شما و اقتصاد بررسی کرد:

گام‌های موثر سایپا در مسیر تولید، کیفیت و رضایت مشتریان

گام‌های موثر سایپا در مسیر تولید، کیفیت و رضایت مشتریان
کدخبر : 562140

شرکت خودروسازی سایپا در راستای تحقق شعار سال توانست گام‌های موثری را در مسیر تولید، کیفیت بردارد که نتیجه آن افزایش رضایت مشتریان از تولیدات این شرکت بوده است.

به گزارش شما و اقتصاد: گروه خودروسازی سایپا با توجه به منویات رهبرمعظم انقلاب و دغدغه‌ ایشان که نگرانی آحاد جامعه است و همچنین تحقق شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی را در دستور کار خود قرار داد، به طوری که در سه ماهه ابتدای امسال توانست حدود ۹۷۹۳۵ دستگاه خودرو تولیدی این شرکت را تحویل مشتریان بدهد.

در گزارش پیش روی تلاش شده است تا با نگاهی مختصر از ارزیابی عملکرد شرکت سایپا به بیان تغییرات و پیشرفت‌های نارنجی‌پوشان این گروه خودروسازی در سال جاری بپردازیم.

شرکت خودروسازی سایپا در سال ۱۳۴۴ تاسیس شد. نخستین خودروهای این شرکت، محصولات شریک فرانسوی آن، سیتروئن بودند و در سال ۱۳۴۷، سایپا بسیاری از مدل‌های ژیان را می‌ساخت. در سال ۱۳۵۲ با توافقی با شرکت خودروسازی فرانسوی رنو، رنو ۵ در مدل‌های ۲ و ۴ در توسط سایپا به بازار عرضه شد.

پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ شرکت سایپا  از آذر ۱۳۶۰ زیرنظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت. در سال ۱۳۷۲، یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ ایران، پراید، برای نخستین‌بار توسط سایپا در ایران تولید شد.

شرکت سایپا با ظرفیت تولید ۱ میلیون دستگاه در سال به صورت مونتاژ داخلی یا خارجی می‌باشد که زمینه اشتغال ۴۲ هزار نفر را فراهم آورده است. این شرکت دارای ۵۹۱ نمایندگی فروش در سطح کشور و بیش از ۷۰ شرکت زیرمجموعه این خودروساز ایران هستند. حدود ۱۷۰۰ قطعه‌ساز بخش خصوصی نیز از تامین کنندگان قطعات این شرکت هستند.

از مجموع یک میلیون دستگاه تولید خودروی سایپا تعداد ۹۲۰ هزار دستگاه مربوط به تولیدکنندگان سواری از قبیل ۳۵۰ هزار سایپا، ۳۱۰ هزار پارس خودرو، سایپا سیتروئن ۲۱۰ هزار و تعداد ۵۰ هزار دستگاه مربوط به بن رو است. همچنین تولید ۸۰ هزار دستگاه خودرو مربوط به تولیدکنندگان تجاری این شرکت است که به تفکیک؛ ۱۴ هزار دستگاه سایپا دیزل، زامیاد ۶۰ هزار و ایران کاوه ۶ هزار دستگاه تولید سالانه مونتاژی اعلام شده است.

کارخانه‌های تولید خودرو سایپا در خارج از کشور نیز با ظرفیت تولید سالانه به تعداد ۴۷ هزار دستگاه خودرو در کشورهایی همچون عراق (۸ هزار )، سوریه (۱۰ هزار )، ونزوئلا (۸ هزار)، الجزایر (۱۰ هزار)، سودان (۵ هزار)، تونس (۵ هزار) و گینه کوناکری  ۱ هزار دستگاه می‌باشد.

علیرغم اینکه در صنعت خودروسازی مشکلاتی چون تحریم های بین المللی و افزایش قیمت مواد اولیه باعث بروز مشکلاتی شده است ولی گروه خودروسازی سایپا با صبر و تحمل تمام کارکنان توانسته این موارد را به حداقل برساند.

شرکت‌های سایپا پرس، مهندسین مشاور خودرو ایران، مگاموتور، قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا، طیف سایپا و مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا شرکت دانش بنیان در این گروه خودروسازی هستند که مرکز تحقیقات آن از بزرگترین شرکت‌های دانش‌بنیان کشور است. در این مرکز تست‌های شبیه سازی لرزش و جاده، تکنولوژی واقعیت مجازی، تست‌های غیرمخرب، تست‌های اندازه‌گیری دقیق، تست‌های آلودگی، آنالیز صدا و آنالیز استاتیکی بدنه انجام می‌شود.

شرکت سایپا برخلاف تبلیغاتی که در بیرون از شرکت های خودروسازی مبنی بر عدم تولید و بیکاری وجود دارد در این شرکت روابط بین کارکنان و مدیران بسیار صمیمی و همه خطوط به خوبی در حال کار کردن می باشد.

با توجه به دغدغه رهبرمعظم انقلاب و گلایه ایشان از وجود مشکلات در بخش صنعت خودرو، گروه خودروسازی سایپا براساس تحقق شعار سال جدید برنامه‌هایی را برای افق چشم‌انداز چهار سال خود تا سال ۱۴۰۴ تدوین کرده که اهم این فعالیت ها بر سیاست‌های بهینه شده این شرکت برای رسیدن به تولید اقتصادی بنا شده است.

تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای کف، تمرکز بر ساخت داخل با هدف ثبات در تولید، افزایش صادرات با هدف رسیدن به تعادل ارزی، مدیریت قیمت تمام شده محصولات و خدمات در زنجیره، افزایش تنوع در محصولات، اصلاح ساختار مالی و استفاده از روش‌های نوین تامین مناب، بهبود کیفیت و افزایش رضایت مشتری و اصلاح ساختار زنجیر خرید و زنجیره تامین از سیاست‌های گروه سایپا در چشم انداز ۴ ساله این شرکت برای رسیدن به تولید اقتصادی می باشد.

برنامه شرکت سایپا در سال جاری تحقق توان تولید ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو است که یک افزایش ۶۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ خواهد بود. همچنین در سال جاری توقف تولید خودروهای قدیمی این شرکت در شهریور ۱۴۰۱ از جمله برنامه هایی است که اجرایی خواهد شد. البته تولید محصول تا زمان پوشش کامل تعهدات که تولید ۱۰ هزار دستگاه می‌باشد ادامه دارد.

عملکرد کیفیت سایپا نسبت به سال گذشته نمایانگر ارتقا و بهبود جایگاه این شرکت در میان مشتریان و برنامه‌های تولیدی دارد. در یک پژوهش میزان عملکرد این شرکت در شاخص‌های مختلف نسبت به سال گذشته و رضایت مشتریان مورد بررسی قرار گرفت که عبارتند از: CSI رشد ۳ درصدی نسبت به عملکرد ۶۴۱ در سال ۱۴۰۰، IQS با رشد ۱۵ درصد کاهش نسبت به عملکرد ۳۶۸ در سال ۱۴۰۰، IVA با ۱۰ درصد کاهش نسبت به عملکرد ۱۶۷ درصد، SVA با کاهش ۱۰ درصدی نسبت به عملکرد ۱۰۴ در سال ۱۴۰۰ بوده است. بررسی ۴۲ زیر پروژه نیز نشان از ارتقای کیفیت محصولات تولیدی این شرکت دارد.

نارنجی پوشان سایپا با افزایش ساخت داخل در راستای موازنه ارزی توانستند در ۴۰ پروژه از خروج سالانه ۶۹.۵ میلیون یورو ارز جلوگیری نمایند. این پروژه ها در همکاری با صنایع دفاع، زنجیره تامین، هوافضا و دانش‌بنیان بوده است.

مجموع تولیدات شرکت سایپا در فصل بهار سال جاری ۹۹۸۳۹ دستگاه بوده که نمایانگر تحقق ۱۰۴ درصدی برنامه های این شرکت است. تعداد خودروهای کامل این شرکت در سه ماهه سال جاری ۸۶۸۸۹ دستگاه با نرخ عبور مستقیم کل ۸۷ درصد است. در خردادماه سال جاری ۱۱۱ درصد برنامه های این شرکت محقق شده است.

نرخ عبور مستقیم سایپا از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه ۸۸.۵ درصد بوده که در تیرماه ۹۷ درصد تحقق این نرخ است.

متوسط تولید روزانه واقعی دستگاه از افزایش ۱۰۰ درصدی در خردادماه نسبت به شش ماه قبل، نشان از کاهش ۳۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودروی ناقص تولیدی این شرکت در خردادماه دارد. این تعداد خودرو رقم انتهای سال گذشته بوده که در خردادماه امسال به ۹ هزار دستگاه رسیده است.

تعهدات شرکت خودروسازی سایپا در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۳۸ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۷۵ هزار و ۶۰۵ دستگاه خودرو و تعهدات معوق این شرکت با کاهش ۸۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ هزار و ۶۵۳ دستگاه تا پایان خردادماه سال جاری بوده است.

این گروه خودروسازی در نظر دارد تا در سال‌های آتی به تولید محصولات جدید بپردازد. بر اساس سیاست‌ها و طرح های برنامه‌ریزی شده این شرکت، خودروهای CTV و آریا برای سال ۱۴۰۱، ECO و اطلس سال ۱۴۰۲، سهند و P۹۰ سال ۱۴۰۳ و SPO کروس را برای تولید در سال ۱۴۰۴ برنامه ریزی کرده است.

خودروهای دانگ فنگ، فوتون، اتوبوس، ون و زاگرس از جمله خودروهای تولیدی است که قرار شده در سال جاری توسط سایپا به بازار عرضه گردد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: