مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور در نشست خبری آیین رونمایی از مستند باداب سورت:

چرخ معدن کشور با توسعه زمین شناسی میچرخد/درآمد کشور باید به سمت صنعت توریسم هدایت شود

چرخ معدن کشور با توسعه زمین شناسی میچرخد/درآمد کشور باید به سمت صنعت توریسم هدایت شود
کدخبر : 539813

به گزارش شما و اقتصاد: مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری و آیین رونمایی از مستند رخساره زمین( باداب سورت، پلکان زمین) گفت: در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام فروشی، ما در این طرح رسالتی را مبتنی بر ایجاد اشتغال پایدار از طریق توسعه نوآوری­ها و فناوری­های حوزه زمین شناسی و معدن تعریف کردیم. بدین منظور معرفی پدیده های زمین شناختی را از طریق ساخت و تهیه این مجموعه مستند، در دستور کار خود قرار دادیم که دیماه اولین قسمت از این مجموعه، هرمز جزیره رنگ ها را رونمایی کردیم امروز نیز به معرفی پدیده زمین شناختی چشمه های تراورتن باداب سورت می پردازیم.

به گزارش شما و اقتصاد:  مهدیزاده درباره این منطقه گفت: چشمه‌های پلکانی تراورتن ساز باداب سورت استان مازندران در روستای ارست، بخش چهاردانگه و ۹۵ کیلومتری جنوب شهر ساری واقع شده است. این پدیده پس از کوه دماوند دومین اثر ملی به ثبت رسیده در کشور است. این پدیده تنها یک اثر مشابه دارد که در پاموک کاله کشور ترکیه واقع شده است. طی سالیان گذشته نسبت به این اثر ملی، کم توجهی شده بود اما اخیرا با واگذاری به بخش خصوصی اقدامات خوبی برای حفظ و نگهداری آن واقع شده است، اما کافی نیست.

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: امروز جلسه نجات اقتصاد ایران است. وی تاکید کرد: مسیر نجات اقتصادایران از تحریم ها از توسعه زمین گردشگری و با تکیه بر زئوتوریسم هموار خواهد شد.کشورهای غربی هرزمان خواستند ما را تحریم کردند اما نمیتوانند کوه و جنگل و دریای ما را تحریم کنند. نمیتوانند دماوند و هرمز و باداب سورت ما را تحریم کنند. در یک اقتصاد نفتی نمیتوان اقتصاد پیشرفت داشت. همه ما مدیران نفتی هستیم، باید مدیران زمین گردشگری باشیم. مهدیزاده گفت: سال ۹۴ فقط ۸۰۰ میلیون دلار صرف ترمیم و راه اندازی چاه های نفت شد تصور کنید اگر این مبلغ وارد صنعت گردشگری میشد چه تحول بزرگی روی میداد.

مهدیزاده گفت: براساس آمار جهانی سال ۲۰۱۸ شورای جهانی سفر و گردشگری(WTTC)، ۴/۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی(GDP)کشورهای جهان مربوط به بخش سفر و گردشگری بوده است این صنعت بیش از ۳۱۹ میلیون شغل جدید ایجاد نموده که ۱۰درصد از کل افزایش اشتغال جهان را شامل می‌شود. میزان رشد بخش گردشگری (۹/۳)% برای هشتمین سال پیاپی از رشد تولید ناخالص داخلی (۲/۳)%در جهان پیشی گرفته است. گردشگری اولین و مهم‌ترین منبع درآمد ارزی در بیش از ۸۰کشور جهان و یکی از ۵ منبع اول درآمد ارزی در ۱۸۰ مقایسه درآمد جهانی صنعت گردشگری و صنعت نفت در سال ۲۰۱۸ کشور جهان بوده است.

مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره پدیده های گردشگری زمین شناختی و معدن در کشور گفت: ایران به دلیل برخورداری از تنوع جغرافیایی وسیع دارای پدیده‌های زمین‌شناسی و پتانسیل‌های منحصر به فردی است. در حال حاضر کشور ایران رتبه اول جاذبه‌های طبیعی و نیز رتبه اول جاذبه‌های تاریخی و باستانی را در منطقه خاورمیانه در اختیار دارد و رتبه جهانی جاذبه‌های طبیعی و جاذبه‌های تاریخی کشور بر اساس آمار سال ۲۰۱۹ به ترتیب ۹۹ و ۳۳ است. با توجه به ظرفیت بالای کشور در جذب گردشگران در بخش‌های بوم گردشگردی)اکوتوریسم)، زمین­گردشگری(ژئوتوریسم)، کویرگردی، غارنوردی، گردشگری‌های فرهنگی و تاریخی، مذهبی، ورزشی، تفریحی و درمانی، صنعت گردشکری کشور از ظرفیت بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است.

مهدیزاده همچنین گفت: چرخ صنعت نفت و هسته ای نیز با معدن و زمین شناسی میچرخد. اگر امروز باریت نبود ما نمیتوانسیتم حفاری های عمیق نفت و گاز انجام دهیم همچنین در ساخت رکتورهای اتمی به دلیل جذب اشعه گاما که بوسیله باریوم کاربرد دارد.

مهدی‌زاده با اشاره به لزوم توجه به فرصت‌های سرمایه گذاری در دنیا گفت:‌ در قرن گذشته جمعیت آفریقا به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر رسیده و سال ۲۰۵۰ به ۲ میلیارد نفر خواهد رسید. اگر به فکر چند سال بعد باشیم، می‌توانیم در کشورهای دیگر که پتانسیل رشد در حوزه معدن دارند از جمله آفریقا بازارهایی را ترسیم کنیم.ما باید در معادن قاره افریقا سرمایه گذاری کنیم. مهدی‌زاده در ادامه با بیان اینکه دوری از خام فروشی باید در عمل اتفاق بیفتد، تصریح کرد:  با اینکه نروژ نفت دارد اما با مدیریت بهینه تنها ۴ درصد درآمد نفتی را در داخل هزینه می کند و مابقی خارج از این کشور سرمایه گذاری می شود. ما نیز باید در معادنی که کمتر شناخته شده‌اند، سرمایه گذاری کرده است.

 مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی درباره اهمیت توجه به نوآوری در بخش معدن گفت: اکونومیست بر اساس آمار سال ۲۰۱۳ مشخص کرد که چین ۱۴ درصد بیشتر از آمریکا صادرات و ۳۱ درصد کمتر از این کشور واردات داشته است که نشان می دهد چین به سمت فناوری و نوآوری حرکت و از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان حمایت کرده است. به این ترتیب با بررسی آمار و ارقام جهانی متوجه خواهیم شد که دنیا به سمت نوآوری و فناوری رفته است. ما نیز باید فرصت دهیم تا افراد متخصص در این حوزه وارد شوند و نوآوری را رونق دهند.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی با اشاره به اینکه امروز بزرگ‌ترین مشکل کشور ما ضعف دانش است، بیان کرد: متاسفانه ۴۰  سال است که برای توسعه دانش دست به آزمون و خطا زده‌ایم اما فراموش نکنیم تا آخر عمر وقت نداریم. این مشکل به خصوص در حوزه‌های تخصصی از جمله معدن بیشتر مشهود است. او با بیان اینکه برای رشد دانش باید به جوان‌ها فضا داد، گفت: آنها بر مسائل علمی تمرکز و تسلط دارند، ما هم سعی کنیم همه چیز را سیاسی نبینیم. درواقع اگر به جوان‌ها کمک نمی‌کنیم، حداقل دست و پایشان را هم نبندیم.

کامبیز مهدیزاده در پاسخ به سوالی درباره انتخابات نظام مهندسی استان تهران گفت:  بگذاریم افراد متخصص وارد این حوزه شوند. برخی میخواهند با تکیه بر پول و قدرت بر این سازمان تخصصی حاکم شوند و برای ورود جوانان مشکل ایجاد کنند ما اجازه این کار را نخواهیم داد. از تمام متخصصین علوم زمین، زمین شناسی و معدن خواهش میکنم افرادی را انتخاب کنند که صورت و سیرتشان یکی باشد، این نباشد که صورت پاک و طیب و منزه باشد اما درون سر دیگری داشته باشد. بگذاریم افراد علمی وکاردان وارد این انتخابات شوند. از این خانه به آن خانه وارد نشویم. عده ای الیگارشی بدنبال برهم زدن ساختار سازمان نظام مهندسی معدن هستند و میخواهند پول را جایگزین علم کنند و این زنگ خطر بزرگی برای دوستداران معدن و زمین شناسی است. مهدیزاده تاکید کرد: باید ساختمانی در شان سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران وجود داشته باشد.  باید به ارباب رجوع و کارشناسان در سازمان احترام ویژه گذاشت. بازرسی از معادن فراموش شده است لذا این امر نیاز توجه بیشتری است.

مهدی‌زاده در پاسخ به این سوال که طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکنون چه اقداماتی برای رونق بخش معدن انجام داده است، گفت: این مجموعه کارهای بزرگی برای رونق بخش معدن انجام داده است و سعی کرده به دور از سخنرانی‌ها صرفا عمل کند. به طور مثال در سال جاری حدود ۵۰ طرح و ایده تازه از سراسر کشور دریافت کردیم که ۲۰ مورد آن در راستای حمایت از دانش بنیان ها انتخاب شد؛ دو مرکز فناوری و نوآوری شامل ایمینو و مرکز فناوری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در کشور افتتاح شد؛ افتتاح مرکز نوآوری پارک سمنان نیز از دیگر اقدامات مثبت بوده است. در ادامه مستندهای فاخری از جمله هرمز و باداب سورت تهیه شده که به دنبال شناخت پدیده های زمین شناسی، معدنی و معرفی ژئوتوریسم ایران بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: