با نگاهی به دغدغه مدیرعامل پگاه و عملکرد صنایع شیر ایران بررسی شد

راهکارهای برون‌رفت از کاهش تولید و مصرف سرانه شیر در ایران

راهکارهای برون‌رفت از کاهش تولید و مصرف سرانه شیر در ایران
کدخبر : 563147

شرکت صنایع شیر ایران «پگاه» سال جاری را با عمل به منویات رهبر معظم انقلاب در راستای تولید و فناورمحور بودن برای دستیابی به اشتغال به اجرا گذاشته به نحوی که در فصل بهار امسال توانست ۱۵۳ درصد سود را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته محقق کند.

به گزارش شما و اقتصاد: آمار عملکردی پگاه در سال جاری نمایانگر افزایش فعالیت‌های تولیدی و برنامه‌ریزی‌های گسترده ای دارد که در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین از سوی مدیران و متخصصین این شرکت به منصه ظهور گذاشته شده است. بررسی شرکت صنایع شیرایران (پگاه) در بهار ۱۴۰۱ از رشد دسته جمعی شاخص‌های مدیریتی و عملکرد این شرکت حکایت دارد.

هلدینگ صنایع شیر ایران (پگاه)، بزرگترین شرکت تولیدکننده صنعت لبنیات در خاورمیانه و در نوع خود در منطقه بی‌نظیر است.

شرکت صنایع شیر ایران با ۱۷ شرکت تولید محصولات لبنی در ۱۴ استان عامل اشتغال ۱۱ هزار نفر بوده و هم اکنون به عنوان صادر کننده ممتاز ملی در جایگاه ۶۰ (در جمع) ۱۰۰ شرکت برتر ایرانی در سال ۱۴۰۰ است. کسب رتبه نخست شرکت‌های صنایع غذایی و لبنی در کنارعناوینی چون، سرآمد صنایع لبنی و اخذ ۶۵ نشان ایمنی و سلامت از سازمان غذا و دارو دستاورد های ملی پگاه در حوزه سلامت است.

دغدغه مدیرعامل پگاه از کاهش مصرف شیر براساس آمارهای جهانی و خصوصا کشورمان ایران، برنامه‌ریزی‌هایی را در دستور اجرا قرار داده تا مطابق مسئولیت اجتماعی این شرکت حمایت‌هایی را برای دستیابی آحاد جامعه از مصرف سرانه شیر کشور از طریق افزایش تولیدات و کاهش هزینه ها در دست داشته باشند.

براساس آمار رسمی، سرانه مصرف لبنیات در کشور ۷۵ کیلوگرم اعلام شده، اما در واقع براساس آمار تولید سرانه مصرف ۶۰ کیلوگرم در سال است که بعد از طرح اصلاح یارانه ها و مردمی سازی آن شاهد کاهش دوباره مصرف این محصول هستیم. بعد از آزاد سازی یارانه کالاهای اساسی، مصرف فرآورده های لبنی از ۶۰ کیلوگرم موجود ۲۸ درصد کاهش یافت، اما در حال حاضر مصرف کمی افزایش یافته اما با این وجود در مقایسه با قبل از اردیبهشت ماه سال جاری شاهد ۱۷ درصد کاهش مصرف هستیم.

مدیرعامل صنایع شیر ایران در این باره می‌گوید: «مصرف لبنیات با سلامت مردم گره خورده است و با کاهش مصرف لبنیات بیماری هایی از جمله پوکی استخوان خود را نشان می دهد که متأسفانه براساس آمار موجود سن پوکی استخوان در کشور به ۴۲ سال رسیده است.»

واکاوی عملکرد پگاه درسال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» هم نشان دهنده خودکفایی و توجه به محصولات دانش بنیان دارد. شرکت پگاه در حوزه  تولید داخلی پودراستابیلایزر «جی ۲۰» (عامل صرفه‌جویی ارزی ۳۲ میلیارد تومانی سالانه)، تجاری سازی تولید محصول دانش بنیان «کاغذ پارچمنت» و تولید «شیرخشک اسکیم پایه نوزاد» باعث بی‌نیازی پگاه و صنعت لبنی ایران در این حوزه‌ها شد.

تحقق آمارهای اخیرو توسعه بازارهای صادراتی با ایجاد نگاهی تازه دربازار داخلی و خارجی، در شرایطی کسب شد که سیاستگذاری‌های تازه اقتصاد کشور و تحولات بین‌المللی ریسک گونه‌ای در این دوران وجود داشت که می‌توانست رشد این صنعت را با چالش روبرو سازد.

مقایسه عملکرد ٣ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به بهار سال گذشته خبر از تحقق سود ۱۵۳ درصدی، درپی افزایش رشد ۶۰ درصدی فروش ریالی صادرات و رشد ۶۳ درصدی فروش ریالی داخلی در بهار ۱۴۰۱ می‌دهد. بررسی داده ها نشان می‌دهد که تغییر ریل‌گذاری شرکت باعث ارتقای ٨٨ درصدی ارزش سبد فروش شده  که حاکی از «بهبود ترکیب بهینه تولید وفروش» و افزایش قیمت است.

بهبود فرآیندهای فروش و تغییر رویه‌ درماه‌های ابتدایی امسال، ۴۴ درصد کاهش تخفیفات و هدایای تبلیغاتی (اشانتیون) را به دنبال داشته که با کاهش ۲۴ درصدی ضایعات ریالی، منجر به کنترل بیش ازپیش ضایعات در برند ملی پگاه شد.

شرکت صنایع شیر ایران، دربخش صدورمحصولات، صادرات ۲۰ تن محصولات صادراتی پگاه به ملبورن استرالیا، توسعه حجم صادرات به منطقه اوراسیا و رکوردزنی ماهانه صادرات ١.۵ میلیون دلاری شیرخشک نوزاد ‌از اقدامات شاخص بود.

در بخش تولید دستگاه‌ها و بومی سازی ساخت قطعات مهم این صنعت در داخل کشور نیز، طی همین ایام، پگاه با ساخت داخلی دستگاه «یو اچ تی» پگاه فارس و افتتاح پروژه دستگاه بسته‌بندی پگاه ارومیه صرفه‌جوئی ارزی وعدم وابستگی به واردات را رقم زد.

شایان ذکر است که شرکت صنایع شیر ایران به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه صندوق بازنشستگی کشوری (سهامدار عمده)، هلدینگی در حوزه صنایع غذایی ایران است که محصولات متنوعی در صنایع لبنی، نوشیدنی و پودری تولید می‌کند. این هلدینگ با ۲۹ شرکت در ۱۳ استان کشور فعالیت دارد و با تکیه بر منابع خود و استفاده بهینه از آنها، نقش رهبری در صنعتی را بر دوش دارد که نخستین شرکت آن نیز بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: