وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جمع هیئت رئیسه اتاق ایران:

هدف‌گذاری مشترکی با اتاق ایران برای افزایش صادرات داریم

هدف‌گذاری مشترکی با اتاق ایران برای افزایش صادرات داریم
کدخبر : 544950

فاطمی امین «وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت» در جمع اعضای هیئت رئیسه اتاق ایران: به نظر می‌رسد در دوره جدید فعالیت وزارت صنعت بتوانیم همدلی و همکاری نزدیکی با اتاق ایران تجربه کنیم.

به گزارش شما و اقتصاد: سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور در اتاق ایران با هیئت رئیسه پارلمان بخش خصوصی دیدار و نظر نمایندگان بخش خصوصی را برای حضور در وزارت‌خانه بزرگ صنعت، معدن و تجارت جلب کرد.

در این دیدار نمایندگان بخش خصوصی انتظارات و دیدگاه‌های خود را مطرح ساختند و در پایان فاطمی امین به بیان برنامه‌های خود مطابق دغدغه‌های بخش خصوصی پرداخت.

سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در این نشست با اشاره به برخی نکات بیان شده درباره برنامه‌های خود برای اداره این وزارت‌خانه گفت: من تلاش کردم به طور خلاصه مهم‌ترین برنامه‌ها و رویکردهای خودم را بیان کنم و اولین راهبرد من اصلاح ساختار تولید و تجارت است.

وی ادامه داد: با افزایش صادرات غیرنفتی مرکز ثقل مدیریت ارز از بانک مرکزی به سمت وزارت صنعت آمده است. تا ده سال قبل به دلیل صادرات بالای نفت بانک مرکزی این مدیریت را بر عهده داشت اما الان با افزایش سطح صادرات غیرنفتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بخش اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از مهمترین راهبردهای من بحث اقتصاد تشکل‌ها و حلقه‌های تصمیم‌سازی است که من اعتقاد جدی به آن دارم. من معتقدم انواع اقدامات در حوزه‌های صادرات و اشتغال را کسب و کارها انجام می‌دهند نه دولت. در واقع دولت باید سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و تسهیل‌گری و نظارت کند.

فاطمی امین تاکید کرد: به نظر می‌رسد در دوره جدید فعالیت وزارت صنعت بتوانیم همدلی و همکاری نزدیکی با اتاق ایران تجربه کنیم. به اعتقاد من خیلی از موانع در بخش‌های مختلف گره‌های ساده‌ای هستند که با تعامل قابل رفع هستند.

وی با تاکید بر موضوع صادرات گفت: توجه ویژه‌ای به موضوع صادرات دارم. صادارت همیشه مهم بوده اما الان به دو دلیل مهم‌تر است. دلیل اول اینکه اگر بازار ارز بر هم بریزد و قیمت ارز به بالای ۳۰ هزار تومان برسد، عواقب بدی خواهد داشت و سیستم را در شروع کار با چالش اعتماد عمومی مواجه می‌کند. نکته مهم دیگر هم اینکه از آنجا که در چند سال گذشته تورم بالایی داشتیم، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است. به عبارتی تولیدات داخل متقاضی داخلی ندارند و لازم است بخش صادرات را در این حوزه‌ها فعال کنیم تا از تولید حمایت کنیم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: طبق توافقی که با رئیس اتاق ایران داشتم قرار است ۵ میلیارد دلار تا پایان شش ماهه دوم سال به صادارت افزوده شود که محصولات و کشورهای مقصد آن هم مشخص شده‌اند. بنا داریم ارز حاصل از این صادرات را برای حمایت از واحدهای تولیدی به کار بگیرم تا تضمینی برای توان تولید باشد. این اولین کار مشترک با اتاق ایران است که هم در تنظیم بازار ارز و هم در تقویت توان تولید موثر خواهد بود.

فاطمی امین درباره ضرورت اصلاح نظام قیمت‌گذاری گفت: نظام قیمت‌گذاری دچار مشکلات حادی است و این مشکلات باعث شده در یک زنجیره، سیاست‌ها در بخش‌های مختلف متفاوت باشد. در این شرایط در بخش‌هایی فشار زیاد و در بخش‌های دیگر انبساط بیش از حد ایجاد می‌شود. بنابراین باید ضوابطی برای قیمت بگذاریم و تلاش کنیم این ضوابط اجرایی شود نه اینکه قیمت‌ها به صورت دستوری از سوی دولت تعیین شوند.

وی ادامه داد: وقتی تعادل قیمت‌ها از حد مشخصی خارج شود، هم تولیدکننده ضرر می‌کند و هم مصرف‌کننده. ما می‌توانیم نظام قیمت‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنیم که هم عوامل تولید در طول زنجیره سهم‌بری عادلانه داشته باشند و هم حمایت از مصرف‌کننده صورت بگیرد. به اعتقاد من یکی از مهم ترین اصلاحات اقتصادی اصلاح نظام قیمت‌گذاری است.

فاطمی امین با اشاره به برنامه‌ریزی صادراتی گفت: در برنامه صادراتی پیشنهادی من بیش از ۵۰ کشور را در ۴ دسته تحلیل کردیم که چه کالاهایی می‌توانیم به آنها صادر و چه کالاهایی از آنها وارد کنیم. این برنامه آماده شده و از دو هفته پیش در اختیار اتاق ایران قرار گرفته و جلسات بررسی تا نهایی شدن آن ادامه دارد. این یکی از فوریت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود. اگر من موفق به دریافت رای اعتماد شدم به فوریت این کار را انجام خواهم داد.





شاتا نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: