رییس مرکز ملی فرش ایران :

ترمیم بودجه مطالبه مرکز ملی فرش است/ تعیین «روز ملی فرش ایران» در تقویم رسمی کشور

ترمیم بودجه مطالبه مرکز ملی فرش است/ تعیین «روز ملی فرش ایران» در تقویم رسمی کشور
کدخبر : 545157

رییس مرکز ملی فرش ایران از انجام اقدمات لازم برای تعیین «روز ملی فرش ایران» خبر داد و گفت: از زمان برنامه چهارم توسعه تا کنون فقط 7 میلیارد تومان تسهیلات در این حوزه برای دو میلیون قالی بافت درنظر گرفته شد اما امروز با معرفی افراد این عرصه و ایجاد کارآفرینی حدود 6 میلیارد تومان تسهیلات دریافت شد. بر همین اساس ترمیم بودجه مرکز فرش به عنوان یک مطالبه پیگیری می شود.

به گزارش شما و اقتصاد ، فرح‌ناز رافع رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: آیین نامه ماده ۱۴ و ۱۵ قانون حمایت از هنرمندان که مسکوت مانده بود طی پیگیری های لازم فعال و موارد مورد نیاز در آن گنجانده شد و با تصویب در هیات وزیران به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است، به اعتقاد من مفاد این قانون برای صنعت فرش کشور بسیار ارزشمند و راهگشا است.

وی همچنین به تخلفات صورت گرفته در حوزه بافت فرش ایرانی اشاره کرد و گفت: بر همین اساس کارگروه تخلفات در آیین نامه ماده ۱۴ در مرکز ملی فرش تشکیل شده و آیین نامه آن تدوین شد و تشکیل این کارگروه به استان های دیگر ابلاغ شد که می توان این مهم را از دیگر دستاوردهای مرکز ملی فرش طی ۱۷ ماه اخیر در حوزه قانون برشمرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران در ادامه از انجام اقدمات لازم برای تعیین «روز ملی فرش ایران» خبر داد و گفت: در تلاش هستیم این روز را در شهریور ماه قرار دهیم.

وی از اقدامات صورت گرفته در حوزه ارتقای منزلت اجتماعی قالی بافان سخن به میان آورد و گفت: استفاده از تسهیلات کرونا طی مکاتبه با ستاد مقابله با کرونا، استفاده از تسهیلات معیشتی معاونت ریاست جمهوری مناطق محروم و روستایی از جمله اقدامات در این زمینه است که برای نخستین بار صورت گرفت.

وی با بیان اینکه دیگر اقدام این مرکز در نظر گرفتن تسهیلات فنی – اعتباری است، افزود: از زمان برنامه چهارم توسعه تا کنون فقط ۷ میلیارد تومان تسهیلات در این حوزه برای دو میلیون قالی بافت درنظر گرفته شد که رقم ناچیزی است اما با ورود بنده به مرکز فرش ایران با معرفی افراد این عرصه و ایجاد کارآفرینی حدود ۶ میلیارد تومان تسهیلات دریافت شد. تمام تلاشم این است که در برنامه هفتم تسهیلات واقعی را دریافت کنیم بر همین اساس ترمیم بودجه مرکز فرش به عنوان یک مطالبه پیگیری می شود.

وی ابراز داشت: با بررسی های انجام شده مشخص شد که مرکز فرش ایران در تسهیلات کالا به دلیل قوانین سخت و دست و پاگیر نیز دیده نشده است و عملا ۲۰ درصد این تسهیلات باید به قالی وصنایع دستی تخصیص می یافت که دراین زمینه با تلاش های صورت گرفت و با تعریف راهبران شغلی و ایجاد کارگاه های غیر متمرکز با طرح هر روستا یک کارگاه ، تسهیلات با نرخ ۶درصد و ۴درصد به این افراد تعلق گرفت؛ این مهم را می توان از دیگر افتخارات مهم مرکز ملی فرش عنوان کرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران تاکید کرد: میزان تسهیلات ارائه شده وابسته به طرح توجیهی افراد و فعالان این صنف دارد که از ۵۰۰ میلیون تومان آغاز و تا چهار میلیارد تومان و در زنجیره ارزش تا ۱۸ میلیارد تومان با اخذ مجوزهای لازم ادامه می یابد.

وی یکی از مشکلات اصلی در حوزه فرش را عدم حمایت مالی عنوان کرد و بیان داشت: بنابراین یکی از درخواست های مرکز ملی فرش از دولت سیزدهم ومجلس شورای اسلامی ایجاد عزم ملی برای تامین مالی حوزه کارآفرینی فرش است. باید این امر از ابتدای زنجیره تامین مواد اولیه تا انتهای فرآیند مورد توجه قرار گیرد.

 

با بررسی های انجام شده مشخص شد که مرکز فرش ایران در تسهیلات کالا به دلیل قوانین سخت و دست و پاگیر نیز دیده نشده است و عملا 20 درصد این تسهیلات باید به قالی وصنایع دستی تخصیص می یافت که دراین زمینه با تلاش های صورت گرفت و با تعریف راهبران شغلی و ایجاد کارگاه های غیر متمرکز با طرح هر روستا یک کارگاه ، تسهیلات با نرخ 6درصد و 4درصد به این افراد تعلق گرفت؛ این مهم را می توان از دیگر افتخارات مهم مرکز ملی فرش عنوان کرد.

 

رافع در ادامه به فعالیت های انجام شده در مرکز ملی فرش در حوزه پیشبرد مسئولیت های اجتماعی اشاره کرد و افزود: در وزارت صمت تسهیلات تام برای معادن طراحی شد بر این اساس مرکز ملی فرش از این تسهیلات ۵۰ هزار میلیارد تومانی، یک هزار میلیارد تومان را برای پیشبرد فعالیت های حوزه مسئولیت های اجتماعی حوزه فرش اخذ کرد. این تسهیلات با نرخ ۱۸درصد ارائه می شود با این تفاوت که بازپرداخت آن پس از دوسال آغاز می شود.

وی بیان داشت: ۱۱۴ آیتم برای مسئولیت اجتماعی در حوزه صنعت فرش و بنگاه های اقتصادی وجود دارد. و بر همین ساسا پروژه ای در مرکز ملی فرش در این حوزه طراحی شده است که حول محور ایجاد اشتغال و کارآفرینی است.

وی پیگیری برای اخذ مجوز ایجاد تشکل های مردمی در حوزه فرش را از دیگر اقدمات صورت گرفته طی سال های اخیر عنوان کرد و گفت: این مهم در حوزه ارتقای منزلت اجتماعی قالیبافان صورت گرفت، محصول این اتفاق خوشایند ایجاد کانون ملی طراحان ایران شد.

رییس مرکز ملی فرش ایران یادآور شد: گام بعدی در این حوزه صدور کارت شناسایی (کارت مهارت تخصصی قالی بافان) است، این مهم موجب می شود فعالان این صنف را بر اساس آیتم های درنظر گرفته شده به عنوان هنرمندان درجه بندی شده بشناسیم.

وی آموزش و توانمندسازی ذی نفعان حوزه فرش را از دیگر فعالیت های ارزشمند صورت گرفته در مرکز ملی فرش عنوان کرد و افزود: علی رغم شیوع ویروس کرونا از ابتدای سال جاری، این مرکز کارگاه های تخصصی و کاربردی را با بهره گیری از امکانات فضای مجازی برای فعالان این صنف برگزار کرد، این کارگاه برای معلمان مدارس کار ودانش و نیز فنی و حرفه ای برگزار شد و کارت برای معلمان و دانش آموزان در حال صدور است.

 

در حوزه مهارت آموزی در حوزه فرش باید به واسطه برنامه ریزی و پیشبرد فعالیت های هدفمند، هنرمندان نخبه را پرورش دهیم

 

رافع گفت: در حوزه مهارت آموزی در حوزه فرش باید به واسطه برنامه ریزی و پیشبرد فعالیت های هدفمند، هنرمندان نخبه را پرورش دهیم زیرا آموزش و ارتقای کیفیت و کمیت در حوزه فرش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رییس مرکز ملی فرش ایران از تدوین  و چاپ کتاب نام آوران و کارآفرینان خاص فرش خبر داد و گفت: کتابی با عنوان نام آوران و کارآفرینان خاص و برتر حوزه فرش در ایران به دو زبان فارسی و انگلیسی در حال تدوین است وطی رایزنی های صورت گرفته با صدا و سیما، تاریخ شفاهی این افراد در قالب فیلم در حال تهیه و تدوین است.

 

 

وی افزود: در حوزه سلامت در شرایط کرونایی اقداماتی صورت گرفته که بر این اساس طی مکاتبات صورت گرفته درصدد واکسیناسیون قالی بافان هستیم؛ جامعه فعال فرش در روزهای ابتدایی کرونایی جامعه فرش کشور کمک های شایانی برای مدیریت بحران کرونا داشتند به طوریکه بسیاری از کارگاه های فرش به کارگاه های تولید ماسک و تولید مواد ضدعفونی کننده تبدیل شدند. اتحادیه تولید کنندگان، اتحادیه صادرکنندگان، اتحادیه فروشندگان، کارگاه های متمرکز و مجتمع های قالی بافان کمک های قابل توجهی را به بیمارستان ها و تامین هزینه مالی برای درمان بیماران کرونایی داشته اند که این اقدام جای تقدیر و تشکر دارد، استان لرستان جزو اولین استان هایی بود که کارگاه های قالی بافی خود را به کارگاه های تولید ماسک تبدیل کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: