قرارداد نیروگاه سیکل ترکیبی گل‌گهر ۲ امضا شد

قرارداد نیروگاه سیکل ترکیبی گل‌گهر 2 امضا شد
کدخبر : 545631

به گزارش شما و اقتصاد: قرارداد نیروگاه سیکل ترکیبی گل‌گهر 2 با ظرفیت 546 مگاوات، صبح روز شنبه 27 شهریور 1400 میان گروه مپنا و شرکت شرکت مولد نیروگاهی گوهر سیرجان به امضا رسید.

به گزارش شما و اقتصاد: این قرارداد پس از اجرای موفقیت‌آمیز نیروگاه گل‌گهر ۱  جهت تأمین برق مورد نیاز مجموعه صنعتی معدنی گل‌گهر توسط گروه مپنا با سرمایه‌گذاری شرکت شرکت مولد نیروگاهی گوهر سیرجان و بهره‌گیری از ٢ توربین گازی MGT-۷۰ (۳) و یک بویلر بازیاب و توربین بخار ساخت گروه مپنا نهایی و امضا شد.

احداث این نیروگاه و تأمین تجهیزات آن با بهره‌مندی از آخرین تکنولوژی روز و کاملاً داخلی با امکانات ساخت داخل کارخانجات گروه مپنا، گام مهمی در تأمین برق مورد نیاز صنایع محسوب می‌شود و سرآغازی برای رفع محدویت‌های برق صنایع خواهد بود.

توربین MGT-۷۰ (۳) دارای ویژگی‌های مهمی است که موجب بهبود طراحی مکانیکی، بهبود محفظه احتراق، بهبود مسیر گاز داغ، بهبود سامانه خنک‌کاری توربین و بهبود آیرودینامیک پره‌های توربین و کمپرسور می‌شود. مجموع این تغییرات منجر به بالاتر رفتن راندمان در توربین گاز به میزان ۳۶.۴ درصد و در سیکل ترکیبی به میزان ۵۵ درصد شده است که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

نیروگاه سیکل ترکیبی گهران (گل گهرسیرجان)، در کیلومتر ۵۰ جاده سیرجان - شیراز مستقر است.

مدیرعامل گروه مپنا، در مراسم امضای قرارداد این پروژه، احداث بلوک دوم نیروگاه سیکل ترکیبی گل‌گهر را اقدامی سازنده و توسعه‌ای دانست و با اشاره به همکاری‌های مشترک پیشین با شرکت شرکت مولد نیروگاهی گوهر سیرجان، ساخت این نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی گل‌گهر را گام دیگری در توسعه ظرفیت تولید برق کشور عنوان کرد.

عباس علی‌آبادی، ویژگی برجسته این پروژه را بهبود بهره‌وری در صنعت انرژی دانست و تصریح کرد: کاهش شدت انرژی (نسبت مصرف برق به تولید ناخالص داخلی)، شاه‌کلید استفاده مناسب از انرژی برق محسوب می‌شود. وی با اشاره نرخ نزولی شدت انرژی در جهان، ابراز امیدواری کرد که در ایران نیز چنین اتفاقی رقم بخورد.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به بهره‌گیری بلوک دوم سیکل ترکیبی نیروگاه گل‌گهر از توربین MGT-۷۰ (۳) ساخت کارخانجات مپنا، مزیت آن را تأمین و پشتیبانی بومی و داخلی و قابلیت اعتماد (reliability) بالا ذکر کرد.

رئیس هیئت‌مدیره گروه مپنا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد موظف بودن صنایع به ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه، یادآور شد که گروه مپنا تاکنون ساخت ۱۵۰۰ مگاوات از این سهم صنایع را در قالب مذاکرات، متقبل شده است. وی با اشاره به پروژه‌های گروه مپنا در بخش صنعت و برنامه این شرکت در حوزه احداث نیروگاه برای شرکت آلومینیوم المهدی، اظهار امیدواری کرد که نیازهای مورد نیاز خصوصا صنعت فولاد با ظرفیت ایجاد شده در گروه مپنا به خوبی پوشش داده شود.

علی‌آبادی به صاحبان صنایع توصیه کرد که پروژه ساخت نیروگاه را با سرعت بیشتری دنبال کنند تا تدارک تأمین تجهیزات و انجام پروژه با سرعت بیشتر و هزینه کمتر دنبال شود.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد راهکارهای جلوگیری از هدررفت برق که پیش از این در مورد آن سخن گفته بود، یادآور شد: گروه مپنا در دو نامه، راهکار‌های خود را برای وزارت نیرو ارسال کرده است و تصمیم‌گیری در این زمینه، بر عهده وزارت نیرو است.

وی در مورد نقش برق ارزان در رونق صنایع داخلی در شرایط ویژه بین‌المللی، صنایع را دارای حق برخورداری از فرصت‌های منطقی اقتصادی کشور دانست.

در ادامه، پیمان کنعان، رئیس هیئت‌مدیره شرکت مولد نیروگاهی گوهر سیرجان نیز با تقدیر از گروه مپنا به‌خاطر تداوم فعالیت در صنعت برق در شرایط مختلف اقتصادی، ابراز امیدواری کرد با تدبیر و مدیریت منابع، راه توسعه در کشور ادامه یابد.

وی با بیان اینکه رونق و حل مشکلات بخش تولید باعث رونق در زنجیره اقتصادی کشور می‌‍شود و به بازار سرمایه رونق می‌بخشد، برق را نه یک کالای خدماتی با کاربرد محدود، بلکه چراغ راه آینده کشور دانست.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت مولد نیروگاهی گوهر سیرجان با اشاره به مشکل کمبود برق برای بخش تولید در سال‌های اخیر، رسالت سرمایه‌گذاران بخش برق را جبران این عقب‌ماندگی دانست.

وی قرارداد نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی برق گل‌گهر را اولین گام در راستای تحقق بخشیدن به این هدف خواند و ابراز امیدواری کرد که گروه مپنا با ادامه حضور در چنین پروژه‌هایی، در همکاری با دیگر شرکت‌ها خلأهای موجود را برطرف کند.

سیدعبدالرحیم کاظمی، معاون بازاریابی و فروش بخش برق گروه مپنا نیز در ابتدای این مراسم، امضای این قرارداد را سرآغاز مشارکت مپنا در طرح ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برای صنایع دانست و ابراز امیدواری کرد که در همکاری گروه مپنا و شرکت شرکت مولد نیروگاهی گوهر سیرجان، این پروژه به طور موثر پیش رود.

وی بلوک دوم نیروگاه گل‌گهر را در مقایسه با بلوک اول، پیشرفته‌تر و با تغییر جدی راندمان همراه دانست که کمک بزرگی در مسیر نیازهای صنعتی کشور است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: