• پایگاه خبری شما و اقتصاد
  • سایرحوزه ها
  • مازاد تولید تایرهای 13، 14 و 15 را داریم/ 30 درصد مواد اولیه تایرها وارداتی است/ حمایت وزارت صمت از صنعت لاستیک و سرمایه گذاری بخش خصوصی، به ورود تکنولوژی به کشور کمک میکند

دکتر گنجی در نشست خبری:

مازاد تولید تایرهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ را داریم/ ۳۰ درصد مواد اولیه تایرها وارداتی است/ حمایت وزارت صمت از صنعت لاستیک و سرمایه گذاری بخش خصوصی، به ورود تکنولوژی به کشور کمک میکند

مازاد تولید تایرهای 13، 14 و 15 را داریم/ 30 درصد مواد اولیه تایرها وارداتی است/ حمایت وزارت صمت از صنعت لاستیک و  سرمایه گذاری بخش خصوصی، به ورود تکنولوژی به کشور کمک میکند
کدخبر : 543598

به گزارش شما و اقتصاد: رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی زنجیره ارزش تایر کشور گفت: حدود دو تا سه میلیون، مازاد تولید تایرهای 13، 14 و 15 در کشور وجود دارد که به دولت درخواست داده‌ایم تا اجازه صادرات مازاد تولید را بدهد.

به گزارش خبرنگار شماواقتصاد، محمدرضا گنجی در نشست خبری انجمن صنفی کارفرمایی زنجیره ارزش تایر کشور درباره تأثیرات ممنوعیت واردات تایرهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ بر صنعت تایر کشور گفت: مدت‌هاست که ما در تلاش برای ممنوعیت ورود این تایرها به کشور بودیم. این نوع تایرها برای خودروهای پراید، پژو و سمند کاربرد دارد که معمولاً دو تا سه میلیون حلقه بیش از مصرف داخلی تولید می‌شود و به همین دلیل بازار داخلی کشش این را ندارد که تایرها ۱۳، ۴۱ و ۱۵ وارداتی را در کنار تایرهای تولید داخل به فروش برسانیم.

وی در این رابطه افزود: اخیراً دو درخواست را از دولت داشته‌ایم؛ نخست اینکه خواسته‌ایم مجوز صادرات تایرهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ را صادر کند و دوم اینکه دیگر اجازه واردات این تایرها را به کشور ندهد. اگر روند واردات این سایز از تایرها به کشور ادامه پیدا می‌کرد، اثرات منفی بر صنعت تایرسازی کشور داشت؛ زیرا بازار داخلی با مازاد تولید هم مواجه هست؛ بنابراین اگر تایر خارجی وارد نشود، مردم نسبت به مصرف تایر تولید داخل اقبال بیشتری پیدا می‌کنند.

WhatsApp Image 2021-07-01 at 00.28.02

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی زنجیره ارزش تایر کشور با بیان اینکه مواد اولیه تولید بعضی از تایرها از خارج از کشور وارد می‌شود، اظهار داشت: حدود ۳۰ درصد از مواد اولیه تایرها وارد می‌شود و ۷۰ درصد آن در ایران تولید می‌شود. متأُسفانه نرخ ارز برای واردات ثبات ندارد و ارز نیمایی هم به سختی به تولیدکنندگان تخصیص داده می‌شود، اما به هر حال تا به امروز برای واردات مواد اولیه توانسته‌ایم ارز مورد نیاز را تأمین کنیم.

گنجی در پاسخ به این پرسش که چرا تایر خودروهای سنگین در داخل کشور تولید نمی‌شود، بیان کرد: ما دو نوع تایر برای خودروهای سنگین داریم؛ یکی تایر نخی و دیگر تایر سیمی است.

در خصوص تولید تایرهای نخی ما در کشور مازاد تولید هم داریم و اخیراً هم فروش آن آزاد شده و در سامانه هم دیگر درج نمی‌شود، اما در خصوص تایرهای سیمی در بازار با کسری تولید ۷۰ درصدی مواجه هستیم ؛ یعنی از یک میلیون و ۴۰۰ هزار حلقه فروش فقط ۳۰۰ هزار حلقه آن در داخل تولید می‌شود؛ لذا برای تأمین ۱۰۰ درصدی تایرهای سیمی باید کارخانه‌های جدید ساخته شوند؛ زیرا تکنولوژی تولید تایر سیمی متفاوت است و کارخانه‌هایی که تایر ۱۳، ۱۴ و ۱۵ تولید می‌کنند به خاطر تفاوت تکنولوژی توان تولید تایر سیمی را ندارند.

او ادامه داد: برای تولید هر ۳۰۰ هزار تایر سیمی نیازمند سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری هستیم، البته فناوری و تجهیزات مورد نیاز برای تولید ۱۰۰ درصدی تایر سیمی از خارج از کشور وارد شده و در کشور این توان به طور ۱۰۰ درصدی وجود داردو فقط منتظر احداث کارخانه‌های جدید هستیم.

عضو هیئت مدیره شرکت یزد تایر درباره علت گرانی تایر گفت: با افزایش قیمت ارز، هزینه واردات مواد اولیه افزایش یافته است.

متأُسفانه به دلیل افزایش قیمت تایر، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و بسیاری از تایرهای تولیدی در کارخانه‌ها انباشت شده است.

یکی از درخواست‌های ما از دولت این است که در قیمت ارز بازنگری داشته باشد. در گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی به ما اختصاص می‌یافت و مردم هم راحت‌تر تایر خریداری می‌کردند اما امروز تایر با ارز ۲۵ هزار تومانی تولید می‌شود.

گنجی با اشاره به تعویض تایرهای معیوب خاطرنشان کرد: اگر تایری که مشتریان خریداری می‌کنند، معیوب باشد، مشتری می‌توان تایر معیوب را به کارخانه عودت دهد و پس از اینکه کارخانه بررسی کرد و به این نتیجه رسید که ایراد از سوی کارخانه بوده، تایر را بدون قید و شرط تعویض خواهد کرد، اما اگر توسط مشتری دچار عیب شود، کارخانه‌ای مسئولیتی برعهده نخواهد گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: