قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اعلام کرد:

ارتقای نظارت و شفافیت در نظام رصد هوشمند کالا/ جلوگیری از قاچاق با طرح سامانه یکپارچه رصد و توزیع کالا

ارتقای نظارت و شفافیت در نظام رصد هوشمند کالا/ جلوگیری از قاچاق با طرح سامانه یکپارچه رصد و توزیع کالا
کدخبر : 544816

به گزارش شما و اقتصاد: قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: در فرآیند رصد کالا‌ها در سامانه «یکپارچه رصد و توزیع کالا» هر کالا دارای یک شناسه قابل پیگیری می‌شود و صرفا از زیرساخت های نرم افزاری شرکت ملی پست شامل سامانه های رهسپاری و رهگیری در رصد کالاهای اساسی استفده خواهد شد.

به گزارش شما و اقتصاد: محمدصادق مفتح، با حضور در برنامه "گفتگوی خبری ۱۸:۳۰" بیان کرد: در این طرح، رهگیری کالا به صورت نرم افزاری با استفاده از امکانات پست انجام می شود.

قابلیت رهگیری کالاها در سیستم توزیع مدرن

وی در خصوص نظام توزیع، افزود: تمام آنچه در کمبود‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهد نظام توزیع است، ساختار نظام توزیع در کشور ما، مدرن نیست و عمدتاً سنتی است و تفاوت اصلی سیستم توزیع سنتی با پیشرفته در قابلیت رهگیری کالاهاست.

مشخص بودن شناسه کالا در حلقه‌های آخر توزیع و بازار

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در خصوص این قابلیت،بیان کرد: این قابلیت مزایای زیادی دارد، یکی اینکه شناسه کالا در حلقه‌های آخر توزیع و بازار مشخص است و دیگری مدیران برنامه‌ریزی کشور در لحظه متوجه می‌شوند کالا در چه مسیری است و آن را به‌صورت بر خط (آنلاین) رهگیری کنند.

جلوگیری از قاچاق با طرح سامانه یکپارچه رصد و توزیع کالا

مفتح تصریح کرد: وقتی کالایی از مبادی ورودی به صورت غیر قانونی وارد کشور می‌شود در نظام توزیع دیده نمی‌شود که در طرح سامانه یکپارچه رصد و توزیع کالا این ضعف جبران می‌شود.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی بیان کرد: در فرآیند رصد کالا‌ها در سامانه «یکپارچه رصد و توزیع کالا» هر کالا دارای یک شناسه قابل پیگیری می‌شود.

مفتح گفت: شرط اول برای رصد کالا در بازار، داشتن شناسه واحد است.

مدیرعامل شرکت ملی پست دیگر میهمان برنامه هم گفت: زیر ساخت‌های قوی در شرکت ملی پست، مبتنی بر نقشه‌هایی که از سازمان نقش برداری و نقشه‌هایی که از طرح تفصیلی شهرداری‌های و سازمان دهیاری‌ها تهیه و بر این اساس تمام مناطق کشور مجهز به کد پستی شده است و نشانی هر فرد یا هر مکانی در آن مشخص است.

رمضانعلی سبحانی‌فر، اضافه کرد: شبکه توزیع مبتنی برشبکه ژئو کد، پیاده سازی شده است و اگر چنانچه آدرسی و مکان جدیدی خارج از شهر‌ها هم با آدرسی که داده می‌شود با نقشه‌های که هست، می‌توانیم کد بندی کنیم و براساس کدپستی شناسه‌ای برای مسیرکالا تعریف کنیم و در سامانه یکپارچه رصد و توزیع کالا، مسیرکالا را بصورت آنلاین رصد شود

وی گفت: با استفاده از سامانه یکپارچه رصد و توزیع کالا توانستیم در مقطع آشفتگی توزیع مرغ، با رصد‌هایی که انجام شد آدرس حدود ۶۰ درصد کشتارگاه‌هایی که انحراف داشتند را شناسایی کنیم.

شاتا نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: