رپرتاژ اگهی /

کاربرد یادگیری عمیق در احراز هویت

کاربرد یادگیری عمیق در احراز هویت
کدخبر : 545384

برای مدت زیادی تشخیص چهره توسط هوش مصنوعی یکی از چالش‌های بزرگ دانشمندان این حوزه بوده است اما امروزه با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق نه تنها می‌توانیم یک چهره را شناسایی کنیم، بلکه می‌توانیم فرایند احراز هویت آن را نیز انجام دهیم.

 

احراز هویت چیست؟

احراز هویت فرایندی است که در آن هویت فرد شناسایی شده و تایید یا رد می‌گردد. بسیاری سیستم‌های اطلاعاتی یا امنیتی از احراز هویت استفاده می‌کنند. یعنی هر فردی که بخواهد به اطلاعات خاصی دسترسی داشته باشد، اول باید هویتش تأیید شود.

امروزه سازمان‌ها و شرکت‌های ترجیح می‌دهند از روش احراز هویت بیومتریک به جای روش‌های احراز هویت سنتی (مثل وارد کردن نام کاربری و رمز عبور) استفاده کنند. زیرا این روش امنیت و دقت بیشتری برای آنها فراهم می‌کند.

احراز هویت بیومتریک چیست؟

احراز هویت بیومتریک فرایند احراز هویتی است که توسط ویژگی‌های منحصربه‌فرد فیزیکی و رفتاری فرد صورت می‌گیرد. مثلاً وقتی تلفن همراهمان را با استفاده از اثر انگشتمان بازگشایی می‌کنیم، در واقع داریم از احراز هویت بیومتریک استفاده می‌کنیم. در احراز هویت بیومتریک سیستم به‌عنوان ورودی ویژگی‌های بیومتریک فرد را دریافت کرده و با اطلاعات موجود در پایگاه‌های داده خود مقایسه می‌کند. سپس تلاش می‌کند با مقایسه این دو، هویت فرد را تأیید و یا رد کند. در احراز هویت بیومتریک از ویژگی‌هایی همچون اثر انگشت، شبکیه چشم، هندسه دست و چهره استفاده می‌شود.

یادگیری عمیق چیست و چطور به کمک آن می‌توان احراز هویت انجام داد؟

یادگیری عمیق زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است که در آن از الگوریتم‌هایی استفاده می‌شود که می‌توانند مغز انسان را شبیه‌سازی کنند. سال‌ها است که انسان‌ها از همان ابتدای تولد توانایی احراز هویت دیگران را دارند. مثلاً نوزاد در حال گریه‌ای را در نظر بگیرید که با شنیدن صدای مادرش او را شناخته و آرام می‌شود یا تصویری که از دیگران در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم و با وجود داشتن عینک دودی، کلاه یا حتی گریم آنها را شناسایی می‌کنیم. به همین ترتیب دانشمندان علم یادگیری ماشین تلاش می‌کنند الگوها و الگوریتم‌هایی گه انسان‌ها برای احراز هویت و شناسایی افراد استفاده می‌کنند را در ماشین‌ها شبیه‌سازی کنند. به این ترتیب ماشین‌ها نیز قادر خواهند بود با استفاده از ویژگی‌های بیومتریک افراد، آنها را احراز هویت کنند. با احراز هویت دیجیتالی که به کمک یادگیری عمیق انجام می‌شود، فرایند احراز هویت دیجیتال دقیق‌تر و سریع‌تر انجام خواهد شد.

در ادامه، مراحلی که یک ماشین برای احراز هویت توسط تشخیص چهره طی می‌کند را بررسی می‌کنیم. در ابتدا ماشین تصویری از چهره فرد را به‌عنوان ورودی دریافت می‌کند. سپس مراحل زیر صورت می‌گیرد:

  1. تشخیص چهره: در ابتدا ماشین باید محل چهره در عکس را پیدا کند. امروزه، اکثر دوربین‌های تلفن همراه توانایی تشخیص چهره را دارند. شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، اسنپ چت و ... نیز از قابلیت تشخیص چهره برای اضافه کردن فیلترهای متنوع به چهره کاربران استفاده می‌کنند.
  2. تراز چهره: چهره‌هایی که زاویه درستی با نقطه کانونی ندارند و یا فاصله کم یا زیادی با دوربین دارند، به شکل متفاوتی توسط ماشین دیده می‌شوند. با پیاده سازی چند الگوریتم چهره به صورتی نرمال می‌شود که با داده‌های موجود در پایگاه‌داده همخوانی داشته باشد. برای نرمال کردن چهره، چندین نقطه روی نواحی خاص صورت مثل پایین چانه، بالای بینی، قسمت‌های خارجی و داخلی چشم‌ها و دهان تعیین می‌کنیم. سپس با الگوریتم‌های ماشین، به کامپیوتر یادمی دهیم این نقاط را بتوانند روی هر چهره‌ای پیدا کنند و چهره را متناسب با داده‌های موجود در پایگاه‌داده تراز کنند.
  3. اندازه گیری و استخراج ویژگی‌ها: در این مرحله اندازه‌گیری‌های خاصی انجام می‌شود تا ویژگی‌هایی در چهره فرد استخراج شود که ماشین بتواند با کمک آنها چهره فرد را با داده‌های موجود در پایگاه‌داده انطباق دهد. در ابتدا محققان نمی‌دانستند که چه ویژگی‌هایی باید استخراج شود تا به ماشین در انجام فرایند احراز هویت به بهترین شکل کمک کند. بالاخره متوجه شدند بهترین راه برای حل این مشکل این است که به الگوریتم یادگیری ماشین اجازه دهند، خود ویژگی‌های مورد نیازش را استخراج کند. این فرایند از شبکه‌های عصبی پیچیده و عمیق برای یادگیری استخراج ویژگی‌های مهم چهره استفاده می‌کند.
  4. تشخیص چهره: ماشین از اندازه‌های منحصربه‌فرد هر چهره که در مرحله قبل به دست آورده است استفاده می‌کند تا نزدیک‌ترین چهره موجود در پایگاه‌داده به اندازه‌های گرفته شده را بیابد. این چهره احتمالاً شبیه‌ترین چهره به چهره‌ای است که به‌عنوان ورودی به ماشین داده شده است.
  5. تأیید چهره: در این مرحله با مقایسه ویژگی‌های منحصربه‌فرد چهره ورودی با چهره یافته شده در پایگاه‌داده، ماشین تلاش می‌کند بفهمد که آیا چهره ورودی همان چهره داخل پایگاه‌داده است یا خیر. سپس نتیجه را همراه با یک ضریب اطمینان به‌عنوان خروجی تحویل می‌دهد.

به این ترتیب فرایند احراز هویت به کمک تشخیص چهره انجام می‌شود. فرایندی که می‌تواند دقت فرایند احراز هویت دیجیتالی در سیستم‌های مختلف را چندین برابر کند و افزایش ایمنی آنها کمک کند.

در شرکت یوآیدی نیز ما از فرایند تشخیص چهره با استفاده از یادگیری عمیق کمک می‌گیریم تا به دقیق‌ترین نحو افراد را احراز هویت کنیم. احراز هویت دیجیتال با استفاده از بیومتریک چهره افراد، امنیت و سرعت بسیار بالایی را برای کسب و کارها و کاربران آنها به ارمغان می آورد. در کشور ما، شرکت یوآیدی، به عنوان اولین راهکار احراز هویت دیجیتال با بیومتریک چهره کاربر، با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی مانند تطبیق چهره و تشخیص زنده بودن چهره، فرایند احراز هویت سجام، احراز هویت ثنا و احراز هویت صرافی رمز ارز را با ضریب خطای کمتر از 0.01 انجام می دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: