مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور مطرح کرد:

رشد ۲۴۴ درصدی سودآوری صبانور در سال ۱۳۹۸

رشد ۲۴۴ درصدی سودآوری صبانور در سال ۱۳۹۸
کدخبر : 535256

به گزارش شما و اقتصاد: مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور گفت: در سال ۱۳۹۸ توانستیم حدود ۴۶۰ میلیارد تومان سود خالص از فروش ۷۶۵ میلیارد تومانی کسب کنیم که نسبت به سال قبل از آن حدود ۲۴۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گزارش شما و اقتصاد: محمد کلانتری در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور اظهار داشت: شرکت صبانور در سال ۱۳۷۶ با سرمایه اولیه ۵۰۰ میلیون ریال تاسیس و در سال ۱۳۹۰ با نماد «کنور» وارد بازار فرابورس و در سال ۱۳۹۳ وارد بازار دوم فرابورس تهران شد.

وی افزود: شرکت صبانور از حیث تولید سنگ‌آهن کنسانتره و گندله جزو ۱۰ شرکت برتر بورس ایران و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات یاد شده در غرب کشور است. موضوع اصلی فعالیت شرکت اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ‌آهن و تولید کنسانتره و گندله و تکمیل زنجیره ارزش افزوده برای رسیدن به محصولات فولادی و سایر عناصر فلزی است.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور اضافه کرد: در سال ۱۳۷۶ سرمایه شرکت ۵۰۰ میلیون ریال بود که این میزان در سال ۹۵ به سه هزار میلیارد ریال رسیده است.

کلانتری در خصوص معادن تحت بهره‌برداری عنوان کرد: صبانور سه معدن باباعلی، گلالی و شهرک در دو استان کردستان و همدان در اختیار دارد که ذخیره معدن باباعلی ۱۱ میلیون تن با سقف پروانه بهره‌برداری ۶۰۰ هزار تن در سال دارای سنگ مگنتیت با عیار ۳۸ درصد، معدن گلالی با ذخیره قطعی ۲۵ میلیون تن با سقف پروانه بهره‌برداری ۲۵۰ هزار تن در سال دارای سنگ مگنتیت با عیار متوسط ۴۲ درصد و معدن شهرک با ذخیره ۴۴ میلیون تن (بزرگ‌ترین معدن متعلق به صبانور) با سقف پروانه بهره‌برداری یک میلیون و ۱۲۵ هزار تن در سال دارای سنگ مگنتیت با عیار متوسط ۴۷ درصد است. به طور کلی در سه معدن شرکت، ۸۰ میلیون تن ذخیره قطعی و ۷۰ میلیون تن ذخیره احتمالی و درمجموع ۱۵۰ میلیون تن ذخیره سنگ‌آهن وجود دارد.

وی ادامه داد: شرکت صبانور سه کارخانه فرآوری سنگ‌آهن در اختیار دارد. نخستین کارخانه شرکت، کنسانتره کردستان به ظرفیت یک میلیون تن است که فاز نخست آن در اواخر سال ۱۳۹۲ و فاز دوم آن در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید. دیگر کارخانه نیز کارخانه همدان با ظرفیت اسمی ۶۰۰ هزار تن در سال است که در آبان سال ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسید. سومین کارخانه نیز گندله همدان با ظرفیت اسمی ۵۵۰ هزار تن در سال است که شهریور ماه سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید.

*وضعیت بازار سنگ‌آهن در جهان و ایران

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با اشاره به وضعیت بازار سنگ‌آهن در دنیا، بیان کرد: از سال ۲۰۰۰ میلادی قیمت سنگ‌آهن از ۲۹ دلار در هر تن طی پنج سال آینده به ۶۵ دلار در هر تن رسید اما تا سال ۲۰۰۸ قیمت این ماده معدنی به دلیل رشد تقاضای چین با جهش ناگهانی روبه‌رو شد و به ۱۹۷ دلار در هر تن رسید. با این حال در سال ۲۰۰۸ قیمت سنگ‌آهن شیب نزولی گرفت و این امر به دلیل بحران اقتصاد جهانی رخ داد. البته در سال ۲۰۰۹ مجددا قیمت سنگ‌آهن روند رو به رشد خود را از سر گرفت و در سال ۲۰۱۱ به ۱۸۷ دلار در هر تن رسید. با این وجود به دلیل رشد تولید سنگ‌آهن در دنیا، تا سال ۲۰۱۵ قیمت این ماده معدنی به شدت دچار افت شد و به ۴۱ دلار در هر تن رسید. هرچند که قیمت سنگ‌آهن مجددا روند آرام صعودی در پیش گرفته و اکنون در مرز ۱۰۰ دلار در هر تن قرار دارد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت سنگ‌آهن با ثبات نسبی مواجه خواهد شد و در سال آینده بین ۹۰ دلار تا ۱۰۰ دلار در هر تن در نوسان خواهد بود.

کلانتری در خصوص قیمت سنگ‌آهن در کشور، عنوان کرد: قیمت این ماده معدنی در کشور ما برمبنای شمش فولاد خوزستان محاسبه می‌شود که از سال ۱۳۹۰ قیمت شمش فولاد خوزستان از ۷۲۰ هزار تومان در هر تن به حدود چهار میلیون تومان در هر تن در سال ۱۳۹۸ رسید. در اردیبهشت ماه سال جاری نیز قیمت شمش فولاد خوزستان چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر تن بود. قیمت گندله ۲۳.۵ درصد و قیمت کنسانتره ۱۶ درصد شمش فولاد خوزستان محاسبه می‌شود.

وی تصریح کرد: قیمت گندله سنگ‌آهن نیز به تبعیت از قیمت شمش فولاد از ۱۶۹ هزار تومان در هر تن در سال ۱۳۹۰ به حدود ۹۴۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۸ رسید. این میزان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ یک میلیون و ۱۱۱ هزار تومان به ازای هر تن برآورد شده است. قیمت کنسانتره نیز از ۹۰ هزار تومان در هر تن در سال ۱۳۹۰ به ۶۴۰ هزار تومان در هر تن در سال ۱۳۹۸ رسید که این میزان در اردیبهشت سال جاری به ۷۵۰ هزار تومان به ازای هر تن رسیده است.

*حال خوب صبانور در سال ۱۳۹۸

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، رشد تولیدات شرکت را مناسب دانست و خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۵ در صبانور حدود یک میلیون و ۱۲۸ هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده تولید شد که به مرور افزایش یافت و در سال ۱۳۹۸ به رکورد دو میلیون تن رسید. این میزان نسبت به سال قبل از آن حدود ۱۶ درصد رشد نشان می‌دهد. این تولید توسط پیمانکار شرکت یعنی معدنکار صورت گرفت. تولید کنسانتره شرکت در سال ۱۳۹۸ به یک میلیون و ۱۲۵ هزار تن رسید که این میزان نیز نسبت به سال قبل از آن حدود ۴ درصد افزایش دارد. تولید گندله در سال ۱۳۹۶ آغاز و در این سال به ۲۱۱ هزار تن رسید. این میزان به ۴۲۸ هزار تن در سال ۱۳۹۸ افزایش یافت که این میزان نسبت به سال ۱۳۹۷، حدود ۴۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

کلانتری اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵ میزان فروش شرکت ۱۸۷ میلیارد تومان بود که این میزان در سال ۱۳۹۸ به حدود ۷۶۰ میلیارد تومان رسید. این میزان فروش نسبت به سال ۱۳۹۷، حدود ۸۷ درصد رشد دارد. در سال ۱۳۹۸ مبلغ فروش کنسانتره ۳۶۵ میلیارد تومان بود که ۷۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش یافت. مبلغ فروش گندله نیز حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بود که هم به دلیل رشد تولید و هم به دلیل رشد نرخ تولید رخ داد. فروش گندله در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۰۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش یافت.

وی با بیان اینکه سوددهی شرکت صبانور مبلغ قابل توجهی است، مطرح کرد: سوددهی شرکت از ۵۲ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۵ به ۴۶۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ رسیده است. در سال جاری نیز حدود ۱۳۳ میلیارد تومان سود پیش‌بینی شده است. سوددهی شرکت در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل از آن حدود ۲۴۴ درصد رشد دارد. ضمن اینکه سود هر سهم شرکت از ۴۳۸ ریال به ازای هر سهم، در سال ۱۳۹۷، با رشد ۲۶۰ درصدی، به حدود یک هزار و ۵۶۷ ریال به ازای هر سهم در سال ۱۳۹۸ رسید.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با مقایسه سهام این شرکت با شرکت‌های هم‌گروه، عنوان کرد: بهای هر سهم صبانور حدود ۵۵۲ تومان، شرکت چادرملو ۴۵۲ تومان و شرکت گل‌گهر ۷۲۵ تومان در ابتدای سال ۱۳۹۸ بود. اما قیمت سهام صبانور تا آخر سال ۱۳۹۸ به دو هزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر سهم رسید اما قیمت سهام دو شرکت دیگر تقریبا به یک هزار و ۱۰۰ تومان رسید. این یعنی قیمت سهام صبانور طی یک سال حدود پنج برابر و دو شرکت یاد شده تنها سه برابر شده است.

وی راجع به مشکلات عمده شرکت، اذعان کرد: کمبود آب در کارخانه کنسانتره شهرک، کمبود خوراک در کارخانه کنسانتره همدان، مشکلات تامین نقدینگی ارزی برای تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای، وجود معارضین محلی و دولتی اطراف سایت‌ها، مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای از سال‌های گذشته، صادرات، مشکلات مربوط به سد باطله و باطله‌های کارخانه‌های کنسانتره مهم‌ترین مشکلات شرکت صبانور بودند.

*اقدامات عمده صبانور در سال گذشته

کلانتری تصریح کرد: صبانور در سال گذشته چند اقدام انجام داد. یکی از آن‌ها اجرای پروژه گندله‌سازی یک میلیون تنی کردستان و به‌روزآوری آن با قرارداد با شرکت چینی جهت تامین ماشین‌آلات و تجهیزات به ارزش ۱۸ میلیون دلار و ثبت سفارش واردات تجهیزات و ماشین‌آلات موضوع قرارداد به صورت خط یکپارچه بود. همچنین کارخانه گندله‌سازی نیز با تولید بیش از ۴۴۰ هزار تن محصول، به ظرفیت اسمی خود نزدیک شد و امیدواریم در سال جاری به ظرفیت کامل خود برسد. دیگر اقدام عمده مشارکت با گروه صنعتی زرین در حوزه سرب و روی و تاسیس شرکت توسعه معادن زرین صبا جهت ادامه اکتشافات پهنه راور کرمان، استخراج و برنامه‌ریزی برای احداث کارخانه فرآوری و تولید شمش روی در این استان بود. همچنین واحد فلوتاسیون کارخانه به ظرفیت رسید که مشکل گوگردزدایی آن نیز حل شد.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور ادامه داد: اقداماتی در خصوص مشکلات بیمه‌ای، تخلیه سد باطله مجتمع کردستان، توسعه فضای سبز، انجام مسئولیت‌های اجتماعی و توجه به محیط زیست صورت گرفت. در عین حال مجوز سازمان محیط زیست کارخانه گندله‌سازی در دست احداث کردستان، تمدید پروانه بهره‌برداری کارخانه کنسانتره آهن شهرک به ظرفیت ۳۲۵ هزار تن، دریافت تخصیص آب کارخانه کنسانتره شهرک، دریافت آب کارخانه در دست احداث بیجار، اخذ گواهینامه بین‌المللی سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی از شرکت اس‌جی‌اس سوئیس، دریافت تقدیرنامه از وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان شرکت نمونه در حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست، ساخت دستگاه پایش آنلاین محیط زیست و برگزاری همایش ایده‌های ارزش‌آفرین در دانشگاه تهران (یونیدرو) بوده است.

کلانتری خاطرنشان کرد: در مجموع بیش از ۱۳۰ دوره آموزشی برگزار شده که ۴۵ درصد دوره‌های تخصصی، ۲۶ درصد دوره‌های مدیریتی، ۱۲ درصد در زمینه ایمنی، بهداشت و محیط زیست و ۹ درصد مدیریت، و ۸ درصد نیز به صورت عمومی بودند.

نبرنامه‌های صبانور برای سال ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در خصوص برنامه‌های سال جاری این شرکت، اظهار کرد: در سال جاری قصد داریم تامین مالی پروژه گندله‌سازی کردستان را انجام دهیم که مهم‌ترین اقدام سال جاری نیز به شمار می‌رود. همچنین مدار خردایش کارخانه کنسانتره با دستگاه HPGR به منظور افزایش کمی و کیفی کنسانتره تولید صورت خواهد گرفت. در عین حال پروژه فیلترپرس در مجتمع کردستان به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب و رفع مشکلات کمبود آب انجام خواهد شد. ضمن اینکه اکتشافات در محدوده‌های ثبتی کنونی معادن ادامه می‌یابد.

وی اضافه کرد: افزایش سودآوری شرکت از طریق کاهش هزینه‌های عملیاتی نیز در برنامه‌های سال جاری شرکت قرار دارد. همچنین توسعه سبد محصولات تولیدی شرکت و گسترش جغرافیای معادن ازجمله سرب و روی و طلا پیگیری می‌شود. به طوری که پهنه اکتشافی راور که بیش از یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع است، به پنج بخش ۲۵۰ کیلومتر مربعی تقسیم خواهد شد. لازم به ذکر است که طبق رای دادگاه، ارزش ذخایر رخنمون سطحی در این پهنه حدود ۱۷ میلیارد تومان است که با اکتشافات تکمیلی و کشف ذخایر عمقی، ممکن است به ده‌ها برابر افزایش یابد. در همین حال افزایش ظرفیت پروانه بهره‌برداری معادن و نیز دستیابی به ظرفیت اسمی کارخانه‌ها از طریق مهندسی مجدد و خرید ماشین‌آلات معدنی و تجهیز خطوط تولید نیز دیگر برنامه‌ها به شمار می‌روند.

معدن نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: