شما و اقتصاد گزارش میدهد:

گسترش حجم صادرات صنعتی و اقتصادی ایران به سوریه/ارتقای خودروهای سوری توسط شرکت سایپا

گسترش حجم صادرات صنعتی و اقتصادی ایران به سوریه/ارتقای خودروهای سوری توسط شرکت سایپا
کدخبر : 548638

از زمان اعلام آمادگی سایپا برای تبدیل کردن خودروهای سوری به دوگانه سوز کارخانه سایپا در کشور سوریه با نام سیویکو این پروژه را انجام خواهد داد.

به گزارش شما و اقتصاد:  بر اساس آمارهای رسمی وضعیت تجاری بین کشور ایران و سوریه طی ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۰  حدود ۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۶۷ میلیون دلار از جمهوری اسلامی  ایران به  کشور  سوریه بوده است بر این اساس با توجه به حجم پایین صادرات ایران در ابتدای سال جاری سوریه در رتبه بیستم طرف‌های صادراتی  ایران قرار گرفته است

این در حالی است که پس از جنگ در این کشور بازارهای بکر سوریه در اختیار کشورهای متخاصم ای قرار گرفته است که پیش از این این کشور را به آشوب کشاندند اما در دوره جدید دولت سیزدهم این امید وجود دارد تا با افزایش سهم صادرات جمهوری اسلامی ایران به کشور سوریه از این بازار مهم و نزدیک استفاده کرد و یکی از مصداق آن می تواند بازار خودرو و صنایع تولیدی باشد.

گفتنی است در  مدت مشابه سال گذشته  حدود ۵۱ هزار تن کالا به ارزش ۴۹ میلیون دلار به کشور سوریه صادرات شده است.بر این اساس طی ماه های ابتدایی سال ۱۴۰۰  ضمن افزایش ۳۶ درصدی صادرات ایران به سوریه از نظر وزنی ۲۶ درصد کاهش داشته است.

در ۴ ماهه ابتدای امسال حدود ۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار از کشور سوریه واردات داشته ایم که این واردات در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ از نظر ارزشی افزایش ۱۷۱ درصدی و از نظر وزنی هم افزایش ۱۸۱ درصدی را نشان می دهد.

گفتنی است اجزا و قطعات توربین های بخار، شیر خشک، مغز پسته، هادی های برق، کنسرو ماهی، ترانسفورماتور، میله های آهنی و فولادی، خمیرهای غذایی، لوله های مسی و تنباکو از جمله اقلام صادراتی ایران به سوریه طی ۴ ماهه سال جاری بوده است.

برخی کالاهای ایرانی از طریق عراق و یا دیگر کشورها مانند امارات بصورت صادرات مجدد به سوریه صادر می‌شوند که در صورت محاسبه این میزان از صادرات به سوریه، می توان سهم بیشتری از بازار این کشور را برای جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفت.

بنابراین گزارش دکتر بهمن حسین زاده، ستاد عالی صادرات گروه خودرویی سایپا با اشاره به تجارب موفق ایران و دوست و همسایه سوریه برای تبادلات و صادرات هرچه بیشتر  گفت:  با توجه به سابقه موفق ایجاد بانک مشترک میان دو کشور ایران و سوریه  می‌تواند به تبادلات بانکی دو کشور  در زمان تحریم های اقتصادی  کمک شایانی کند.

رئیس ستاد عالی صادرات  گروه خودروسازی سایپا عنوان کرد:  از زمان اعلام آمادگی سایپا برای تبدیل کردن خودروهای سوری به دوگانه سوز  کارخانه سایپا در کشور سوریه با نام سیویکو این پروژه را  انجام خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا تفاهم‌نامه با وزارت نفت سوریه منعقد شد گفتنی است علیرغم وجود مشکلات سیاسی بین  دو کشور ترکیه و سوریه ۱۵ میلیارد دلار صادرات وجود دارد  از این رو ایران نیز  در راستای گسترش همکاری های صنعتی و اقتصادی  و همچنین دغدغه‌ها و اهتمام وزیر صنعت معدن و تجارت روابط اقتصادی خود را با کشور سوریه تقویت و گسترش داده و در این راستا از حضور بخش خصوصی بهره خواهیم برد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: