شما و اقتصاد گزارش میدهد:

بسته بندی متفاوت مزیت محصولات صنایع غذایی راشین کویر/ وضع مالیات برای تولید کننده غیر منصفانه است

بسته بندی متفاوت مزیت محصولات صنایع غذایی راشین کویر/ وضع مالیات برای تولید کننده غیر منصفانه است
کدخبر : 558654

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی راشین کویر با اشاره به توسعه صادرات محصول استراتژیک پسته به سایر مرزهای کشور از تجارت ۲۰ میلیون دلاری این محصول در سال خبر داد.

به گزارش شما و اقتصاد؛ احمد وهاب زاده، مدیرعامل شرکت صنایع غذایی راشین کویر برند آجیکس، با  اشاره به مهمترین  محصولات و تولیدات این شرکت گفت: شرکت صنایع غذایی راشین کویر برند آجیکس در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان فعالیت دارد و با استفاده از تجهیزات و دستگاه های خریداری شده محصول خام را به پسته فراوری شده با طعم های مختلف و بسته بندی صادراتی تبدیل می کند.

 

IMG-20220619-WA0060

وی با اشاره به میزان صادرات پسته به خارج از کشور تاکید کرد: چون پسته یکی از استراتژیک ترین کالاهای صادراتی غیرنفتی ایران است و در این زمینه شرکت های بزرگی در حال فعالیت هستند اما مهمترین مزیت رقابتی ما بسته بندی متفاوت است و بازارهای هدف ما از قاره آفریقا، آمریکای جنوبی، برزیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه و کشورهای شرق آسیا هستند که در هر دوره با بخشی از این کشورها تجارت میکنیم.

وهاب زاده  با اشاره به میزان صادرات محصولات پسته در سال و مهمترین مزیت رقابتی شرکت صنایع غذایی راشین کویر در بسته بندی محصولات عنوان کرد: در سال تا حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار به میزان ۳ هزار تن پسته صادر می شود که این محصولات شامل بسته های بسته بندی تا محصولات کیلویی فله ای است. از صفر تا صد همه مدل بسته بندی پسته  در این شرکت انجام می شود این در حالی است که شرکت های دیگر سالیان سال  پسته را به صورت کیلویی می فروشند.

 

 وی افزود: برخی از کشورهای هدف مانند اروپا و روسیه تاکید دارند که ایران پسته ها را به صورت فله ای به فروش برساند تا آنها در کشورشان با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات، بسته بندی انجام دهند و از این طریق کارآفرینی کنند اما برخی از کشورها مانند عراق که تاکنون زیرساختهای توسعه و تولید آن ها رونق نگرفته از خرید پسته های بسته بندی استقبال کنند.

 

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی راشین کویر با اشاره به برخی از چالش ها و قوانین دست و پاگیر داخلی در صادرات پسته  تاکید کرد: متاسفانه علی رغم فشارها و تحریم های اقتصادی از سوی خارج مرزهای کشور برخی از قوانین و مقررات دست و پاگیر داخلی نیز صادر کنندگان پسته را با چالش جدی مواجه کرده است.

وی افزود: به عنوان مثال یک صادر کننده محصول استراتژیک پسته باید یک  افق ۳ ساله داشته باشد و علیرغم آنکه اکثر کشورها به صادرکنندگان مشوق‌های مالی می دهند اما در کشور با وضع مالیات های گران آینده این صنعت را به چالش میکشند.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی راشین کویر عنوان کرد:  افزایش نیم درصدی مالیات بر صادرات و جریمه های ناشی از عدم تزریق ارز وارداتی در سامانه نیما از جمله مشکلات صادرات پسته است متاسفانه برخی تصور می‌کنند که به علت تحریم‌های بانکی صادرکنندگان خشکبار دلارها را از طریق چمدان وارد کشور می کنند.

وی افزود: این در حالی است که صرافی خارجی هزینه محصولات را به صورت دلار پرداخت و در داخل کشور به صورت ریال دریافت میشود؛ با این حال ما را به چالش می کشاند و از صادرکننده درخواست می کنند دلار را گرانتر از بازار آزاد خریداری کند و چند هزار تومان ارزان تر به سامانه نیما تحویل دهد.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی راشین کویر تصریح کرد:  پسته یکی از محصولات استراتژیک ایرانی است که در صورت ادامه دار بودن فشارهای داخلی بازار خود را در کشورهای خارجی از دست می دهد و رقیب جدی آن پسته آمریکایی با درجه مرغوبیت و کیفیت پایین‌تر جایگزین آن می شود.

 

وهاب‌زاده  عنوان کرد: پسته ایرانی در بین خریداران خارجی طرفداران بسیاری را به دلیل دارا بودن روغن کافی، مرغوبیت بهتری نسبت به پسته های آمریکایی دارد. متاسفانه به دلیل در قوانین داخلی صادرکننده رغبتی به صادرات ندارد و در فروشگاه ها محصولات پسته آمریکایی جایگزین پسته ایرانی می شود این در حالی است که عمده فروشان خارجی به خوبی می‌داند  پسته ایرانی ۳۰% خوشمزه تر از پسته آمریکایی است.

 

 وی با اشاره به تعداد نیروی کار و میزان اشتغال زایی این شرکت صنایع غذایی افزود: حدود ۸۰  نیروی انسانی و کارگر در این مجموعه مشغول به کار هستند که ۴۰  نفر از آن‌ها به صورت فصلی  فعالیت کرده که زمان برداشت این محصول از اول مهرماه آغاز می شود که کارگردان فصلی با حضور در این مجموعه بر روند برداشت و فرآوری محصولات مشارکت دارند.

 

 وهاب زاده عنوان کرد: حدود ۳۰ قلم اسکیو کالا وجود دارد که در بسته بندی تنها بر روی پسته تمرکز کردیم چرا که در منطقه پست خیز قرار گرفته و پسته رفسنجان جزء محصولات مرغوب کشور محسوب و در 30  طعم و بسته بندی عرضه می شود.

 

وی  با اشاره  به تهدید رانت خواران در تجارت پسته افزود: جالب است بدانید به علت سود کم محصول پسته مافیا در آن وارد نشده است بر این اساس امکان رانت در صادرات پسته وجود ندارد به عنوان مثال در  پرورش دام به علت خرید نهاده های دامی امکان گرفتن مجوز و رانت بسیار است اما در صادرات پسته هرکسی می تواند در این عرصه وارد شود.

 

وهاب زاده  با اشاره به مهمترین آفات و چالش های کشت و تولید محصولات پسته خاطرنشان کرد: اولین خطری که محصول پسته را تهدید می کند کم آبی کشور است؛ براین اساس در منطقه ما بسیاری از چاههای کشاورزی خشک و عملکرد هکتار پایین آمده است.

 وی افزود: متاسفانه مدیریت خوبی بر روی آب وبه خصوص آب های زیرزمینی نشده است که دلیل آن مجوز های غیراصولی و زیاد از حد است که موجب فرونشست زمین می شود به گونه‌ای که اکنون چاه آب در عمق ۳۰۰ متر حفر میشود همچنین خطر بعدی سرمازدگی پسته است؛ گفتنی است اگر محصول پسته از آب کافی برخوردار باشد سرما نیز کمتر آن را اذیت میکند.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: