طی نشست ویدئو‌کنفرانسی برگزار شد:

جلسۀ مشورتی اجرایی شدن نظام ترجیحات تجاری کشورهای همکاری اسلامی

جلسۀ مشورتی اجرایی شدن نظام ترجیحات تجاری کشورهای همکاری اسلامی
کدخبر : 535195

به گزارش شما و اقتصاد: معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری جلسۀ مشورتی از طریق ویدئوکنفرانس به منظور اجرای نظام ترجیحات تجاری بین کشورهای عضو همکاری اسلامی (TPS/OIC) با مشارکت نمایندگان این کشورها خبر داد.

به گزارش شما و اقتصاد:

حمید زادبوم در این نشست موافقتنامۀ مذکور و توسعۀ همکاری میان کشورهای اسلامی را با اهمیت توصیف کرد و گفت: کلیۀ تعهدات مربوط به اجرایی شدن این موافقتنامه تصویب و تکمیل و فهرست به روز رسانی امتیازات توسط ایران نیز ارائه شده است.

وی افزود: ایران با مشارکت فعال خود در مذاکرات مربوط به تدوین پروتکل طرح تعرفه‌های ترجیحی‌ (PRETAS) حمایت خود را از اجرایی شدن موافقتنامه اعلام می‌کند.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در این نشست مجازی نمایندگانی از ۱۴ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی که فرآیند اجرایی موافقتنامه را تکمیل کرده‌اند و همچنین نمایندگان مرکز اسلامی توسعۀ تجارت (ICDT)، کمیتۀ دائمی همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (COMCEC) به عنوان دبیرخانۀ مشترک کمیتۀ مذاکرات تجاری (TNC) مشارکت داشتند.

 زادبوم ادامه داد: کشورهای مشارکت‌کننده در این جلسه که تکمیل کننده فرآیند اجرایی موافقتنامه نظام ترجیحات تجاری بین کشورهای عضو همکاری اسلامی (TPS/OIC) هستند،  شامل ایران، ترکیه، امارات، عربستان، قطر، بحرین، کویت، عمان، اردن، مراکش، پاکستان، مالزی، بنگلادش است. 

در ادامۀ این جلسه، دلیمره از وزارت اقتصاد ترکیه، به عنوان رئیس جلسه، بر نیاز کشورهای اسلامی به همکاری بیشتر با توجه به تحولات اخیر و همچنین شیوع ویروس کرونا تأکید کرد و با اشاره به اینکه ۱۴ کشور عضو فهرست‌های امتیازات را به روز رسانی کرده‌اند ارائۀ فهرست‌ها را در قالب تعیین شده ضروری دانست و از اقدامات کشورهای مشارکت کننده در جلسه تشکر کرد.

همچنین در این نشست، مدیر دفتر هماهنگی کامسک (COMCEC) نیز با اشاره به اینکه مهمترین پروژۀ کامسک گسترش همکاری‌های تجاری فی مابین و بالا بردن سطح تجارت درون‌گروهی کشورهای اسلامی است، گفت: افزایش سطح تبادلات تجاری منجر به افزایش حجم تولید در مقیاس بالاتر، کارآیی بیشتر و در نتیجه ارتقای سطح اقتصاد کشورهای اسلامی خواهد شد.

وی ضمن ابراز خرسندی از نتایج این جلسه با توجه به مشارکت حداکثری نمایندگان کشورها، تاریخچه‌ای از روند موافقتنامه نظام ترجیحات تجاری میان کشورهای اسلامی و مذاکرات مربوط به فرآیند اجرایی شدن موافقتنامه  از جمله ارائۀ فهرست‌های امتیازات به روز شده و انتشار گواهی مبدا، انتشار راهنماها و سمینارهای آموزشی برای ذینفعان بیان کرد.

در ادامۀ این نشست، نمایندگان هر یک از کشورها از جمله ایران گزارش‌هایی در خصوص فهرست امتیازات اعطایی توسط کشور متبوع خود ارائه و پیشنهادات و سوالاتی را در این زمینه مطرح کردند.

در پایان، دلیمره، نمایندۀ ترکیه و رئیس جلسه، پیشنهاد کرد برگزاری نشست کمیتۀ مذاکرات تجاری در سطح وزیران کشورها اول جولای۲۰۲۱ انجام شود و تاریخ اجرایی شدن موافقتنامه در همان ماه اعلام گردد در همین راستا جلسۀ فنی قبل از جلسۀ مذکور برای ژانویه ۲۰۲۱ پیشنهاد شد.

گفتنی است، در پایان مقرر شد پیشنهادات و نظرات کشورها در مورد تاریخ برگزاری TNC  و اجرایی شدن موافقتنامه در سی وششمین اجلاس وزرای کامسک در آذرماه سال جاری طرح و نهایی گردد. همچنین قرار شد تا فهرست امتیازات کشورها توسط دبیرخانۀ کمیتۀ مذاکرات تجاری بین اعضای مشارکت کننده جهت بررسی توزیع شود.

روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: