تفاهم نامه تعاونی تولیدکنندگان سازه‌های فولادی کشور و دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی امضا شد

تفاهم نامه تعاونی تولیدکنندگان سازه‌های فولادی کشور و دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی امضا شد
کدخبر : 538419

تفاهم نامه تعاونی تولیدکنندگان سازه‌های فولادی کشور و دانشگاه صنعتی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی امضا شد.

به گزارش شما واقتصاد ، دکتر محمد طالعی معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در آغاز نشست خبری گفت: برنامه‌های پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر و اهدافی که از عقد تفاهم نامه‌های این چنینی با بخش خصوصی و همینطور با صنعت و دانشگاه دنبال می‌کنیم را خدمتتان عرض می‌کنم. در برنامه تحول در حوزه پژوهش و دانشگاه که از ابتدای امسال به تصویب هیات رئیسه دانشگاه رسید یکی از موضوعاتی که مد نظر ما است بحث ایفای نقش اجتماعی دانشگاه و حضور پررنگ در توسعه دانش بومی است.

وی افزود: در این راستا ما با همکاری نزدیک و همراه با منافع طرفین اعم از سازمان‌های دولتی و سازمان‌های خصوصی تلاش می‌کنیم از دانش فنی که در اختیار اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما است بهره بگیریم تا مشکلات و معضلاتی که گاها در حوزه‌های صنعتی کشور و همینطور فعالیت‌های شرکت‌های فعال در حوزه‌های تجاری و عمرانی کشور وجود دارد را مرتفع کنیم.

طالعی گفت: در این راستا مسلما بحث‌های مرتبط با حوزه عمران، ساخت و ساز و سازه از آن جهت که تاثیرات اقتصادی دارد و سرمایه اقتصادی زیادی صرف هزینه ساخت‌وسازهای مختلف در کشور می‌شود و از طرف دیگر اتفاقاتی که در حوزه‌هایی مثل زلزله، سیل و بحران‌های طبیعی که در واقع در کشور اتفاق می‌افتد و عدم پایداری سازه‌ها خسارات جبران ناپذیری را خصوصا در حوزه اجتماعی به مردم وارد می‌کند.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم تا با همکاری و همفکری بخش دانشگاهی به عنوان بخش علمی و همچنین بخش صنایع و بخش عمرانی کشور که به صورت فعال در این حوزه درحال فعالیت هستند، خطاها کاهش یابد و خروجی فعالیت‌های عمرانی کشور پایداری بیشتری داشته باشد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: موضوع دیگر که در اینجا بسیار حائز اهمیت است بحث استفاده از پتانسیل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها است. به این صورت که دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در حدود ۷ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در حوزه کارشناسی ارشد و دکتری دارد و این دانشگاه جزو ۵ دانشگاه برتر صنعتی و جزو ۱۳ دانشگاه بزرگ و برتر کشور است. این دانشجویان افراد نخبه‌ای هستند که باید بتوانیم از این پتانسیل بهره ببریم.

طالعی ادامه داد: این دانشجویان می‌توانند در قالب پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی طبق سیاست ابلاغی وزارت علوم که مبنی بر هدفمند کردن پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی است می‌توانند پایان نامه‌های خود را مسئله محور انتخاب کنند و در  بازه زمانی تحصیلات خود به یکی از موضوعات و مسائل صنعت کشور بپردازند و مورد تحقق قرار دهند.

وی تاکید کرد: موضوع دیگری که از بحث هدفمند کردن پایان نامه‌ها محقق خواهد شد؛ بحث اشتغال دانشجویان است و ما انتظار داریم وقتی یک دانشجو در یک حوزه تخصصی یکی از مشکلات صنعت کشور را حل می‌کند در ادامه مسیر با نمایش پتانسیل خود راحت‌تر بتواند با صنایع شروع به همکاری کند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه خواجه نصیرالدین خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در اینجا مطرح است اینکه ما نیازمند جامعه جوان خود هستیم تا بتوانیم امید و بالندگی را در این دانشجویان بارور سازیم. مشارکت دانشجویان و انگیزه آنها برای حل مسائل کشور امیدبخش و قطعا به ادامه فعالیت تخصصی آنها در کشور کمک خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: امیدوارم بعد از امضای این تفاهم‌نامه با سیاست‌گذاری که دانشکده از جمله رئیس دانشکده و معاونین آن ایجاد می‌کنند مدل همکاری مناسب و پایداری را داشته باشیم که منافع آن به جامعه و کشور بازگردد.

01

تفاهم‌نامه همکاری سبب ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت خواهد شد

براساس این گزارش؛ دکتر کیوان کاویانپور رئیس کمیته علمی و فناوری‌های نو تعاونی تولیدکنندگان سازه‌های فولادی (کامسی) نیز در ادامه این نشست گفت: بنده از امضای این تفاهم نامه بسیار خوشحالم زیرا سبب ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت خواهد شد که این مساله از آرزوهای دیرینه بنده بوده است.

وی ادامه داد: شروع فعالیت بنده در ایران با دانشگاه علم و صنعت بوده است که توانستیم تزهای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد را در ارتباط با مسائل و مشکلاتی که در صنعت داریم تعریف کنیم اما متاسفانه این حرکت‌ها فعالیت‌های پایداری نیستند اما امیدوارم این حرکت که امروز آغاز می‌شود تداوم داشته باشد.

کاویانپور تاکید کرد: بنده در صنعت سابقه‌ای 30 ساله دارم و اکثر فارغ‌التحصیلان ما چه در ایران و چه در سایر کشورها با مسائل و مشکلات صنعت بیگانه هستند و اکثر پایان‌نامه‌ها چه در مقطع لیسانس و چه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فقط تبدیل به کتب می‌شوند و درصد کمی از آنها در صنعت کاربردی خواهند بود.

وی اظهار امیدواری کرد با این حرکتی که آغاز شده ما بتوانیم دانشجویان جوانتر که در مقطع کارشناسی درحال تحصیل هستند با صنایع آشنا شوند و روزی که بخواهند در صنایع فعالیت کنند در این عرصه مفید باشند.

رئیس کمیته علمی و فناوری‌های نو تعاونی تولیدکنندگان سازه‌های فولادی (کامسی) گفت: ایران جزو کشورهای زلزله‌خیز است و اجرای سازه‌های ایمن باید اولویت همه سازندگان و دولت‌ها باشد چرا که سازه‌های فولادی ایمنی بالاتری نسبت به سازه‌های دیگر در بحث ساختمان دارد .

کاویانپور افزود: من از همه اساتید دکتر طالعی، دکتر صبوری، دکتر عسگریان کمال تشکر را دارم که این فرصت را به صنعت دادند که در خدمتشان باشیم و امیدوارم که این تفاهم‌نامه خروجی چشمگیری داشته باشد. بنده مطمئنم با اراده‌ای که در این جمع می‌بینم این امر محقق خواهد شد.

02

دکتر سعید صبوری ریاست دانشکده عمران نیز در ادامه گفت: دانشگاه صنعتی خواجه نصیر در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری در حال فعالیت است و تمام حوزه‌های مهندسی عمران را پوشش می‌دهد.

وی افزود: دانشجویان ما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بسیار فعال هستند و همین طور در ارتباط با صنعت هم رابطه بسیار خوبی بین صنعت و دانشگاه در حوزه‌های مختلف برقرار است.

رئیس دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: امروز را به فال نیک می‌گیریم و این تفاهم نامه می‌تواند نقش بسیار ارزشمندی را در سطح کشور بازی کند. بسیار خوشحالیم با این تفاهم‌نامه رابطه صنعت و دانشگاه به صورت وسیعتری فراهم خواهد شد.

03

مهندس سعید زارع حقیقی ریاست هیئت مدیره و مدیرعامل تعاونی انجمن صنفی تولید کنندگان سازه‌های فولادی کشور نیز در ادامه جلسه گفت: یکی از معضلاتی که هر ساله در کشور با آن مواجه هستیم وقوع زمین زلزله است که سبب مشکلات عدیده‌ای برای کشور می‌شود.

وی ادامه داد: لزوم استفاده از سازه‌های فولادی در کشور ما اجتناب‌ناپذیر است و تولیدکنندگان سازه‌های فولادی کشور نزدیک به ۵ میلیون تن ظرفیت تولید دارند که متاسفانه بازار مصرف ما به علت گران شدن سازه‌های فولادی در واقع رو به تضعیف است .

04

زارع حقیقی گفت: تفاهم نامه‌ای که امروز منعقد می‌شود در زمینه بهینه‌سازی طراحی سازه‌های فولادی خواهد بود به طوریکه  مصرف‌کنندگان شوق بیشتری نسبت به استفاده از این سازه‌ها پیدا کنند. ما امیدواریم این ارتباطی که بین صنعت و دانشگاه ایجاد میشود بتواند بازخوردهای بسیار خوبی برای کشور ما داشته باشد.

وی افزود: از ابتدای امسال سازه‌های فولادی مشمول استاندارد اجباری شده و در این رابطه می‌توانیم با دانشگاه خواجه نصیر که در این عرصه پیشگام شدند در این حرکت بزرگ علمی و صنعتی همگام شویم و پایان نامه‌های دانشجویان را به صورتی هدایت کنیم که منافع عملیاتی و اجرایی را به همراه داشته باشد.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: