بومی سازی تنها مسیر تحقق افق چشم انداز ۱۴۰۴ صنعت فولاد

بومی سازی تنها مسیر تحقق افق چشم انداز 1404 صنعت فولاد
کدخبر : 543475

یک کارشناس فولاد گفت:با توجه به وضعیتی که کشور در تامین ارز مورد نیاز برای صنایع دارد، به طور قطع بدون بومی سازی رسیدن به افق چشم انداز 1404 دور از دسترس خواهد بود.

حسام خوشبین فر، کاشناس صنعت فولاد در گفت و گو با شما و اقتصاد با اشاره به اهمیت صنعت فولاد در توسعه اقتصادی کشور،گفت: صنعت فولاد یکی از صنایع استراتژیک محسوب می شود و زیر بنای توسعه صنایع کشور است در حال حاضر ۶۰۰ صنعت پایین دستی وابستگی به این صنعت بزرگ دارند و به طور قطع تمرکز و برنامه ریزی بر روی صنعت فولاد منجر به رونق و پیشرفت در اکثر صنایع کشور خواهد شد. 

 

WhatsApp Image 2021-06-28 at 09.54.44

 خوشبین فر با اشاره به این که عمر صنعت فولاد کشور به بیش از 50 سال می رسد، اظهارکرد: یکی دیگر از ابعاد مهم استراتژیک صنعت فولاد موضوع اشتغالزایی است،طبق استاندارد‌های بین‌المللی اشتغالزایی در صنعت فولاد به‌گونه‌ای است که هر دو فرصت شغلی مستقیم در این صنعت، تقریبا ۱۳ فرصت شغلی در سایر زنجیره تأمین ایجاد می‌کند که اگر این روند را تا پایان زنجیره تولید کالای نهایی مدنظر داشته باشیم، رقم قابل توجهی فرصت شغلی خواهیم داشت. بنابراین صنایع فولادی از بعد توسعه اجتماعی و شرایط کلان اقتصادی یک موتور محرک برای توسعه محسوب می شود. 

وی با اشاره به این که بومی سازی در تجهیزات و قطعات صنعت فولاد به گسترش تمام ابعاد استراتژیک صنعت فولاد کمک می کند،اظهارکرد:با توجه به شرایط اقتصادی کشور پاشنه آشیل صنایع بخش های ارزبر هستند،بنابراین توجه به بومی سازی در صنعت با توجه به اهمیت و گستره اهمیت آن بر صنایع دیگر هم از نظر کاهش هزینه های تولید و به تبع آن کاهش هزینه های ۶۰۰ بخش صنعتی دیگر موثر است هم از سوی دیگر موجب توسعه اشتغال زایی و تقویت توان داخل خواهد شد . 

این کارشناس فولادی با بیان این که در سال های اخیر اقدامات خوبی در زمینه بومی سازی در صنعت فولاد صورت گرفته است،افزود: بنا بر اعلام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) طی یازده ماه سال ۹۹ ارزش بومی سازی ۱۲ شرکت بزرگ معدن و صنایع معدنی در حوزه‌های سنگ‌آهن، فولاد، مس، آلومینیوم و بخش معدنکاری به ۵۲۴میلیون دلار رسیده است به عبارت دیگر ۵۲۴ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در کشور انجام شده و تجهیزات مورد نیاز توسط سازندگان داخلی تامین شده است این در حالی است که برای سال ۹۹ ارزش بومی سازی حاصل تولید قطعه و فرایند تولید ۵۰۰ میلیون دلار هدفگذاری شده بود و یک اتفاق مهم در صنعت فولاد کشور است.

خوشبین فر با  اشاره به این که در افق چشم انداز ۱۴۰۴ بارای صنعت فولاد رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن هدفگذاری شده است، گفت: با توجه به وضعیتی که کشور در تامین ارز مورد نیاز برای صنایع دارد، به طور قطع بدون بومی سازی رسیدن به افق چشم انداز ۱۴۰۴ دور از دسترس خواهد بود.

این کارشناس فولادی با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه اظهارکرد: ایجاد سامانه طرح جامع بومی‌ سازی فولاد ایران یکی از اقدامات موثری است که در واقع یک بانک اطلاعاتی برای تولیدکنندگان فولاد و یک فضای اطلاعاتی برای تامین‌ کنندگان ایجاد کرده و موجب شناخت دو طرفه شده است اما نباید فراموش کرد که جذب سرمایه گذاری، تقویت تکنولوژی ، ارتقا دانش فنی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه صنایع فولادی از جمله عواملی است که میزان ارزش بومی سازی در این صنعت را ارتقا می بخشد.

وی افزود: تقویت صنایع فولادی در گرو بومی سازی ست و تقویت بومی سازی در گرو توسعه صنایع فولادی است به عبارت دیگر این رابطه دو سویه به موازات یک دیگر باید تقویت شوند تا زنجیره ارزش صنایع فولادی تکمیل و پتانسیل قدرتمندی برای تزریق به صنایع پایین دستی فولاد فراهم شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: