رضوانی‌فر مطرح کرد:

رونق در بورس کالا و انرژی با شستا

رونق در بورس کالا و انرژی با شستا
کدخبر : 542365

مدیرعامل شستا با اشاره به معامله ۱۸ هزار میلیارد ریالی محصولات شرکت‌های زیرمجموعه شستا در ۵۴ روز اول امسال در بورس کالا و رشد حدود ۶ برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت:‌ شستا بورس کالا و انرژی را رونق داد.

به گزارش شما و اقتصاد به نقل از خبرگزاری تسنیم:محمد رضوانی‌فر مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با اشاره به بررسی عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت در بورس کالا و انرژی طی سال جاری، یادآور شد:حجم معاملات گروه شستا در بورس کالا در دوره دو ماهه نخست سال ۱۴۰۰ ( ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ الی ۰۲/۲۴/ ۱۴۰۰) با رشدی بیش از ۱۰۰ درصدی در حجم معاملات و بیش از ۴۹۰ درصدی در ارزش معاملات همراه بوده است، این در حالی است که حجم و ارزش کل معاملات بورس کالا در دوره مورد اشاره به ترتیب ۲۳ و ۲۵۰ درصد رشد نموده است.

وی تصریح کرد: تفاوت معنادار ایجاد شده در عملکرد گروه نسبت به کل معاملات انجام شده در بورس کالا نشان دهنده عزم گروه شستا برای بورس محور کردن عرضه محصولات تولیدی در شرکت های زیر مجموعه است.

مدیرعامل شستا افزود: همچنین حجم معاملات گروه شستا در بورس انرژی در دوره دو ماهه نخست سال ۱۴۰۰ با رشدی بیش از ۳۷۰ درصدی در حجم و رشدی بالغ بر ۷۹۰ درصد در ارزش معاملات همراه بوده است.

به گفته وی، در راستای ارتقای شفافیت در حوزه بازرگانی و فروش محصولات، افزایش حجم عرضه محصولات پذیرش شده و هم چنین پذیرش سایر محصولات در دستور کار قرار دارد.

رضوانی فر افزود: در حالی ارزش معاملات شرکت های گروه شستا در بورس کالا در ۵۴ روز اول سال ۹۹ بیش از ۳۱۲۹ میلیارد ریال بوده که این رقم در مدت مشابه امسال به بیش از ۱۸۷۳۱ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات هم از ۹۶ هزار تن به ۲۲۹ هزار تن افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: نکنه مهم اینکه در سال ۱۳۹۹ تنها ۳درصد از ارزش محصولات معامله شده گروه، در بورس کالا مربوط به بازار فرعی بود که سهم عرضه محصولات در این بازار در سال ۱۴۰۰، با رشد بیش از ۱۶۰۰ درصدی به ۸ درصد رسیده است. محصولات شرکت های عمدتاً کوچک گروه در بازار فرعی عرضه می گردند. 

مدیرعامل شستا افزود: با افزایش پذیرش محصولات شرکت زیر مجموعه در بازار فرعی در سال ۱۴۰۰ شاهد جهش بیش از ۱.۶۰۰ درصدی در ارزش معاملات شرکت های گروه در بازار فرعی بودیم. محصولات شرکتهای حریر خوزستان، دوده صنعتی پارس، کربن ایران، کربن سیمرغ، کاغذی لطیف و نیرو کلر در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است.

مدیرعامل شستا، گفت:‌ عرضه شرکتهای دوده صنعتی پارس و کربن ایران در رینگ صادراتی بورس کالا به صورت ارزی (بر اساس ارز دلار) صورت گرفته است. این دو شرکت محصول دوده خود را صادر می‌کنند.

رضوانی‌فر بیان کرد: با توجه به امکان فراهم شده برای ارائه این محصول، مفید خواهد بود اگر با ایجاد مشوق هایی حجم عرضه این محصول در بورس کالا افزایش یابد و بخش عمده دوده صادراتی دو شرکت یاد شده از طریق بورس کالا و به شکلی شفاف فروخته شود.

به گفته وی، شرکت ایرانول از دو واحد خود در تهران و آبادان اسلک واکس سبک و سنگین خود را در در رینگ صادراتی بورس کالای ایران عرضه کرده و شرکت نفت پاسارگاد هم موفق شده است تناژ قیر صادراتی خود را تقریباً سه برابر کند.

مدیرعامل شستا گفت: پذیریش و معامله محصولات جدید از جمله ذغال سنگ، شرکت پروده، نیتروژن شرکت پتروشیمی غدیر، اکستراکت نفت ایرانول و افزایش حجم معاملات شرکت پتروشیمی شیمی بافت منجر به افزایش در حجم و ارزش معاملات شرکت ها گروه در بورس انرژی شده است.

رضوانی فر همچنین یادآور شد: ‌ریشه یابی در موضوعاتی از جمله عرضه های که منجر به معامله نشده است، می بایست در دستور کار جدی شرکتها عرضه کننده قرار گیرد به عنوان نمونه شرکت مس‌باهنر در دوره مورد بررسی و دوره مشابه سال گذشته اقدام به عرضه اسلب و بیلت مسی در بازار فیزیکی داخلی بورس کالا نموده است که منجر به معامله نشده است. همچنین عرضه ۸۰ تن تیشو در بازار فرعی بدون خریدار باقی مانده است.

وی افزود: به منظور گسترش همکاری ها فی مابین شستا و بورس کالای ایران تفاهم نامه همکاری با هدف تسهیل در پذیرش و عرضه محصولات گروه امضا و کارگروهی به منظور پایش مستمر روند پیش برد امور و نظارت بر حسن اجرای گام های برنامه ریزی شده تشکیل شده است.

 

14000229114401282228064410

 

14000229114437517228064710

 

1400022911043226122805554

 

1400022911051954222805614

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: