مومنی، مدیر واحد خرید فولاد سنگان:

تأمین به موقع قطعات یدکی در شرایط کنونی، از چالـش‌های اصلی این شرکت است

 تأمین به موقع قطعات یدکی در شرایط کنونی، از چالـش‌های اصلی این شرکت است
کدخبر : 546215

مؤمنی عنوان کرد: در حوزه مدیریت خرید، دو زیرمجموعه تأمین قطعات یدکی، تجهیزات و بخش خرید خدمات و امور قراردادها مشغول فعالیت هستند.

به گزارش شما و اقتصاد: مسئولیت تامین قطعات یدکی انجام کلیه خریدهای مربوط به کارخانه اعم از مواد اولیه مصرفی خط تولید ، تجهیزات مورد نیاز ، قطعات یدکی ، اقلام عمومی و هر آنچه مرتبط با تامین کالاست بر عهده بخش تأمین قطعات یدکی و تجهیزات است و بخش خرید خدمات و امور قراردادها عهده دار مسئولیت هرگونه فعالیتی که به نوعی در راستای انجام خرید یک نوع خدمت می باشد را داراست. از مصادیق خرید خدمات می توان به مواردی از قبیل قراردادهای مشاور ، طراحی ، حمل ، بیمه و … و یا قراردادهای مربوط به پروژه های توسعه در قالب های EPC ، EP و یا PC و همچنین قراردادهای مربوط به بهره برداری و … اشاره کرد.

وی اظهار داشت: فولاد سنگان شامل کارخانجات گندله‌ و کنسانتره سازی است و کارخانه گندله‌سازی چندین سال است وارد مدار تولید شده و تامین قطعات یدکی آن علیرغم مشکلات تامین از منابع خارجی طبق روال در حال انجام است اما کارخانه کنسانتره سازی به‌تازگی در مدار تولید قرار گرفته و تأمین قطعات یدکی و مواد اولیه مورد نیز آن پس از راه اندازی به فعالیت واحد خرید اضافه شده است .

مومنی اظهار کرد: به توجه به ضرورت نیاز خط تولید به قطعات یدکی  جهت جلوگیری از توقفات  وفقدان مدارک فنی جهت خرید قطعات به دلیل عدم همکاری شرکت های خارجی تولید کننده، این واحد با چالش ها و مشکلاتی  روبرو شده که با تلاش مضاعف همکاران مسیرهای مناسبی جهت غلبه بر این مشکلات شکل گرفته و بسیاری از تجهیزات و قطعات در زمان ساخت کارخانه از خارج کشور خریداری شده که البته در آن زمان بحث تحریم بدین شکل مطرح نبوده است .

مدیر واحد خرید فولاد سنگان اظهار کرد: به منظور استفاده از ظرفیتهای تولید داخلی توسط واحد مهندسی کارخانه دو فرایند مهندسی معکوس و بومی سازی قطعات با جدیت در شرکت فولاد سنگان در حال انجام است تا از این راه احساس نیاز و وابستگی به تامین از خارج کشور ،هزینه ها و زمان تامین کاهش یابد .

وی به چالش‌های این واحد اشاره کرد و گفت: در داخل کشور به علت نوسانات شدید نرخ ارز، تورم، تغییر قوانین و … با چالش‌های متفاوتی مواجه هستیم که در تلاشیم با مدیریت این موارد، آسیب‌ها به شرکت را به حداقل برسانیم و تولید مستمر را حفظ کنیم.

وی به اهمیت بومی‌سازی در شرکت اشاره کرد و گفت: قطعات قبل از ورود به واحد خرید در چرخه تأمین، ابتدا از مسیر واحد بومی‌سازی شرکت گذر و پس از بررسی‌های اولیه که آیا امکان ساخت داخل وجود دارد یا خیر مورد واکاوی قرار می‌گیرد.

این چرخه سبب شده است که تاکنون مواردی از نیاز شرکت توسط واحد مهندسی کارخانه در مسیر بومی‌سازی قرار گیرد.

البته ذکر این نکته ضروری می باشد که کارخانه های گندله و کنسانتره سازی فولاد سنگان تازه تأسیس بوده و با استانداردهای بالایی ساخته شده  و  استهلاک قطعات موجود در خط تولید و  شدت نیاز قطعات یدکی که موجب توقفات خط تولید می باشد ، نسبت به دیگر کارخانه‌ها کمتر است.

   وی ادامه داد : کنسانتره به‌عنوان مواد اولیه موردنیاز تولید گندله به همراه افزودنی‌هایی همچون سود، بنتونیت و … تا پیش از افتتاح واحد کنسانتره سازی به‌صورت کامل خریداری می‌شد و با راه‌اندازی این کارخانه ، به‌مرور حجم تأمین کنسانتره از بیرون شرکت کمتر شده که البته جایگزین آن تأمین سنگ‌آهن ، گلوله و … برای تولید کنسانتره به نیازهای شرکت افزوده شده است.

فولاد سنگان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: