ترخیص لوازم خانگی "بوش" داد تولیدکنندگان را درآورد!

ترخیص لوازم خانگی "بوش" داد تولیدکنندگان را درآورد!
کدخبر : 535929

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ضمن اعتراض به بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) که به مجوز واردات لوازم خانگی شرکت بوش اعتراض نکردند، گفت: با وجود اینکه ماه‌ها طول کشیده تا به مواد اولیه و قطعات لوازم‌خانگی ارز تخصیص داده شود و همه تولید کنندگان از عدم تخصیص و تأخیر در تخصیص ارز گله‌مند هستند، ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی خارجی در آستانه ترخیص است.

به گزارش شما واقتصاد ، گزارش‌ها از این حکایت دارد که ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش در گمرک شهید رجایی موجود است که ثبت سفارش و تایید منشاء ارز شده و در آستانه ترخیص قرار دارد؛ کالاهایی که با ارز نیمایی تامین ارز شده و میلیون ها دلار برای آن اختصاص یافته است. این موضوع از سوی مسئولان گمرک ایران نیز تایید شده است. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که لوازم خانگی جزو گروه ۴ کالایی قرار دارد و واردات این گروه کالا که عمدتا مصرفی و غیرضروری است با توجه به شرایط ارزی از دو سال پیش ممنوع شده است و به هیچ عنوان امکان واردات این کالاها وجود ندارد.

ترخیص+لوازم+خانگی+بوش+شماواقتصاد

طبق اعلام گمرک، این کالاها ثبت سفارش و تایید منشاء ارز شده و  دیوان عدالت اداری نیز با توجه به حقوق مکتسبه‌ای که برای واردکننده قائل شده، صدور رای کرده و مجوز ترخیص این کالاها صادر شده است. این در حالی است که در سال جاری تولیدکنندگان داخلی بارها نسبت به تامین نشدن ارز مورد نیاز خود اعتراض داشتند؛ تا جایی که اواخر تیر ماه امسال عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از صدور بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی خبر داد که طبق آن تولید کنندگان دیگر نمی‌توانند از ارز اشخاص یا ارز حاصل از صادرات غیر استفاده کنند و با اشاره به محدودیت تامین و تخصیص ارز به اقلام وارداتی مورد نیاز تولید در صنعت لوازم خانگی، وضعیت واحدها را بحرانی توصیف کرده و گفته بود که در صورت ادامه این شرایط احتمال دارد تولید واحدهای لوازم خانگی تا ۴۵ روز دیگر متوقف شود. البته این مشکل بعدا تا حدودی مرتفع شد.

 

در این رابطه حمیدرضا غزنوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که فروشگاه‌های شرکت بوش در سطح بازار فعال هستند و جنس آنها نیز به قول معروف جور است. گزارشهای رسیده نیز حاکی از آن است که از یک سال پیش این شرکت مجوز واردات را دریافت کرده که خلاف مصوبه هیئت وزیران مبنی بر ممنوعیت کامل واردات لوازم خانگی است. 

وی با بیان اینکه مشخص نیست کدام جریان نفوذی در صدور این رای دخالت داشته است، تصریح کرد: ریچارد نفیو، طراح تحریم‌های آمریکا می گوید تحریم‌ها باید به گونه‌ای عمل کند که کالاهای استراتژیک به کشور هدف وارد نشود، اما واردات کالاهای لوکس تسهیل شود تا در نتیجه اختلاف طبقاتی شاهد شورش‌های اجتماعی باشیم و منابع ارزی کشور هدف نیز مصرف شود. 

غزنوی، صدور مجوز واردات شرکت بوش را یک اقدام علیه امنیت ملی توصیف کرد و گفت: در شرایطی این مجوز صادر شده که با توجه به تحریم‌ها و محدودیت منابع باید از خروج ارز از کشور جلوگیری شود. به نظر می‌رسد با همکاری یک سلسله جریان به هم پیوسته این مجوز خلاف مصالح ملی صادر شده و قوه قضاییه باید به این مسئله ورود پیدا کند؛ چرا که این مصوبه ضد تولید است و هر کالای خارجی که به کسور وارد شود جای یک کالای ایرانی را می‌گیرد.

به گفته سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، با وجود اینکه ماه‌ها طول کشیده تا به مواد اولیه و قطعات لوازم‌خانگی ارز تخصیص داده شود و همه تولیدکنندگان از عدم تخصیص و تأخیر در تخصیص ارز گله‌مند هستند، ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی خارجی در آستانه ترخیص است. در این رابطه وزارت صمت و بانک مرکزی باید پاسخگو باشند که چرا به این رای اعتراض نکردند و چرا وزارت صمت آن را ثبت و بانک مرکزی ارز آن را تامین کرده است. 

تامین بازار از طریق کالای خارجی چهار برابر ارزبری دارد

غزنوی با بیان اینکه صنایع داخلی لوازم خانگی تا کنون توانسته اند جای شرکت‌های خارجی که با تحریم‌ها از کشور ما خارج شدند را پر کنند، اما حالا بخشی از مسئولان از آن‌ها حمایت می‌کنند، اظهار کرد: اگر نیاز بازار لوازم خانگی را در داخل تامین کنیم، حداقل یک چهارم ارز مورد نیاز برای واردات باید به مواد اولیه تخصیص داده شود، اما در صورت تامین بازار از طریق کالاهای خارجی چهار برابر ارزی که صرف مواد اولیه می‌شود باید هزینه شود. 

۵۰ درصد بازار تلویزیون در دست قاچاقچیان

سخنگوی انجمن لوازم خانگی ایران با بیان اینکه برند بوش متعلق به کشور آلمان است، اما در ترکیه تولید و وارد ایران می‌شود، خاطرنشان کرد: خیلی از برندهای خارجی در حال حاضر از طریق قاچاق سازمان یافته در بازار وجود دارد و همین امروز ۵۰ درصد سهم بازار تلویزیون‌های خارجی از طریق قاچاق تأمین می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد بخشی زیادی از کالاهای برند به صورت قانونی و  رسمی به کشور وارد شده است.

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: