آمایش سرزمین و استقرار عدالت صنعتی در کشور از دغدغه‌های جدی وزیر صمت است/ بازگشت بیش از هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی راکد و تعطیل به چرخه تولید

آمایش سرزمین و استقرار عدالت صنعتی در کشور از دغدغه‌های جدی وزیر صمت است/ بازگشت بیش از هزار و 900 واحد صنعتی راکد و تعطیل به چرخه تولید
کدخبر : 553753

علی رسولیان در سفر به گلستان و حضور در نشست مشترک با مدیران ارشد سازمان صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی این استان گفت: آمایش سرزمین و استقرار عدالت صنعتی در کشور نیز از دغدغه‌های جدی وزیر صمت است که با حمایت صنعت‌گران و تولیدکنندگان در استان‌ها اجرا می‌شود.

به گزارش شما و اقتصاد: علی رسولیان معاون وزیر صمت بیان کرد: نگاه دولت بر این است که وقتی شهرک صنعتی ایجاد شده و به مرحله بهر برداری می‌رسد، اداره و نگهداری آن برعهده خود صنعت‌گران باشد.

 وی یادآور شد: آمایش سرزمین و استقرار عدالت صنعتی در کشور نیز از دغدغه‌های جدی وزیر صنعت، معدن و تجارت است که با حمایت صنعتگران و تولید کنندگان در استان‌ها اجرا می‌شود.

وی افزود: امسال طرح آمایش سرزمین در بخش صنعت، معدن و تجارت را با پایش وضعیت بنگاه‌های اقتصادی آغاز کردیم که درپی آن، کل واحدهای تولیدی فعال و راکد کشور شناسایی و ۲۰۹ مشکل در ۲۰ سرفصل به‌عنوان چالش‌های این بخش احصاء شد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین از رفع موانع و بهبود فضای کسب‌وکار، حذف کاغذ بازی اداری، استفاده از روش‌های نوین اعطای تسهیلات و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، به‌عنوان دیگر اولویت‌های وزارت صمت از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم و در سال آینده خبر داد.

رسولیان در ادامه با اشاره به اهتمام سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در تأمین زمین و زیرساخت‌های مورد نیاز آب، برق و گاز برای استقرار سرمایه‌گذاران جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اضافه کرد: با تقاضای بالا برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور روبه‌رو هستیم و ناگزیریم برای توسعه و ارتقاء ظرفیت زیرساخت‌ این مناطق نیز اقدام کنیم.

وی ادامه داد: متقاضیان سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی موظف‌اند در چارچوب تعهدات و در ظرف مدت زمان قانونی تعیین شده در قرارداد حق بهره‌برداری زمین نسبت به تکمیل ساخت‌وساز، نصب ماشین‌آلات، دریافت پروانه بهره‌برداری و تولید اقدام کنند و شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ نیز مکلف‌ است در صورت عدم ایفای تعهدات به خلع ید طرف قرارداد و بازپس گیری اراضی راکد، بپردازد.

معاون وزیر صمت همچنین به پروژه ملی احیاء واحدهای تولیدی راکد و افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی اشاره کرد و یادآور شد: از ابتدای امسال تا کنون با کمک و محوریت بخش‌خصوصی موفق شده‌ایم بیش از یک هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی راکد و تعطیل کشور را به چرخه تولید بازگردانیم و تعداد واحدهای راکد همچنان رو به کاهش است.

رسولیان توضیح داد: به علت محدودیت در منابع اعتباری کشور، اعطای تسهیلات به همه واحدهای صنعتی متقاضی به منظور تأمین سرمایه در گردش محقق نشده است که در این خصوص کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از منابع اعتباری در دسترس استان، این کمبود را برطرف کنند.

وی تصریح کرد: با اجرای راهبرد ممنوعیت واردات و نهضت ساخت داخل، بسیاری از واحدهای صنعتی کشور رشد خوبی در تولید محصولات باکیفیت و قابل رقابت داشته‌اند و دولت نیز وظیفه خود می‌داند ضمن حمایت از این جهادگران اقتصادی، موانع پیش روی فضای کسب‌وکار آنان را هرچه بیشتر رفع کند.

 

تهیه زمین برای طرح توسعه شهرک صنعتی گنبد و ایجاد شهرک صنعتی تخصصی مبلمان عطا آباد

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان نیز در این نشست گفت: استان گلستان ۱۳ شهرک و ۱۱ ناحیه صنعتی دارد که مساحت مجموع آن‌ها ۲ هزار و ۱۵۰ هکتاراست و تاکنون برای یک هزار و ۲۵۸ طرح، زمین به سرمایه‌گذاران طرف قرارداد واگذار شده که ۸۲۲ مورد آن با ۱۳ هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی به بهره‌برداری رسیده است.

رضا شهمرادی افزود: از طرح‌های بهره‌برداری شده، ۶۱۲ واحد با سرمایه‌گذاری ۱۴ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال و با ایجاد فرصت شغلی برای ۹ هزار و ۳۱۴ نفر، فعال بوده و ۲۱۰ واحد با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال و با اشتغال سه هزار و ۸۱۲ نفر به عللی از جمله نبود نقدینگی، نبود بازار فروش، کمبود مواد اولیه، فرسودگی ماشین‌آلات‌ و اختلاف شرکاء راکد هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان اضافه کرد: با توجه به اتمام اراضی شهرک صنعتی گنبد برای واگذاری به سرمایه‌گذاران جدید، طرح توسعه این شهرک و همچنین تهیه زمین برای ایجاد شهرک صنعتی تخصصی مبلمان عطا آباد در دستور کار قرار دارد.

شهمرادی ادامه داد: شهرک صنعتی اترک نیز به سبب واقع شدن در منطقه آزاد تجاری صنعتی اینچه برون از شرایط ویژه‌ای برخوردار است که حل دغدغه‌ها و چالش‌های فراروی این منطقه به‌عنوان یکی از مطالبات مد نظر در سفر رئیس‌جمهوری به استان گلستان پیگیری خواهد شد.

وی توسعه و ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید و همچنین اجرا و تکمیل زیرساخت‌های لازم در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان برای ایجاد رغبت و حضور سرمایه‌گذاران به منظور رونق بخشی به فعالیت‌های تولیدی و اشتغال‌زا عنوان کرد.

افتتاح ستاد ارتباط مردمی وزارت صمت در گلستان

معاون و نماینده ویژه وزیر صمت در ادامه حضور خود در استان گلستان و در آستانه سفر رئیس‌جمهوری و جمعی از اعضای هیئت دولت به گلستان، ستاد ارتباط مردمی وزارت صنعت، معدن و تجارت را در این استان، افتتاح کرد.

وی همچنین با حضور در محل این ستاد در سازمان صمت و حضور در برنامه ملاقات عمومی که در قالب میز خدمت حوزه صمت برگزار شد با صنعت‌گران، معدن‌کاران و بازرگانان گلستانی دیدار کرد و مسائل و مشکلات آنان را مورد بررسی و پیگیری قرار داد.

در این دیدار۸۵ نفر از فعالان اقتصادی استان به طرح موضوعات، درخواست‌ها و مشکلات خود ‌پرداختند که از این تعداد، درخواست ۵۵ نفر از مراجعان مربوط به وزارت صمت بود و مابقی به سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط ارجاع شد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، همچنین پیش از این برنامه با حضور در محل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان، از واحد‌های مختلف آن بازدید کرد و با مدیران و کارشناسان این مجموعه به گفت‌وگو پرداخت.

مشکل تأمین برق واحدهای صنعتی برطرف می‌شود

علی رسولیان در حاشیه این دیدارهای مردمی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: سیاست این وزارتخانه، اعطای تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی از طریق تأمین مالی زنجیره‌ای و تبصره (۱۸) قانون بودجه است تا بتوانیم بخشی از نیازهای مالی آنان را تأمین کنیم.

وی با اشاره به اهمیت سفر رئیس‌جمهوری به گلستان افزود: پاسخگویی مستقیم به مطالبات مردم، رویکرد دولت سیزدهم است و در همین ارتباط وزارت صمت با راه ‌اندازی سامانه پاسخگویی ۱۲۴ در سطح استان‌ها، آماده دریافت پیشنهادات، انتقادات و مسائل و مشکلات حوزه‌های مختلف است.

وی اضافه کرد: بیشترین درخواست‌هایی که در این استان در حوزه صنعت داشتیم، مربوط به تأمین برق در طول سال بوده که درحال پیگیری این موضوع با مدیران وزارت نیرو هستیم تا بتوانیم مشکل تأمین برق واحدهای صنعتی را در سراسر کشور، رفع کنیم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: مشکلاتی مانند تأمین مواد اولیه، تهیه زمین صنعتی و زیرساخت‌های مناسب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و همچنین دریافت تسهیلات بانکی از دیگر مشکلات و درخواست‌هایی بود که مطرح شد.

رسولیان درباره حل مشکلات واحدهای صنعتی بیان کرد: برخی از این مشکلات در خود استان گلستان با پیگیری و همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی استان قابل حل است و برخی از این مشکلات در سطح ملی است که نیاز به تغییر دستورکار و یا مصوبه دولت دارد که آن‌ها را پیگیری خواهیم کرد

 

 

 

روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: