نگاهی به تولید و فروش جهان فولادسیرجان

نگاهی به تولید و فروش جهان فولادسیرجان
کدخبر : 544738

به گزارش شما و اقتصاد: شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان ابتدا در سال ۱۳۸۸ توسط شرکت توسعه و آبادانی استان کرمان که از شرکت‌های زیر‌مجموعه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران است تشکیل شد و پس از تغییراتی در سهامداران در حال حاضر 51درصد سهام متعلق به شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و شرکت‌های وابسته و 49درصد سهام متعلق به صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت‌های تابعه است.

به گزارش شما و اقتصاد:  محمد‌جواد عبدالهی تحلیلگرکارگزاری بانک صنعت و معدن

Untitled-1

 مقدمه و معرفی شرکت

شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان ابتدا در سال ۱۳۸۸ توسط شرکت توسعه و آبادانی استان کرمان که از شرکت‌های زیر‌مجموعه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران است تشکیل شد و پس از تغییراتی در سهامداران در حال حاضر 51درصد سهام متعلق به شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و شرکت‌های وابسته و 49درصد سهام متعلق به صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت‌های تابعه است. شرکت از نظر موقعیت مکانی با توجه به نزدیکی به مجتمع سنگ آهن گل‌گهر، قرار داشتن در مرکز اتصال شاهراه‌های ارتباطی جاده‌ای چهار استان، نزدیک بودن به آب‌های آزاد خلیج‌فارس و همچنین وجود راه‌آهن سراسری شرایط خوبی دارد که دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی چه از نظر تامین مواد اولیه و چه از نظر فروش را فراهم کرده است. سرمایه ثبتی این شرکت 960 میلیارد ریال بوده که پس از چند مرحله افزایش سرمایه به 40‌هزار میلیارد ریال رسیده است .شرکت ظرفیت تولید 900 هزار تنی آهن اسفنجی، یک‌میلیون تنی شمش فولادی و 330 هزار تنی میلگرد را دارد که همه خط تولید‌های آن در حال حاضر با ظرفیت کامل در حال تولید هستند. در جدول خلاصه‌ای از وضعیت گذشته شرکت و همچنین برآورد سودآوری شرکت در سال‌های آتی نشان داده شده است.

 مفروضات اساسی در پیش‌بینی درآمد شرکت

مقدار تولید و فروش:

شرکت ظرفیت 900 هزار تنی تولید آهن اسفنجی را دارد که در حال حاضر بالاتر از ظرفیت در حال تولید است. میزان تولید آهن اسفنجی برای سال 1400 و 1401، 986 هزار تن برآورد شده است. شرکت در سال گذشته خط تولید میلگرد خود را به ظرفیت کامل رسانده است. میزان تولید شمش و میلگرد برای سال جاری و سال آینده به دلیل مشکلات قطعی برق اندکی کاهش داده شده و برای سال1400 و 1401 میزان تولید 766 هزار تنی شمش و 270 هزار تنی میلگرد برآورد شده است. میزان فروش میلگرد برای هر دو سال برابر تولید فرض شده است. درصدی از تولید شمش در تولید میلگرد مصرف می‌شود که برای سال 1400 میزان فروش شمش 535 و برای سال 1401، 501 هزار تن برآورد شده است. شرکت 30 درصد از فروش شمش خود را به صورت صادراتی انجام می‌دهد.

نرخ فروش:

نرخ دلاری شمش صادراتی ایران برای سال جاری 550 دلارو برای سال 1401، 520 دلار برآورد شده است.  نرخ ریالی شمش داخلی با توجه به دلار نیمایی، برای سال جاری13.100 و برای سال آینده 14.759 تومان به ازای هر کیلوگرم پیش‌بینی می‌شود. نرخ فروش میلگرد شرکت تقریبا 110درصد  نرخ فروش شمش داخلی شرکت در نظر گرفته شده است.

ماده اولیه:

مواد اولیه مورد استفاده شرکت گندله و مقدار اندکی قراضه است. ضریب مصرف گندله 35/ 1 تن به ازای هر تن تولید آهن اسفنجی است. نرخ خرید گندله 28 درصد نرخ شمش و نرخ قراضه 70 درصد شمش داخلی برآورد شده است.

نرخ دلار:

با توجه به کسری بودجه 300 تا 400 هزارمیلیارد تومانی دولت برای سال جاری و به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین، دلار نیمایی 23.500 تومانی برای ادامه سال‌جاری و 26.600 تومانی برای سال آینده برآورد شده است.

 سایردرآمدها و هزینه‌های موثر:

هزینه انرژی با توجه به نرخ سوخت 30 درصد نرخ گاز خوراک (نرخ گاز خوراک 9 سنت) و نرخ‌های جدید برق صنایع، برای سال جاری 657 میلیارد و برای سال 1401، 790 میلیارد محاسبه شده است. هزینه مالی سال جاری 222 و سال آینده 255 میلیارد برآورد می‌شود. هزینه مواد غیر مستقیم که عمدتا الکترود گرافیتی است برای سال جاری 754 میلیارد و برای سال آینده 853 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

 کشش سود خالص شرکت نسبت به متغیرهای اساسی

با هر یک درصد افزایش در نرخ شمش صادراتی ایران، 9/ 1درصد سود خالص شرکت افزایش می‌یابد و با هر  یک درصد افزایش در نرخ دلار سود خالص شرکت با افزایش 7/ 1درصدی مواجه می‌شود. همچنین یک‌درصد افزایش در ظرفیت عملیاتی شرکت 2/ 1درصد سود خالص را افزایش می‌دهد.

 مروری بر پتانسیل‌ها و ریسک‌های شرکت

پتانسیل‌های شرکت شامل داشتن زنجیره تولید از گندله تا میلگرد، داشتن طرح‌های توسعه‌ای برای سال‌های آتی، کشش سودآوری بالا نسبت به افزایش قیمت شمش و دلار،  نزدیکی به مجتمع سنگ‌آهن گل‌گهر، قرار داشتن در مرکز اتصال شاهراه‌های ارتباطی جاده‌ای چهار استان، نزدیک بودن به آب‌های آزاد خلیج فارس و وجود راه‌آهن سراسری است. همچنین از  ریسک‌های شرکت می‌توان به افزایش ضریب قیمتی گندله نسبت به شمش، قطعی برق و کمبود آب و قطعی گاز و افزایش نرخ سوخت اشاره کرد.

 ارزش‌گذاری

سود برآوردی شرکت عملیاتی و تکرارپذیر است به همین جهت ارزش‌گذاری شرکت از روش نسبت قیمت به سود P/ E  مناسب است. با بررسی شرکت‌های مشابه بورسی در صنعت فولاد نسبت قیمت به سود 5/ 6واحدی به عنوانP/ E  معیار عدد قابل قبولی است. با توجه به سود برآوردی 3.570 میلیاردی سال 1400، ارزش شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان 23.200 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: