محمد ابویی، آینده‌پژوه و فعال اجتماعی:

دولتی که با فساد مبارزه نکند، حکمرانی مطلوبی نخواهد داشت

دولتی که با فساد مبارزه نکند، حکمرانی مطلوبی نخواهد داشت
کدخبر : 542991

محمد ابویی مهریزی، آینده‌پژوه و فعال اجتماعی اظهار داشت: متأسفانه مدیریت شهری فعلی جوانان را فراموش کرده و بسترهای لازم برای حضور آنان در پست‌های مدیریتی را فراهم نکرده که این موضوع برخلاف منویات رهبری در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب است.

به گزارش شما و اقتصاد ، با آغاز گام دوم انقلاب اسلامی و طلیعه دهه چهارم انقلاب اسلامی عده‌ای از جوانان، نخبگان، دانشگاهیان و انقلابیون بر ضرورت تحول ساختاری نظام جمهوری اسلامی کار پژوهشی انجام دادند و بیان کردند که ساختار فعلی نیازمند یک تحول بنیادین و بازگشت به آرمان‌های حضرت امام (ره) است و آنچه ما در ساختار مدیریتی شاهد هستیم نشان‌دهنده این است که فساد، تبعیض، ناکارآمدی و پدرخواندگی بر جامعه حاکم شده است اما راهکار از بین بردن این فساد حضور نیروهای مؤمن، فداکار، ایثارگر، دلسوز و آگاه و دارای بصیرت در سطوح مختلف مدیریتی کشور است تا به فساد آزاردهنده و دلسردکننده پایان دهند.

در همین زمینه محمد ابویی، آینده‌پژوه و فعال اجتماعی عنوان کرد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ی گام دوم انقلاب توصیه‌هایی اساسی به‌منظور جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ ارائه فرموده‌اند لذا این بیانیه‌ تجدید مطلعی خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان است که فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی را رقم خواهد زد.

ابویی افزود: برای رسیدن به اهداف گام دوم انقلاب باید بسترهای لازم فراهم شود تا مدیران آینده کشور بتوانند با تکیه‌بر نیروی جوانان، کشور را در مسیر درست توسعه اقتصادی و اجتماعی قرار دهند.

این فعال اجتماعی اضافه کرد: بسیاری از مشکلات امروزی کشور ناشی از رانت‌خواری و عدم شایستگی مسئولان اجرایی کشور است که حتی حاضر به پاسخگویی در مقابل افکار عمومی نیستند.

ابویی گفت: با تمامی این تفاسیر، تشکیل یک دولت خوب و کارآمد است که می‌تواند زمینه‌ساز حاکمیت مطلوب در جامعه باشد. زمانی حکمرانی خوب و مطلوب در جامعه ایجاد می‌شود که در آن جامعه، قانون اصل باشد. اگر در تمامی فعالیت‌های اجتماعی به‌جای رابطه، ضابطه برقرار باشد، می‌توانیم به حکمرانی خوب دست پیدا کنیم. البته قانون باید به‌صورت عادلانه برای همه اقشار در نظر گرفته شود.

وی همچنین اضافه کرد: زمینه‌ای را باید فراهم کنیم که مردم بتوانند در موضوعات مختلف سیاسی و اجتماعی نظر داده و مشارکت داشته باشند و حاکمیت نیز بتواند جامعه را بر اساس مشارکت‌های مردمی و خرد جمعی اداره کند.

این فعال اجتماعی گفت: مهم‌ترین هدف حکمرانی برقراری عدالت به دست مردم است. پاسخگویی، مسئولیت‌پذیری، ثبات سیاسی و نبود خشونت، اثربخشی دولت، کیفیت تنظیم‌کنندگی و مبارزه با فساد نیز از مواردی هستند که مدیران آینده باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. دولتی که با فساد مبارزه نکند، حکمرانی مطلوبی نخواهد داشت.

ابویی افزود: سازمان‌ها و نهادهای مردم‌نهاد باید در سیاست‌گذاری‌های اجتماعی و شهری نقش تصمیم گیر و تصمیم‌ساز داشته باشند، البته نهادهای مردمی زمانی به این هدف دست پیدا می‌کنند که رابطه خود را با حاکمیت و دولت به‌خوبی برقرار و مناسب کنند. متأسفانه برخی اوقات بین سازمان‌های مردم‌نهاد و حاکمیت چالش‌هایی ایجاد می‌شود که دلیل این مسئله نیز عدم ارتباط صحیح است.

این فعال اجتماعی گفت: متأسفانه در فضای شهری امروز و به دلیل عدم بهره‌‎گیری صحیح از ظرفیت نهادهای مردمی، با بحران‌های مختلفی در حوزه‌های انسانی، اقتصادی، ترافیک، خشونت و ... مواجه هستیم. باید شرایطی فراهم شود تا نهادهای مردمی در سیاست‌گذاری‌های مختلف شهری نقش اساسی داشته باشند. شوراهای شهر و شهرداری‌ها که به‌زودی در دوره جدید تشکیل می‌شوند، باید به ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد واقعی توجه کنند تا در حوزه نظارت و تصمیم‌سازی به‌خوبی مشارکت داشته باشند.

وی اضافه کرد: آینده شهر و حکمرانی خوب در شهر بدون مشارکت سازمان‌یافته مردم در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای مردمی رقم نخواهد خورد و از طرف دیگر نیز جوان‌گرایی، پاک دستی، تعهد، تخصص، کارآمدی و تجربه باید از معیارهای انتخاب مدیران شهری آینده باشد تا به کمک این دو مهم بتوانیم شهری پویا و پرنشاط و در مسیر توسعه داشته باشیم.

محمد ابویی، آینده‌پژوه و فعال اجتماعی در پایان عنوان کرد: باید زمینه را برای حضور نیروهای جوان، مخلص، فداکار و ایثارگر و دلسوز و آگاه و دارای بصیرت فراهم کرد تا با شیوه دفاع مقدس که ایثارگرانه و انقلابی مشکلات امروز را از سر راه مردم بردارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: