عمرانی در گفتگو با شماواقتصاد:

امضاهای طلایی باید خرج حمایت از تولید ملی شود/ برخی مسئولان عادت کرده‌اند به تولیدکنندگان «نَه» بگویند

امضاهای طلایی باید خرج حمایت از تولید ملی شود/ برخی مسئولان عادت کرده‌اند به تولیدکنندگان «نَه» بگویند
کدخبر : 543106

معاون قضایی دادستانی کل کشور گفت: مشکلات برخی از تولیدکنندگان با یک دستور از سوی مسئولان قابل حل است اما به‌جای اینکه امضاهای طلایی خرج تولید شود، در جای دیگر هزینه می‌شود.

به گزارش شما و اقتصاد: سعید عمرانی معاون قضایی دادستانی کل کشور در گفتگو با خبرنگار شماواقتصاد، اظهار داشت: متأُسفانه مسئولان کشور نسبت به رونق تولید و حمایت از تولید ملی غفلت کرده‌اند و حتی در این دو سه سال اخیر هم شدت یافته است.

IMG_2579

**برخی مسئولان در جمود فکری به سر می‌برند

وی گفت: با وجود اینکه سه ماه از آغاز سال 1400 گذشته، اما همچنان مسئولانی هستند که در جمود فکری و بی‌تحرکی نسبت به تولید ملی به سر می‌برند و هرگاه از دستگاه‌های مسئول مانند بانک‌ها در خصوص اقداماتشان در حوزه رونق‌بخشی به تولید در سال جاری پرسش می‌شود، همان پاسخی را می‌دهند که در سال‌های قبل می‌داده‌اند.

عضو مجمع کارآفرینان ایران خاطرنشان کرد: موانع بسیاری پیش‌پای تولیدکنندگان و کارآفرینان وجود دارد که هر روز هم بر شدت این موانع افزوده می‌شود.  

عمرانی معتقد است که مشکلات برخی از تولیدکنندگان با یک دستور از سوی مسئولان قابل حل است اما به‌جای اینکه امضاهای طلایی خرج تولید شود، در جای دیگر هزینه می‌شود؛ بنابراین برخی مدیران و مسئولان عادت کرده‌اند به تولیدکنندگان «نه» بگویند.

او با بیان اینکه بدسلیقگی، رانت و فساد باعث شده تا تولید ملی آسیب ببیند، گفت: در شرایط کنونی که کرونا به اقتصاد کشور آسیب وارد کرده، بسیاری از تولیدکنندگان هنر کنند هزینه‌های تولید و نیروی انسانی خود را تأمین خواهند کرد و به عبارت دیگر سربه‌سر خواهند شد.

عضو مجمع کارآفرینان ایران بیان داشت: ما تمام ظرفیت خود را پای کار آورده‌ایم تا از کارآفرینان و تولیدکنندگان حمایت کنیم، اما در برخی مواقع باید همه دستگاه‌ها هم‌دل و متحد با یکدیگر به کمک تولیدکنندگان بروند و تغییر نگرش به این باور برسند که مصالح کشور مافوق همه مسائل است.

**دادگاه‌های تجاری تشکیل شود

معاون قضایی دادستانی کل کشور ادامه داد: باید تلاش کرد تا بسیاری از مسائل مرتبط با حوزه کارآفرینی و واحدهای تولیدی از حوزه قضایی خارج شود، البته در ابتدای امر پیشنهاد شده بود که دادگاه‌های تجاری تشکیل شود تا بعد از شناسایی سررشته‌های فساد با مشکلات موجود در حوزه تولید مقابله کرد.

عمرانی توصیه کرد: در راستای حمایت از تولید ملی و تولیدکنندگان باید گروه‌های مشاوره‌ای وداوری برای هر صنفی تشکیل شود و اعضای اصناف در این گروه‌ها مشارکت داشته باشند. همچنین در این گروه‌های مشاوره‌ای و داوری همه مسائل مربوط به تولیدکنندگان اعم از صادرات، زنجیره فروش، بازاریابی و نحوه تأمین مواد اولیه می‌تواند مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

**اصل ۴۴ به طور صحیح اجرا نشد

او حقیقت اصل 44 قانون اساسی را حمایت از کسب‌وکارهای بخش خصوصی و حمایت از تولید ملی عنوان کرد و افزود: متأسفانه به‌جای اینکه اصل ۴۴ به صورت صحیح اجرا شود، فقط این اصل به واگذاری چند کارخانه و شرکت خلاصه شد.

عضو مجمع کارآفرینان ایران به تقویت حاکمیت بخش خصوصی اشاره و تصریح کرد: به بخش خصوصی باید کمک کرد تا امورات اقتصادی کشور را در دست بگیرد. آرزوی هر دولتی است که مایحتاج ملتش بدون هیچ کم‌وکاستی تأمین شود یا شاهد صف‌های طولانی برای خرید مرغ نباشد؛ لذا برای تأمین سریع مایحتاج مردم می‌توان به تقویت بخش خصوصی روی آورد و از سوی دیگر با شناسایی سوءمدیریت‌ها نظام مدیریتی کشور را کارآمدتر ساخت.

**روند ترخیص کالا از گمرکات کُند پیش می‌رود

عمرانی با انتقاد از روند تریخص کالات از گمرکات کشور گفت: صنعت‌کاران و تجار میلیاردها تومان برای خرید دستگاه‌ها و تکنولوژی روز برای نوسازی خط تولید هزینه کرده‌اند، اما تجهیزات خریداری‌شده آنها از گمرک ترخیص نمی‌شود که این روند هم به اعتبار تولیدکننده و تجار آسیب وارده کرده و هم روند تولید کشور را مختل ساخته است. همچنین از سوی دیگر بیش از ۶ میلیون تُن نهاده‌ها دامی از گمرکات ترخیص نمی‌شدند که این مشکل برای مرغ‌داران دردسرآفرین شده است؛ لذا با مشاهده چنین وضعیتی دادستان‌های استانی را تحت فشار قرار دادیم و از زمانی‌که به این قضیه ورود کرده‎ایم، روند ترخیص‌ کالاها از گمرکات تسریع شده است.

به گفته او؛ بروکراسی اداری کشور ا پیچیدگی‌ها فراوانی مواجه است که این پیچیدگی‌ها صدای تولیدکنندگان را درآورده؛ در صورتی‌که اصلاً این مسائل به تحریم ارتباطی ندارد و به راحتی می‌توان در داخل حل‌وفصل کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: