معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد:

تدوین و ابلاغ دستورالعمل ماده ۳بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال ۱۴۰۰

تدوین و ابلاغ دستورالعمل ماده ۳بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال ۱۴۰۰
کدخبر : 545696

به گزارش شما و اقتصاد: معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از نهایی شدن دستورالعمل ماده ۳بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال ۱۴۰۰در خصوص فرایند پرداخت تسهیلات ریالی سرمایه در گردش صادراتی و تسهیلات ارزی در قالب اعتبار خریدار و فروشنده از محل منابع صندوق توسعه ملی خبر داد.

به گزارش شما و اقتصاد: علیرضا پیمان پاک با اعلام این خبر اظهار داشت: امیدواریم با همکاری صندوق توسعه ملی در خصوص تخصیص منابع لازم و همچنین هماهنگی با بانکهای عامل، ضمن پرداخت تسهیلات ریالی و ارزی به صادرکنندگان، شاهد کاهش هزینه های حضور صادرکنندگان در بازارهای هدف و افزایش قدرت رقابت پذیری آنها باشیم.  

وی افزود: بر اساس مفاد این دستورالعمل که با بهره‌گیری از نظرات  سایر بخشهای  اثرگذار بر تجارت خارجی کشور تدوین شده، تلاش کردیم تا فرآیند تخصیص و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی به صورت برخط و در حداقل زمان ممکن انجام شود و تمامی اطلاعات و ارزیابیها نیز در سامانه و به صورت هدفمند و شفاف صورت گیرد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد:  پرداخت تسهیلات از طریق سامانه های بهین یاب و سپیدار بوده که پس از احراز اهلیت صادراتی صادرکنندگان ، درخواست متقاضیان به کارتابل بانکهای عامل و احراز اهلیت اعتباری ارجاع و در نهایت اعتبار پرداخت می‌شود.

پیمان پاک اضافه کرد: شاخصهای  در نظرگرفته شده جهت احراز اهلیت صادراتی شامل میانگین صادرات در طول سه سال گذشته، بازرگانی یا تولیدی بودن متقاضی، نوع کالای صادراتی بر اساس ارزش افزوده و اولویت کشورهای همسایه و اوراسیا  است که با توجه به این وزن دهی سعی در حمایت حداکثری از صادرکنندگان را داریم.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ابزارهای تشویقی جهت تسریع و تسهیل ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان تصریح کرد: یکی از شاخصهای اثرگذار در احراز اهلیت صادراتی صادرکنندگان جهت دریافت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی از محل منابع صندوق توسعه ملی، میزان ایفای تعهدات ارزی بوده و صادرکنندگانی که نسبت بیشتری از تعهدات ارزی خود را ایفا کرده باشند دارای امتیاز بیشتری بوده و جهت دریافت  تسهیلات سرمایه در گردش از اولویت بالاتری برخوردار خواهند شد.  

پیمان پاک بیان داشت: ارزیابی و اثرگذاری پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش از سوی سازمان توسعه تجارت ایران انجام می‌شود و بر این اساس، پرداخت مجدد تسهیلات سرمایه در گردش با نرخهای ترجیحی انجام خواهد شد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پایان تاکید کرد: با توجه به پیگیریهای انجام شده و مفاد بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال ۱۴۰۰، مبلغ دو هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در بانکهای عامل سپرده گذاری شده و بانکهای عامل با ترکیب این منابع با منابع خود به نسبت ۵۰-۵٠، در نهایت مبلغ چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی با نرخهای ترجیحی پرداخت خواهند کرد.

روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: