تولید، صادرات و مسوولیت اجتماعی؛ سه فعالیت مهم فولاد خوزستان

تولید، صادرات و مسوولیت اجتماعی؛ سه فعالیت مهم فولاد خوزستان
کدخبر : 545190

به گزارش شما و اقتصاد: شرکت فولاد خوزستان به‌عنوان دومین قطب تولید فولاد کشور طی سال‌های اخیر، باوجود تحریم‌ها و همچنین شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌هایی که این عوامل ایجاد کرده‌اند، قادر شده که اهداف تولیدی و سازمانی خود را به‌خوبی محقق کند.

به گزارش شما و اقتصاد: این واحد فولادسازی در زمینه تامین نیاز داخل و همچنین بازارهای صادراتی، جایگاه ویژه‌ای دارد و در زمینه ارزآوری یکی از شرکت‌های مطرح در کشور محسوب می‌شود. ۱۱هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۱۰۰هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در فولاد خوزستان مشغول به کار هستند.

 تاثیر تحریم‌ها بر روند کار

شرکت فولاد خوزستان طی سال‌های گذشته و باوجود تحریم‌ها تمام تلاش خود را به کار گمارده تا به سمت بومی‌سازی بیش ‌از پیش گام بردارد. در همین راستا معاونت منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خوزستان درباره تأثیر تحریم‌ها بر روند کار شرکت عنوان کرد: نمی‌توان با صراحت ادعا کرد تحریم‌ها تاثیری بر روند کار ما به همراه نداشته است، اما با جست‌وجوی مسیرهای جدید تحریم‌ها نه تاثیری بر صادرات به همراه داشت و نه مشکلی در زمینه داخلی تقاضای برای ما ایجاد کرد.

سعید قاسم‌زاده همچنین با اشاره به تامین مواد اولیه و تجهیزات از داخل کشور عنوان کرد: ازنظر تامین خطوط ما تلاش کردیم بیش‌ازپیش به سمت تولیدات داخل پیش برویم و این موضوع سبب شد تا تهدیدها تبدیل به فرصت شوند. با توجه به این موضوع که شرکت‌های داخلی در زمینه تامین تجهیزات بسیار توانمند هستند، می‌توانند نیاز داخل را جوابگو باشند.

براساس تجربه‌ای که شرکت‌های داخلی کسب کرده‌اند، می‌توان به آنها اعتماد کرد. از همین رو توانایی‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد که نیازمند به حمایت دارند. این شرکت‌ها با توانمندی خود قادر به تولید نیاز فولادسازان هستند و باوجود تحریم‌ها برخی قطعات که تا پیش ‌از این وارداتی بودند نیز داخلی‌سازی شد. بااین‌وجود می‌توان ادعا کرد که تقریبا وابستگی‌ها به سمت صفر میل می‌کند.

 فولاد خوزستان در مسیر بومی‌سازی مداوم

معاونت منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خوزستان با اشاره به این موضوع که این شرکت همواره به سمت بومی‌سازی پیش رفته است، خاطرنشان کرد: فولاد خوزستان از دیرباز در زمینه بومی‌سازی یکی از شرکت‌های پیشرو به شمار می‌رفته است. کل فرآیند احیای مستقیم که در سال ۱۳۸۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت، فرآیند آن ایرانی است که با عنوان زمزم وارد خط تولید شد.

بعدها نیز کوره پاتیل و کاتالیست به مدت ۸ سال زمان برد تا آنکه بومی‌سازی شد که پس‌ازآن بسیاری از واحدهای فولادسازی‌ و پتروشیمی‌ از محصولات آن استفاده کردند. هزاران قطعه دیگر طی این سال‌ها بومی‌سازی شده است که مربوط به تجهیزات و ماشین‌آلات است. تحریم‌ها اخیر این روند بومی‌سازی را در کشور تقویت کرد و این اتفاق خوبی به شمار می‌رود که طی سال‌های اخیر روی‌ داده است.

در ادامه این مبحث قاسم‌زاده به صادرات اشاره کرد و گفت: از نگاه برون‌مرزی در زمینه صادرات با مشکل خاصی روبه‌رو نشده‌ایم، اما باوجود کنترل‌های داخلی، صادرات با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در زمینه استخدام چه برنامه‌ای برای سال ۱۴۰۰ دارد، عنوان کرد: طی سال‌های گذشته ما استخدامی در فولاد خوزستان نداشته‌ایم، البته در سال جدید ۴۵۰ نفر را از طریق آزمون استخدام خواهیم کرد و این رویه هرسال با تعداد گزینش کمتری ادامه خواهد داشت.

به گفته وی بیشتر استخدام‌ها در مقطع کارشناسی و غیرکارشناسی خواهد بود تا ظرفیت‌های خالی را از طریق آزمون‌ها پرکنیم تا پرتوان به راه خود ادامه بدهیم. در این زمینه نیز بسیار حساس هستیم تا نیروهای کارآمد را وارد شرکت کنیم تا آن شهرتی که فولاد خوزستان طی سال‌های گذشته کسب کرده و همواره به‌عنوان صادرکننده نیروها به سایر واحدهای فولادسازی در سراسر کشور معروف بوده را حفظ کنیم. امیدواریم که باوجود فرهنگ‌سازمانی حاکم بر فولاد خوزستان، بتوانیم به‌درستی نیروی انسانی خود را پرورش دهیم.

 فولاد خوزستان در رده شرکت‌های برتر

قاسم‌زاده در پاسخ به این پرسش که برای تولید هر تن فولاد در فولاد خوزستان چه میزان نیروی انسانی به خدمت گرفته می‌شود و در مقایسه با آمارهای بین‌الملل در چه وضعیتی قرار دارد، عنوان کرد: در فولاد خوزستان بدون احتساب نیروی پیمانکار ۶۳۰ تن فولاد به ازای هر نفر است که با این آمار فولاد خوزستان جزو سه شرکت نخست در این زمینه است که با احتساب نیروی پیمانکار ۴۳۰ تن به هر ازای هر نفر می‌رسد و جزو سه شرکت برتر است.


به‌طورکلی در سطح بین‌المللی به ازای تولید هزار تن به یک فرد می‌رسد که البته باید بسیار محتاطانه این آمارها را با یکدیگر مقایسه کرد، چراکه میزان تولید به عواملی مختلفی مانند فرآیند و محیط کار، فضای اقتصادی و صنعتی و حتی جغرافیای آن کشور بستگی دارد. البته نیاز صنعت به انسان در محیط‌های مختلف با همدیگر متفاوت است؛ اما به‌صورت کلی شاخص‌های تولید در فولاد خوزستان در آمارهای جهانی به نسبت برخی کشورها بهتر است و به‌اصطلاح شاخص آن بهینه‌تر است.

 نخستین اقدام‌های فولاد خوزستان در برابر کرونا

معاونت منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خوزستان درباره عملکرد این واحد فولادسازی در مقابله با پاندومی کووید-۱۹ عنوان کرد: پاندومی کووید-۱۹ با توجه به شیوع آن در دنیا با محدودیت‌های بسیاری همراه بوده است. شرکت فولاد خوزستان نیز از این پاندمی در امان نماند، اما بااین‌وجود این واحد فولادسازی جزو نخستین شرکت‌هایی بوده که به‌سرعت واکنش‌های لازم را نشان داده و اقدام‌های لازم را در این زمینه انجام داده است.

در سال ۱۳۹۸ شرکت فولاد خوزستان با وجود آنکه در سمپوزیوم فولاد شرکت کرده بود، اما به دلیل شیوع بیماری، نخستین شرکتی بود که حضور خود را در این سمپوزیوم کنسل اعلام کرد و این اقدام را به دلیل حفظ نیروی انسانی خود در مجموعه انجام داده است. البته در آن سال پس ‌از آن برگزاری سمپوزیوم فولاد به‌کلی کنسل شد.

قاسم‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: در کل پاندومی کووید ۱۹ تبعات بسیاری به همراه خود داشت و در همان آغاز شرکت فولاد خوزستان اقدام‌های لازم را به عمل آورد.

در همان ابتدا در شرکت یک کمیته‌ای به نام «ستاد کرونا» ایجاد کردیم که جلسه‌های مستمر و کارشناسانه‌ای داشتند و اقدام‌های مطلوبی از سوی این ستاد انجام گرفت که شامل غربالگری روزانه، توزیع اقلام بهداشتی، ضدعفونی کردن مکان و الگوهای نوبتی و بحث دورکاری به‌سرعت انجام و  راه‌اندازی  شد. تمام آموزش‌های فولاد خوزستان به سمت سیستم آنلاین پیش رفت که سبب شد تجربه‌های جدیدی را با خود برای مجموعه به همراه بیاورد و این تهدید خود تبدیل به فرصت‌های جدیدی برای ما شد. هر یک از کارکنان اگر دچار بیماری کرونا شده، به مدت ۲۱ روزبه مرخصی فرستاده شد.

 حفظ تولید باوجود بیماری کرونا

معاونت منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خوزستان با تأکید بر این موضوع که باوجود شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های آن در حفظ تولید کوشا بودیم عنوان کرد: با گسترش شیوع ویروس کرونا، در تمام زمینه‌ها اقدام‌های لازم انجام شد، اما موضوع مهم این است که به دلیل شیوع این بیماری ما میزان تولید و ایمنی را در مجموعه حفظ کردیم، ازاین‌رو به تولید سالانه خود براساس برنامه رسیده‌ایم. در سال جاری نیز براساس برنامه و حتی بهتر از سال گذشته در حال پیشروی هستیم.

 عملکرد فولاد خوزستان در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی

معاونت منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خوزستان در پاسخ به این پرسش که در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی فولاد خوزستان چه اقدامی انجام داده است و چه برنامه‌هایی برای آینده دارد، بیان کرد: در زمینه مسؤولیت‌های اجتماعی فولاد خوزستان یکی از شرکت‌های پیشرو به شمار می‌رود، چراکه همواره با این اندیشه به‌پیش رفته که جامعه اطراف را جزو ذی‌نفعان شرکت می‌داند. با توجه به این موضوع شرکت فولاد خوزستان هرساله در مجمع عمومی خود مبلغی را بابت مسوولیت‌های اجتماعی مشخص می‌کند که براساس این میزان بودجه، سهمی را به مسوولیت‌های اجتماعی اختصاص می‌دهد.

قاسم‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی در عرصه‌های مختلفی ورود پیداکرده‌ایم که از بسته‌های معیشتی تا در زمینه مسائل بهداشتی تا انواع پل‌سازی، جاده‌سازی، مسجد سازی، بیمارستان‌سازی، خانه‌سازی برای بی‌پناهان تا آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و دیه را شامل می‌شود. برای نمونه در سیل سال ۱۳۹۸ کمک بسیاری انجام دادیم که یک فاجعه برای استان خوزستان به شمار می‌رفت.

وی در پایان تاکید کرد: تمام تلاش ما بر این بوده که همه‌جا حضور داشته باشیم و به زیست‌بوم اطراف خود کمک کنیم. امیدواریم که سود هرساله فولاد خوزستان بیشتر شود تا ما بودجه بیشتری را به مسوولیت‌های اجتماعی خود اختصاص دهیم.

فولاد خوزستان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: