سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی:

آمادگی تولیدکنندگان داخلی برای رقابت با تولیدکنندگان خارجی/مرزهای اقتصادی کشور به روی رقبای خارجی باز است

آمادگی تولیدکنندگان داخلی برای رقابت با تولیدکنندگان خارجی/مرزهای اقتصادی کشور به روی رقبای خارجی باز است
کدخبر : 543095

به گزارش شما و اقتصاد: سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی نه به دنبال انحصارگرایی و نه به دنبال بستن مرزهای اقتصادی کشور برای ورود رقبای خارجی هستند، گفت: شایعه ای درمورد لطمه زدن به تولیدکنندگان داخلی شکل گرفته مبنی بر اینکه قیمت لوازم خارجی به نسبت کالاهای ایرانی ارزان‌تر است، در حالی که با مقایسه کالای داخلی و ارزانترین قیمت کالای ارائه شده در بازار هند می‌توان به نزدیک بودن قیمت‌ها پی برد.

به گزارش شما و اقتصاد: حمیدرضا غزنوی، سخنگوی این انجمن در نشست خبری امروز با اعلام آمادگی تولیدکنندگان داخلی برای رقابت با تولیدکنندگان خارجی اظهار کرد: انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران از ورود سرمایه‌گذار خارجی به صنعت لوازم خانگی مشروط به انتقال تکنولوژی به کشور استقبال خواهد کرد.

IMG-20210614-WA0021

وی تصریح کرد: انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نه به دنبال انحصارگرایی و نه به دنبال بستن مرزهای اقتصادی کشور برای ورود رقبای خارجی است، بلکه به دنبال جذب سرمایه خارجی همراه با ورود تکنولوژی و جلوگیری از خروج ارز از کشور است.

وی افزود: برای ورود سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند یک استراتژی مناسب هستیم زیرا در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز شرایطی برای اینگونه فعالیت‌های اقتصادی اعلام شده است.

غزنوی ادامه داد: سرمایه گذاری در حوزه‌هایی که کشور درآن صنعت به خودکفایی رسیده و ظرفیت‌های داخلی شکل گرفته است توجیه چندانی ندارد و باید از سرمایه گذاری‌های خارجی در بخش هایی که کمبود تکنولوژی و کمبود توان داخلی وجود دارد استفاده کرد.

سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: متاسفانه جذب سرمایه‌گذاری در کشور بیشتر جنبه مالی دارد و باید با تغییر رویکرد به سمت ورود تکنولوژی گام برداشته شود زیرا سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی که توان داخلی شکل گرفته باعث تضعیف بخش‌های داخلی خواهد شد.

به گفته وی، سیاست‌گذاری اقتصادی در کشور باید به گونه‌ای باشد که موجب صیانت از سرمایه‌گذاری های انجام شده در کشور باشد و به گونه‌ای سرمایه‌گذار خارجی را بپذیریم که مشروط به انتقال تکنولوژی باشد.

غزنوی گفت: از سال 1352 تا 1356 حدود ۹۷۲ شرکت خارجی در زمان اوج رابطه با آمریکا وارد کشور شدند که از این تعداد  ۳۷۱ شرکت در زمینه واسطه‌گری و بیمه،۲۵۱ شرکت در زمینه بازرگانی و هتل‌داری و ۲۰۶ شرکت در حوزه صنعت فعال بوده است. این آمار نشان می‌دهد که حتی در زمان نبود تنش‌های سیاسی شرکتی در زمینه انتقال صنعت و تکنولوژی در کشور فعال نبودند.

وی افزود: از سال 1385 تا 1396 حدود ۱۲۸۰ میلیارد دلار درآمد صادراتی داشته ایم، سه برابر قرارداد کنونی با چین است از سال 1392 تا 1396 حدود ۴۷۱ دلار درآمد ارزی داشته و این رقم در زمان دفاع هشت ساله ۱۲۰ میلیارد دلار بود که این ارقام نحوه مدیریت منابع را به خوبی نشان داده است.

غزنوی در ادامه بیان کرد: در بحث سرمایه‌گذاری خارجی باید به گونه‌ای عمل کنیم که منافع ملی در اولویت باشد اما متاسفانه به دلیل مشکلات برجام تنها دغدغه برخی از مدیران ورود سرمایه به کشور است و سرمایه‌گذار خارجی به بهانه صادرات وارد کشور می شوند بدون حتی صادرات یک محصول!

سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: ورود برندهای خارجی به بهانه صادرات، تنها عوام‌فریبی بود و امروزه به دلیل هزینه های لجستیک و شرایط سیاسی، تولید در ایران و صادرات آن توجیه چندانی ندارد.

وی افزود: الگوی سرمایه گذاری و صادرات حتی در کشورهای همسایه که هزینه تولید آنها کمتر از ایران است اجرا نخواهد شد و باید برای سرمایه‌گذاری در صنعت لوازم خانگی استراتژی مشخصی تعریف شود.

غزنوی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های داخلی، سرمایه‌گذاری در صنعت لوازم خانگی باید محدود به تولید برخی از قطعات شود و تجربه فعالیت گذشته این شرکت‌ها در زمان پیش از تحریم نشان می‌دهد که آن‌ها هیچ سرمایه‌گذاری‌ای در کشور انجام نداده و با اولین تحریم به راحتی کشور را ترک کردند.

سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: الگوی توسعه صنعتی در کشورهایی مانند کره جنوبی به این شکل بوده است که آنها تنها به سرمایه‌گذاری در تولید قطعات مجوز دادند و این قطعات به دسته قطعاتی با هزینه‌های بالا و یا تکنولوژی پیشرفته محدود است.

وی ادامه داد: ترکیب انتقال تکنولوژی به کشور و استفاده از نیروهای انسانی داخلی به همراه سرمایه گذاری در بخش قطعه‌سازی می‌تواند شرایط را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی تبین کند.

غزنوی بیان کرد: سرمایه‌گذاری در بخش تولید قطعات به دلیل مواد اولیه مناسب و نیروی متخصص داخلی می تواند از لحاظ اقتصادی صرفه خود را داشته باشد و به دلیل موقعیت جغرافیایی و کاهش هزینه حمل و نقل آن برای صادرات به کشورهای همسایه شرایط بهتری را داشته باشد همچنین کشور را در مقابله با تحریم مقاوم‌تر خواهد کرد.

سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: با توجه به پیشرفت های علمی توسعه صنعت قطعه سازی حضور شرکت‌های خارجی می تواند جریان انتقال تکنولوژی های جدید را به کشور هموار کند.

وی افزود: تولید یک کمپرسور یخچال نیاز به فناوری خاصی ندارد اما با در نظر گرفتن مقیاس اقتصادی و نیاز کشور، به ۲تا ۳ میلیون موتور یخچال است و سرمایه گذاری برای صنعتگر ایرانی در این زمینه توجیه چندانی ندارد اما حضور سرمایه‌گذار خارجی برای تولید قطعات در داخل کشور و صادرات آن برای کشور مفیدتر است.

غزنوی بیان کرد: جذب سرمایه گذاری خارجی نباید بهینه‌سازی بنگاه‌های اقتصادی را از بین ببرد و با توجه به رسیدن شرکت‌های داخلی به مقیاس تولید و کاهش هزینه های آن شرایط برای رقابت شرکت های ایرانی فراهم شده است و این ظرفیت نوپا نباید تحت تاثیر سرمایه گذاری های خارجی از بین برود.

سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: یک ماه پیش شورای سیاست‌گذاری لوازم خانگی در وزارت صمت با حضور ۵ انجمن شکل گرفت و مدیرکل صنایع فلزی و برق وزارت صمت به عنوان دبیر این شورا تعیین شد، مقرر شده یک تیم تحقیقاتی از انجمن لوازم خانگی ایران برای تبیین نیاز بازار و ظرفیت تولید کشور در بازه زمانی ۵ تا ۱۰ سال آینده را بررسی کند و متناسب با آن سرمایه‌گذاری را مشخص خواهد کرد.

وی افزود: انحصار در صنعت زمانی شکل خواهد گرفت که تعداد تولید کنندگان در بازار کم باشد، در حال حاضر میزان تولید کنندگان لوازم خانگی در کشور به ۱۵۰۰ واحد صنعتی می‌رسد و رقابت فشرده ای میان آنها حکمفرما است و این رقابت به منظور افزایش سهم و صادرات محصول خود به کشورهای دیگر نیازمند افزایش کیفیت محصول است و در نهایت مصرف‌کننده از آن ذینفع خواهد شد.

غزنوی بیان کرد: متاسفانه فضای منفی برای تولیدات داخلی شکل گرفته است و برخی با شایعاتی مبنی بر افزایش ۳۰۰ درصدی محصولات داخلی به دنبال تضعیف جایگاه تولید کنندگان داخلی هستند.

سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: شایعاتی دیگر که برای لطمه زدن به تولیدکنندگان داخلی شکل گرفته این است که قیمت لوازم خارجی به نسبت کالاهای ایرانی ارزان‌تر است در حالی که با مقایسه کالای داخلی و ارزانترین قیمت کالای ارائه شده در بازار هند می توان به نزدیک بودن قیمت‌ها پی برد و حتی در برخی از اقلام کالای ایرانی ارزان‌تر تمام شده است. این مقایسه قیمتی بر اساس ویژگی‌های مشخص و یکسان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برآوردهای صورت گرفته از نیاز بازار به یخچال ساید بای ساید، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و تلویزیون حدود ۷ میلیون تا ۸ میلیون دستگاه است که در سال ۹۹ با رشد ۸۷ درصدی حدود ۶ میلیون دستگاه تولید شد و مابقی آن توسط اجناس قاچاق تامین می شود و در صورت حمایت از تولید و جلوگیری از قاچاق بخش‌های داخلی توان تامین نیاز بازار را دارند و پس از آن می‌توانند به بازارهای صادراتی نیز فکر کنند.

غزنوی بیان کرد: محصولات ایرانی توانسته‌اند سهم مناسبی از بازار را داشته باشند و بسته به میزان خدمات‌دهی و قیمت آن متفاوت است.

سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: بازار کشور حدود ۶ میلیارد دلار ظرفیت دارد که حدود ۲ میلیارد دلار آن توسط اجناس قاچاق تامین می‌شود و این بخش از بازار تحت عنوان کالاهای نیمه ساخته نیز در گذشته توسط شرکت‌های خارجی نیز مورد سوء استفاده قرار گرفته بود.

وی افزود: بازار ایران برای برخی از برندهای معتبر، بازار مهمی در جهان است که به راحتی از آن دست نخواهند کشید و به دلیل مرزبندی ضعیف اقتصادی، کالاهای قاچاق فراوانی به کشور وارد می شود.

غزنوی بیان کرد: استفاده از واردات رسمی برای جلوگیری از قاچاق پیشنهاد مناسبی نیست و در نهایت منجر به تخریب ظرفیت تولید در کشور می‌شود، شرکت های تولید کننده لوازم خانگی می‌تواند با استانداردهای روز خود را با شرایط جغرافیای متفاوت تنظیم کنند.

سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: برخی از تولیدات داخلی برای بهترین عملکرد در مناطق شمالی و جنوبی استانداردهای لازم را دریافت کرده‌اند و باید با افزایش زمینه استاندارد، زمینه را برای رقابت پذیری کالاهای ایرانی و داخلی تامین کرد.

وی افزود: متاسفانه برخی از سیاستگذاری های غلط اقتصادی باعث ورود کالای قاچاق به کشور شده است و می توان به راحتی بسیاری از این کالاهای قاچاق را در بازار به شکل رسمی تهیه کرد.

غزنوی ادامه داد: به دلیل اینکه در بخش لوازم خانگی تامین مواد اولیه به صورت قیمت‌های جهانی و عدم دریافت حمایت‌های دولتی فعالیت می کند، این صنعت مشمول قیمت‌گذاری نخواهد شد با این وجود برخی از قوانین و دستگاههای نظارتی بر نحوه قیمت گذاری این محصولات پیش از ورود به سامانه ۱۲۴ نظارت کافی را دارند.

سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: شرکت های خارجی برای توسعه فعالیت‌های خود در بازار ایران، اقدام به تهیه سریال و تبلیغات سنگین در این بخش کردند در حالی‌که این موضوع در کشورهای دیگر چارچوب خاص خود را دارد به گونه‌ای که هزینه تبلیغات برای کالای کره ای در آمریکا چندین برابر کالاهای آمریکایی است در حالی که این رقم برای کالاهای ایرانی و خارجی هیچ تفاوتی ندارد.

وی افزود: قیمت محصولات و کالاهای داخلی به نسبت افزایش سایر عوامل تولید بالا نرفته است در حالی که دستمزد نیروی انسانی حدود ۳۹ درصد و قیمت ارز به طور میانگین ۷ برابر شده است، از سوی دیگر با شروع بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌ها بهداشتی هزینه‌های آن برای مجموعه نیز افزایش یافته است.

غزنوی بیان کرد: با فروکش کردن بیماری کرونا و ساخت واکسن این بیماری، میزان تقاضا برای خرید مواد اولیه افزایش محسوسی داشته است و این موضوع سبب بالا رفتن قیمت این مواد در بازارهای جهانی شده است.

سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: ارائه تسهیلات بانکی برای خرید لوازم خانگی ایرانی به دلیل برخی از نوسانات در بازار خودرو با مشکلاتی مواجه شد اما با توجه به نرخ تورم و میزان سود دریافتی خرید این محصولات از طریق تسهیلات بانکی توجیه اقتصادی دارد و میزان استقبال از این بخش افزایش یافته است.

وی افزود: در برخی از کالاها مانند اجاق گاز، شرکت‌های خارجی سهمی دست بازار ایران ندارند و حتی در زمان تحریم ها نیز به دلیل کیفیت بالای کالاهای داخلی سهم شرکت‌های خارجی بسیار کم بود، با افزایش عمق محصولات داخلی مانند ساید بای ساید کالاهای ایرانی می‌توانند رقابت مناسبی با شرکت های خارجی داشته باشند.

غزنوی بیان کرد: سهم کالای ایرانی از بازار لوازم خانگی به ۸۰ درصد رسیده است. در زمان پیش از تحریم نیز استقبال مناسبی از کالای ایرانی وجود داشته است.

سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: کشور در بازار صنعت دو راه پیش رو دارد یا باید صنعتی شود و یا مصرف‌گرا که به دلیل برخی از مشکلات در بازار خودرو شرایط برای صنعتی شدن فراهم نیست اما در بخش لوازم خانگی شرایط برای این وضعیت مهیا است و باید با اقدامات مناسب از سوی همه دستگاه‌های اجرایی و مردمی روند را به سمت توسعه صنعت لوازم خانگی را فراهم کرد.

 روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: