آینده دولت الکترونیک ۴

آینده دولت الکترونیک ۴
کدخبر : 543097

روش های نوین تصدیق هویت الکترونیکی در دولت الکترونیک

به گزارش شما و اقتصاد: جلسه چهارم  روش های نوین تصدیق هویت الکترونیکی دولت الکترونیک)فاوا( در دولت آینده با حضور فعالان و نخبگان عرصه فناوری و نمایندگان برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری در بستر شبکه اجتماعی کلاب هاوس بصورت آنلاین برگزار گردید.

در این سلسله از برنامه‌ها موضوعات مختلفی بصورت چالشی و بین نماینده های کاندیدها برگزار میگردد.

در این جلسه آقای دکتر علیرضا ماهیار مشاور اسبق مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و به عنوان یکی از اولین مجموعه‌های کشور که بحث احراز هویت الکترونیک را در سطح وسیع جهت خدمت سجام برای شهروندان در کشور آغاز نمودند به پاسخ سوالات شرکت کنندگان پرداختند، در این جلسه ایشان به عنوان فرد مطلع حضور داشته اند و نه نماینده سازمان و ارگانی مشخص، همچنین آقای مهندس امیرحسین سلامی کارشناس تنظیم‌یار بعنوان شرکت کمک کننده ایجاد خدمات آنلاین در مرکز آمار قوه قضاییه، آقای سیدمحمدمحمدی جامعه شناس و فعال در حوزه آی‌تی، حامد هدائی فعال حوزه آی تی، آقای مهدی روحانی فرد مدیر عامل شرکت دکوپارت، هادی پیری مدیر عامل مهندس ارتباطات و شبکه‌های بی‌سیم، هادی صالحی مدیر فنی راهکارهای هوشمند رادمان، آقای کاویان عبدالهی مشاور کارگزاری بورسی، آقای محمدمحمودی فعال در حوزه بازار سرمایه، آقای فرهاد زینعلی برنامه نویس و فعالی حوزه آی‌تی، خانم مهرک سلیمانی و آقای عارف ارازپور فعال حوزه فناوری و اطلاعات، آقای منصور عباسی مدیر عامل اولین شرکت کارگزاری بیمه بر خط، به طرح نظرات و سوالات خود پرداختند.

در این جلسه جناب آقای محمد حسین متقی زاده از آقای دکتر ماهیار در مورد روش های نوین احراز هویت بیومتریک و نقش آن در سرویس دهی راحت تر به شهروندان در خدمت سجام سوالی مطرح کردند و وی در جواب گفت:

فرآیند سجام در سه مرحله انجام می پذیرد:

۱*ثبت اطلاعات توسط فرد (خود اظهاری)

۲*راستی آزمایی، دادن اطلاعات کامل هویتی فردی (در سرویس های حاکمیتی مانند ثبت احوال)

۳*مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، کارگزاری ها و یا شعبات بانک

تا پایان اردیبهشت سال ۹۹ حدود ۴۰۰۰ دفتر این خدمت را انجام میدادند که همزمان با آزادسازی سهام عدالت به فرمان رهبر معظم حضرت آیت الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) انجام شد، طبق فرمان امام همگی میتوانستند در بازار سرمایه سهام دار باشند و این فرصت خوبی بود لذا در این موقع مصادف شد با کرونا که باعث کم شدن حجم مردم در دفاتر باشد

قانون این اجازه را به ما داده بود که بحث احراز هویت الکترونیک را برای سهام داران شروع کنیم، از آنجا که قراربود که همه شهروندان دارای سهام باشند، ضمن اینکه موقعیت کرونا هم بی تاثیر نبوده، ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد که مردم به سمت دفاتر نروند، این فرصت به ما داده شده که از احراز هویت الکترونیک برای ثبت نام سجام افراد استفاده نماییم. احراز هویت الکترونیک منطبق بود بر فرآیند مجازی که ترکیبی از فرآیند های راستی آزمایی توسط هوش مصنوعی و live detection و face detection و همینطور که اپراتور انسانی باید یک سری از موارد را چک میکرد. با شرایط ذکر شده ما در جهان جز برترین ها هستیم و بسیار جوانان مستعد در این حوزه فعالیت داریم. ایشان تأکید کردند که ما فرآیند احراز هویت  KVC  یا ساین یا هر سرویس حاکمیتی دیگر در تمامی APP ها میتوانیم لحاظ کنیم و میتوانیم امضا الکترونیک را در جامعه رواج دهیم که با این کار فرآیند های طولانی را به فرآیندهای لحظه ای بدل کنیم. در دولت آینده بحث دولت الکترونیک بسیار مهم است و برای چابک سازی و کم کردن هزینه های جاری نیاز به این سبک ها را داریم. ما در این لحظه چهل میلیون ایرانی دارای سجام داریم که اگر بخواهیم جمعیت بالای ۱۸ سال ایرانی را در نظر بگیریم بخش اعظمی از انها سجام دارند.

همچنین جناب آقای بهادر نظری فرد از طرف ستاد آقای مهرعلیزاده در جلسه حضور داشته و به نظرات کاندیدای مورد نظر خود پرداختند.

جناب آقای مهندس میرمیثم سیدی به عنوان نماینده ستاد آیت الله رئیسی به برخی تجربه های احراز هویت آنلاین ثنا در قوه قضاییه پرداختند که اپراتور آی‌تی‌ساز با همکاری مرکز آمار قوه قضاییه توانست این سرویس را ایجاد و چگونه این سرویس موجب دسترسی همه مردم در سراسر کشور و همچنین شهروندان خارج از کشور به خدمات قضایی و عدم سئو پیشینه گردید. و شهروندان میتوانند از لینک https://sana.itsaaz.com/ به این سرویسها به راحتی دسترسی داشته باشند همچنین ایشان تأکید کردند که با این رویکرد که آیت الله رئیسی در قوه قضاییه در بکار گیری از خدمات نوین در سرویسهای قوه نمودند با همین رویکرد سرویسهای مختلفی را در دولت پس از پیروزی در انتخابات میتوانند به مرحله اجرایی برسانند.

با در نظر گرفتن موارد فوق دغدغه اصلی این جلسات آشنایی با نظرات کاندیدیهای محترم ریاست جمهوری در حوزه فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک میباشد و بررسی میشود که کارنامه هر کدام از کاندیدها در زمینه فناوری اطلاعات چگونه است و چه برنامه‌هایی را در صورت پیروزی در انتخابات دنبال میکند. این جلسات با برنامه زمانبندی زیر در حال برگزاری است و از همه صاحب نظران جهت استفاده از نظرات ایشان دعوت بعمل می آید:

 

ساعت

روز

تاریخ

موضوع

ردیف

۱۹الی ۲۱

یکشنبه

۱۴۰۰/۰۳/۱۶

جایگاه موجود و مطلوب و موانع

۱

۱۹الی ۲۱

دوشنبه  

۱۴۰۰/۰۳/۱۷

نقش قوه های مختلف

۲

 ۱۹الی ۲۱

 چهارشنبه

۱۴۰۰/۰۳/۱۹

 فیلترینگ و نظامهای چندگانه تصمیم گیرنده

۳

۱۹الی ۲۱

پنجشنبه

۱۴۰۰/۰۳/۲۰

روشهای نوین تصدیق هویت الکترونیکی  

۴

 ۱۹الی ۲۱

 یکشنبه

۱۴۰۰/۰۳/۲۳

 آینده دفاتر خدماتی

۵

۱۹الی ۲۱

دوشنبه  

۱۴۰۰/۰۳/۲۴

کم کردن فساد و تحقق بانکداری دیجیتال

۶

 ۱۹الی ۲۱

 سه شنبه

۱۴۰۰/۰۳/۲۵

 توسعه کسب و کارهای اینترنتی

۷

۱۹الی ۲۲

چهار شنبه  

۱۴۰۰/۰۳/۲۶

صدور مجوزات و توسعه بازرگانی و صنعت

۸ 

 

همچنین این روم

https://b۲n.ir/g۱۵۱۶۹

پس از انتخابات نیز مطالبه گر بحثهای مطرح شده از رئیس جمهور منتخب و تیم ایشان در حوزه دولت الکترونیک خواهد بود....

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: