معاون مدیرعامل و مدیر مجتمع شرکت گل گهر:

گل گهر ۱۴میلیون تن کنسانتره آهن و گندله در نیمه اول سال تولید کرد/کاهش چشم‌گیر قیمت سنگ آهن در ۵ سال آتی

گل گهر 14میلیون تن کنسانتره آهن و گندله در نیمه اول سال تولید کرد/کاهش چشم‌گیر قیمت سنگ آهن در 5 سال آتی
کدخبر : 547779

منطقه معدنی و صنعتی گل‌گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن به عنوان یکی از ۳۰ بنگاه بزرگ اقتصادی کشور، نقش فعالی در آینده صنعت کشور با تأمین سنگ‌آهن و فولاد مورد‌ نیاز برای توسعه پایدار دارد. این منطقه معدنی، با ظرفیت تولید بیش از 15 میلیون تن کنسانتره و بیش از 10 میلیون تن گندله بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن کشور است و با اجرای پروژه‌های توسعه و بهینه‌سازی خطوط شرکت، در افق چشم انداز، مجموع تولیدات سالانه این شرکت به بیش 30 میلیون تن خواهد رسید.

به گزارش شما و اقتصاد: شرح این گفتگو را میخوانید:

وضعیت تولید مواد معدنی در ۶ ماهه ابتدای سال را بفرمایید. در مقایسه با تولید در سال گذشته چه تغییراتی داشته است؟

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در پایان ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ با وجود مشکلاتی از قبیل محدودیت‌های کرونا و محدودیت برق توانست عملکرد خوبی از خود ارائه نماید به طوری که تولید مجموع کنسانتره آهن و گندله در این ۶ ماه بیش از ۱۴میلیون تن بوده است، از این مقدار تولید سهم کنسانتره آهن ۵۸ درصد و سهم گندله تولیدی ۴۲ درصد است و در مجموع تولید شرکت نسبت به برنامه تولید ۲درصد افزایش داشته است.

آیا قطعی برق بر میزان تولید گل گهر تاثیر داشته است؟

قطعاً تاثیر گذاشته است، به دلیل محدودیت شدید در مصرف برق به واسطه خشکسالی‌های اخیر در کشور در سال جاری از اواسط خرداد تا اواخر شهریورماه کارخانجات تولیدی منطقه گل گهر را به شدت تحت‌الشعاع خود قرار داد و در همین راستا نیز مصوبه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر قطع برق شرکت‌های فولادی و استفاده از۱۰درصد دیماند مصرفی (به منظور حفظ پایداری شبکه سراسری برق در کشور) منجر به کاهش تولید، توقفات اجباری تجهیزات و خطوط تولیدی با توجه به آماده به‌کاری صددرصدی آنها شد. مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر به واسطه کمبود برق در این بازه زمانی حدود یک میلیون و ۸۰۰هزار تن از محصولات تولید شده در شرکت شامل یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن کنسانتره و ۵۰۰هزار تن گندله تولید از دست رفته داشته و پیش‌بینی می‌گردد در فصل زمستان نیز محدودیت گاز و به تبع آن محدودیت مصرف برق مجدداً تولید کارخانجات را تحت‌الشعاع قرار داده و منجر به توقف خطوط و کاهش تولید شود.

سیاست‌گذاری گل گهر در قبال فرصتها و تهدیدهای انقلاب صنعتی چهارم و چالش روباتیک شدن خطوط تولید چه بوده است؟

انقلاب صنعتی چهارم به جایگزینی ابزار تولید سنتی با ابزار هوشمند و خودنظارتی گفته می‌شود که ترکیبی از توانایی‌های ماشین و اینترنت می‌‌باشد و نهایت برنامه صنعتی چهارم، دسترسی به ماشین‌های با قابلیت تصمیم‌گیری است.

درحال حاضر خطوط تولیدی شرکت گل گهر توسط سیستم‌های هوشمند کنترل و وضعیت لحظه‌ای آنها پایش می‌شوند و در این میان شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نیز همگام با پیشرفت تکنولوژی در سطح جهان از این قافله عقب نمانده است و با استفاده از جدیدترین تکنولوژیهای روز دنیا در عملیات معدنکاری و توسعه خطوط از جمله در خطوط کنسانتره و گندله‌سازی امید این را دارد که با استفاده این تجهیزات پیشرفته بتواند کماکان قطب اول تولید کنسانتره سنگ آهن و گندله در کشور و به یکی از قطب‌های اصلی فولاد در کشور تبدیل شود.

تحلیل شما درباره قیمت جهانی سنگ آهن چیست؟

روند تغییرات قیمتی سنگ آهن بطور عمده متاثر از روند عرضه و تقاضا است. باتوجه به اینکه عمده تقاضای سنگ آهن دنیا کشور چین است و کشور چین به دلایل زیر طی ۵سال آتی، تولید فولاد و به طبع آن مصرف سنگ آهن را کاهش خواهد داد:

-سیاست جهانی کربن‌زدایی و الزام چین به رعایت آن

-کاهش تقاضای ساخت و ساز و مسکن طی ۵ سال آتی

-روند تخفیف قیمت تولیدکنندگان عمده سنگ آهن در کشورهای برزیل و استرالیا برای تامین منابع مالی موردنیاز و حفظ مشتریان بلندمدت

-استفاده بیشتر از قراضه‌های صنعتی و ساختمانی

باتوجه به این موارد و براساس مستندات موجود منابع مربوط به متال بولتن و بانک جهانی، پیش‌بینی می‌شود که قیمت سنگ آهن در ۵ سال آتی کاهش چشم‌گیری داشته باشد. باتوجه به توسعه خطوط کنسانتره و گندله و همچنین طرح جامع فولاد کشور نیاز است نسبت به کسری سنگ آهن خوراک خطوط کنسانتره و گندله منابع جدید کشف و مورد بهره‌برداری قرار گیرد در غیر این صورت در سالهای آتی با کمبود سنگ مواجه خواهیم شد که مجبور به واردات سنگ خواهیم بود.

محبوبه ناطق
دنیای معدن

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: