ابتکار فنی کارکنان فولاد خراسان و کاهش زمان توقف تولید

از پروژه بهره وری فولاد خراسان در «جایزه ملی بهره¬وری ایمیدرو» تجلیل شد

از پروژه  بهره وری فولاد خراسان در «جایزه ملی بهره¬وری ایمیدرو» تجلیل شد
کدخبر : 535571

به گزارش شما و اقتصاد: پروژه بهبود اجراشده در واحد گندله¬سازی «فولادخراسان» در هفتمین دوره جایزه ملی بهروری معدن و صنایع معدنی، به عنوان پروژه برتر مورد تقدیر قرار گرفت.

به گزارش شما و اقتصاد: هفتمین همایش «جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی ایران» با حضور معاون وزیر و رییس هیات عامل ایمیدرو به صورت آنلاین صبح روز یکشنبه ۱۸ آبان ماه در محل سازمان ایمیدرو  برگزار شد.

در این همایش که با شعار «بهره وری، بنیان رقابت پذیری در اقصاد مقاومتی» برگزار شد، ۲۵ شرکت بهره ور و ۹ پروژه ی بهبود بهره وری به عنوان شرکت ها و پروژه های برگزیده معرفی و ارایه شدند.

به گفته معاون بهره برداری فولاد خراسان، پروژه برگزیده فولاد خراسان، که یکی از طرح های برتر این دوره شناخته شد، اصلاح نوار «شاتل کانوایر» واحد گندله¬سازی بود که از سوی دبیرخانه جایزه ملی بهره وری ایمیدرو انتخاب گردید.

به گفته حمیدرضا زارع، این پروژه اصلاحی، با کاهش زمان «توقف تولید» و افزایش زمان در دسترس، مزایایی از جمله ده ها میلیارد ریال صرفه جویی و سهولت تامین تجهیز از منابع در دسترس داخلی و قطع نیاز به تامین آن از خارج با توجه به دشواری ناشی از تحریم ها در پی داشته است.

تهیه نوار «شاتل کانوایر» واحد گندله سازی با عرض ۲۶۵۰ میلیمتر، با استفاده از نوارهای دارای عرض ۱۲۰۰ و ۱۸۰۰ میلیمتر ابتکاری است که با توان فنی کارگاه گندله سازی اجرا شده است.

زارع با بیان این که  فولاد خراسان در ۶ دوره پیشین این جایزه نیز موفق به کسب عنوان برتر برای ارائه پروژه های خود شده افزود: در هفتمین دوره جایزه ملی بهره وری «ایمیدرو» نیز از میان ۷۰ پروژه  ارسال شده به دبیرخانه همایش، یکی از ۹ پروژه برتر سال ۱۳۹۹، به این شرکت اختصاص یافت که جای تبریک به همه همکاران شرکت، به ویژه دست اندرکاران این پروژه دارد. 

دکتر خدادادغریب پور، معاون وزیر و رییس هیات عامل ایمیدرو، در بخشی از این همایش آنلاین این موفقیت را به مدیر عامل و کارکنان پرتلاش فولاد خراسان تبریک گفت و افزود: ایمیدرو به ‌عنوان یک سازمان توسعه‌ای در تلاش است تا رقابت‌پذیری را در بین صنایع معدنی بیشتر کند و بدون شک شرط دست یافتن به رقابت‌پذیری افزایش بهره‌وری است.

سرپرست مکانیک واحد گندله سازی شرکت درباره مزایایی اجرای این پروژه گفت: با اجرای این پروژه، توقف کارخانه گندله¬سازی برای تعویض شاتل به مدت حداقل دو ماه کاهش پیدا کرده است.

ابراهیم رباطی افزود: با توجه به میزان مصرف روزانه گندله در واحد احیا مستقیم و در صورت توقف واحد گندله سازی، واحد احیا مستقیم نیز متوقف می شود که پیامد آن توقف و کاهش تولید در فولادسازی و نورد است.

سرپرست مکانیک واحد گندله سازی مجتمع در تشریح این پروژه گفت:  نوار شاتل کانوایر ، جزئی از مجموعه رولر اسکرین است که وظیفه انتقال و پخش یکنواخت گندله خام خروجی از دیسک ها را بر روی نوار عریض، پیش از انتقال به کوره بر عهده دارد.

رباطی به بیان اینکه نوار شاتل کانوایر به دلیل ایجاد خوردگی در اثر سایش با مواد دچار آسیب دیدگی می شود، گفت: با توجه به این که نوارها در داخل کشور فقط تا عرض۲.۲متر قابل تامین و تولید هستند، نوار شاتل با عرض ۲.۶۵ متر می بایست به صورت خرید خارجی تامین شود که با توجه به وضعیت کنونی تحریم ها با مشکل روبرو است، از این رو برای رفع مشکل، تصمیم گرفتیم با استفاده از امکانات داخلی و خلاقیت نیروی انسانی نوار معادل را در داخل شرکت بسازیم.

وی گفت: آپارات جانبی نوارها با عرض متفاوت و طول مناسب، به نحوی که کاهش فشار سنگین بر سطح آن را به دنبال داشته باشد روشی است که برای حل این مساله به کار گرفته شده است. ضمن آن که این روش را می توان در  تهیه نوارهای ۳.۷۵ و ۳.۹۵ متر نیز که مربوط به نوارهای WIDE BELT و برگشت ریز دانه DDRS می باشند، نیز استفاده کرد و نوار های مربوطه با عرض و طول مناسب جهت استفاده آماده گردد.

رباطی افزود: با توجه به نبود نوار اسپیر (یدکی) و توقف تولید و لزوم استارت خط، با هماهنگی های انجام شده از طرف معاونت بهره¬برداری نوار با عرض کمتر از داخل کشور تهیه شد. در پروژه اجرا شده، با توجه به نبود امکانات مناسب، از آپارات سرد استفاده شد که در صورت داشتن امکانات و اتو با قالب های مناسب جهت پرس نوار، می توان در تهیه نوار های عریض با این روش از آپارات گرم نیز بهره برد.

معاون بهره برداری فولاد خراسان با بیان این که پس از طراحی¬های لازم، اجرای این پروژه ۴روز طول کشید، از تلاش و کوشش بی وقفه آقایان محمود چمبری، ابراهیم رباطی، عباس قربانی، سید سعید موسوی، سید رضا حضرتی، وحید شهریارپور، یونس شورابی در واحد گندله سازی با همکاری کارکنان شرکت های پیمانکاری توسعه پایا و شرکت فناوران قدردانی کرد.

 

 

روابط عمومی «فولاد خراسان»

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: