در جهت رفع دغدغه و لبیک به فرامین رهبر معظم انقلاب انجام شد:

تحقیق و توسعه در کنار فعالیت‌های دانش­ بنیان، نتیجه عملکرد مثبت مدیران سایپا

تحقیق و توسعه در کنار فعالیت‌های دانش­ بنیان، نتیجه عملکرد مثبت مدیران سایپا
کدخبر : 559681

عزم مدیران و تلاشگران عرصه صنعت در مجموعه خودروسازی سایپا، برای عرضه کالای ایرانی با کیفیت و در شآن ملت شریف ایران و همچنین توسعه اشتغال و کارآفرینی برای جوانان این مرز و بوم و تحقق شعار سال و لبیک به فرامین رهبر معظم انقلاب در جهت رفع دغدغه و نگرانی جامعه ایرانی است.

به گزارش شما و اقتصاد:  نگرانی جامعه که رهبر معظم انقلاب نیز از آن به عنوان دغدغه مهمی در عرصه تولید، کیفیت و بهینه‌سازی محصولات تولیدی گروه‌های خودروسازی یاد کردند، شرکت‌های خودروسازی را برآن داشت تا در این زمینه گام‌های موثری را بردارند. از جمله این شرکت‌ها، گروه خودروسازی سایپا بود که تحقق شعار سال در زمینه «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» را سرلوحه کار خود قرار داد و در این امر جهد و کوششی بسیار نموده است. شرکت خودروسازی سایپا در کارنامه کاری خود تا تیرماه سال جاری به دستاوردهای گوناگونی دست یافته که مهمترین آن ایجاد نخستین «کمیته همکاری‌های مشترک با مجموعه‌های دانش‌بنیان» در صنعت خودرو است.

سایپا

مدیریت یکی از ضعف‌های اساسی در کشور بوده و بسیاری معتقدند چالش‌های این بخش منجر به کاهش بهره‌وری در سایر بخش‌ها شده است. صنایع کشور برای رسیدن به جایگاه واقعی‌شان نیاز دارند تا در حوزه مدیریت تجدیدنظر داشته باشند، زیرا در عصر حاضر صنعت نیاز به مدیر ریسک پذیر و خلاق دارد تا در هر موقعیتی با کمترین آسیب مجموعه خود را هدایت کند. صنعت خودرو کشور از چند سال قبل نیاز به پوست‌اندازی در بخش مدیران خودروسازی و تولیدی داشت.

گروه خودروسازی سایپا توانست ۸۷.۳۵ درصد از برنامه‌های تولید خود در سال گذشته را محقق کند و این در حالی است که صنعت خودرو با سخت‌ترین و سنگین‌ترین تحریم‌ها روبرو است. بر این اساس ۹۰ درصد خودرو‌های تولید این مجموعه بدون نقص قطعه و عبور مستقیم تحویل مشتریان می‌شود، لذا با رویه موجود قابل پیش بینی است که گروه خودروسازی سایپا بتواند جلوتر از برنامه تدوین شده، تولید کند.

تولید سایپا بدون احتساب تولید زیرمجموعه‌هایش در سال 1400 معادل 306 هزار دستگاه بوده است. بیشترین تیراژ تولید سایپا در سال گذشته، در اختیار خانواده تیبا بوده که با 260 هزار دستگاه، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. همچنین وانت 151 با 23 هزار دستگاه و شاهین با 20 هزار دستگاه، به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم تولیدات سایپا در سال ۱۴۰۰ قرار داشته اند.

محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، به فرمایش مقام معظم رهبری درباره ارتقا کیفیت خودروها اشاره کرد و افزود که گروه سایپا برنامه‌ای را تدوین کرده تا کیفیت تمام محصولات و به خصوص خودروهای اقتصادی شاهین و کوییک را در مدت زمان کوتاه ارتقا دهد.

سال های متمادی است که شرکت خودروسازی سایپا  همکاری با مجموعه های دانش بنیان در صدر اولویت های استراتژیک نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، اما این مهم در مجموعه های صنعتی به طور جدی مورد پیگیری قرار نگرفت؛ ولی شرکت خودروسازی سایپا از تیرماه سال اخیر مجدانه همکاری با مجموعه های دانش بنیان را دنبال کرده است و اکنون در زمره مجموعه های قرار گرفته که در این عرصه همکاری های خوبی آغاز کرده است.

به گفته عضو کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس، سه عامل در صنعت خودرو بسیار اهمیت دارد؛ اول اینکه توان تولیدمان را افزایش دهیم دوم اینکه کیفیت تولید را بالا ببریم و سوم اینکه محصولات را با قیمت مناسبی در اختیار مردم قرار دهیم که البته برای تحقق این سه هدف مهم باید هم مجلس و هم دولت حمایت کنند و خودروساز هم با در نظرگرفتن این سه هدف پیش برود.

طبق سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه روابط اقتصادی، صنعتی و تجاری با کشورهای همسایه، شرکت سایپا مذاکرات خود را با کشور روسیه آغاز کرده و طی بازدید مدیران ارشد منطقه ویژه اقتصادی ایلابوگای جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه از مجموعه سایپا، نتایح خوبی حاصل شد.اکنون سایپا به دنبال راه‌اندازی خط مونتاژ خودروهای اقتصادی خود در بازار روسیه است. یکی از برنامه‌های جدی سایپا، افزایش صادرات قطعه به روسیه است؛ طی سال‌های اخیر قطعات خودرویی مختلفی به روسیه صادر شده است.

شرکت خودرو سازی سایپا، در راستای همکاری با مجموعه های دانش بنیان و استارتاپ موفق شد با سازمان ملی کارآفرینی تفاهم نامه ای را امضاء کند. این تفاهم نامه به منظور افزایش همکاری های مشترک در زمینه توسعه، ترویج و نهادینه‌سازی کارآفرینی، نوآوری و فنآوری در صنعت خودرو و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تنظیم شده و قرار است براساس آن زمینه استفاده از توانمندی های دو طرف فراهم آید.

بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل طرفین در توسعه نوآوری، فناوری و کارآفرینی، مشارکت در ترویج و شکل دهی زیست‌بوم نوآوری و فناوری، مشارکت در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با بهره گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های شرکت خودروسازی سایپا و تسهیل، استقرار و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در سایپا با هدف افزایش داخلی‌سازی قطعات و توسعه محصولات جدید از موضوع‌ها و محورهای اصلی این تفاهم نامه همکاری به شمار می‌رود.

طی یکسال اخیر، نگاه دیگری هم در گروه خودروسازی سایپا شکل گرفته که آن افزایش همکاری با بخش خصوصی واقعی است. از اینرو جلسات گوناگونی برپا شده است تا سطح همکاری ها و استفاده از پتانسیل بخش خصوصی در صنعت خودرو افزایش پیدا کند.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان سایپا و مپنا (شرکت خدمات مهندسی، صنعتی) برای تولید خودرو برقی مشترک هم از دیگر رخدادهایی است که شرکت خودروسازی سایپا انجام داده است. بر اساس تفاهم‌ نامه انجام گرفته، دو مجموعه اقدام به مشارکت و همکاری در مورد طراحی، نمونه‌سازی، تست، تجاری‌سازی و تولید خودروهای جدید با پلت‌فرم الکتریکی خواهند کرد.

آمار تولید سایپا در دومین‌ماه 1401 چنین نشان می‌دهد که این شرکت، بیش از 26.3 هزار دستگاه از انواع خودروهای خانواده X200، شاهین و وانت 151 را به تولید رسانده که در مقایسه با ماه قبل، حدود 10.9 هزار دستگاه بیشتر بوده است. بنابراین می‌توان چنین گفت که تولید سایپا در اردیبهشت‌ماه امسال، حدود 70% بیشتر از ماه قبل شده است.

اقدام دیگری که در راستای عدالت و مسئولیت اجتماعی توسط سایپا انجام شده، بازگشایی شرکت سایپا گام با بهره گیری از مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و با هدف توسعه اشتغال است.

کمال علی­پور، عضو کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقدامات خوب مرکز تحقیقات سایپا و فعالیت افراد متخصص در این مرکز، اعلام کرد که سایپا در مسیر درست تحقیق و توسعه قرار دارد و ان­شاءا... امسال و سال ­های بعد محصولات خوبی توسط این خودروساز معرفی و وارد بازار خودرو خواهد شد. فعالیت ­های دانش­ بنیان این مجموعه هم خوب پیش می ­رود، می‌بایست حمایت شود تا اتفاقات خوبی برای کشور و خودروسازی داخلی رقم بخورد.

محمد تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: طراحی توسعه سبد محصولات سایپا تمام شده و در حال سرمایه گذاری برای قالب های بدنه آریا، اطلس، سهند و شاهین پلاس هستیم که در خودرو شاهین قالب بدنه تغییری نخواهد داشت. ظاهرا قرار است تا آخر شهریورماه، حدود 50 طرح متفاوت فروش خودرو در این سامانه مشترک ارائه شود.

گفتنی است؛ گروه خودروسازی سایپا موفق شد تا حدود 44 هزار دستگاه خودرو را در خردادماه تولید کند. تولید این تعداد خودرو در حالی بود که به دلیل افزایش دمای هوا، مشکلات قطعی برق نیز وجود داشت. میانگین تولید روزانه سایپا از مرز 1900 دستگاه عبور کرد و این خودروساز در سه ماهه اول سال حدود 100 هزار دستگاه خودرو تولید کرد. تعداد خودروهای ناقص سایپا از حدود 43 هزار دستگاه به بازه 18 هزار دستگاه رسیده و با کاهش 60 درصدی همراه بوده است. بر اساس برنامه وزارت صمت، سایپا 104 درصد برنامه را محقق ساخته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: