• پایگاه خبری شما و اقتصاد
  • صنعت و معدن
  • صدور بخش نامه‌های خلق‌الساعه آفت صنعت کشور است/قاچاق هدفمند در صنعت تهویه مطبوع در جریان است/ عضویت در انجمن شرط انتخاب پیمانکار در مناقصه های دولتی شود/ استانداردسازی محصولات مهم ترین هدف ما است

صدور بخش نامه‌های خلق‌الساعه آفت صنعت کشور است/قاچاق هدفمند در صنعت تهویه مطبوع در جریان است/ عضویت در انجمن شرط انتخاب پیمانکار در مناقصه های دولتی شود/ استانداردسازی محصولات مهم ترین هدف ما است

صدور بخش نامه‌های خلق‌الساعه آفت صنعت کشور است/قاچاق هدفمند در صنعت تهویه مطبوع در جریان است/ عضویت در انجمن شرط انتخاب پیمانکار در مناقصه های دولتی شود/ استانداردسازی محصولات مهم ترین هدف ما است
کدخبر : 553885

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران گفت: 50 درصد از بازار در اختیار کالای قاچاق است و شاهد قاچاق هدفمند تاسیسات تهویه مطبوع با استفاده از معافیت گمرکی هستیم.

به گزارش شما واقتصاد:  نشست خبری مهدی بستانچی مدیرعامل گروه صنعتی بستانچی و رئیس و علی آریان پور نایب انجمن صنفی تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران با موضوع تولیدات دانش‌بنیان، چالش‌های تولید و فرصت‌های پیشرو، صبح دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.

WhatsApp Image 2022-03-08 at 5.59.33 PM

رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران گفت: این انجمن از سال ۹۴ تاسیس شده است و ۱۰ عضو با سابقه ۵۰ سال داریم و این نشان دهنده می دهد صنعت تهویه مطبوع  قدمتی ۷۰ ساله در ایران دارد. ایران در صنعت هواساز در خاورمیانه سرآمد است و تنها رقیب منطقه‌ای ما جمهوری ترکیه است. ما در این صنعت دارای سطح تکنولوژی قابل قبولی هستیم و مزیت و قابلیت رقابتی با دنیا را داریم.

رئیس دبیرخانه مردمی صنعتگران تهران با تاکید بر توان اشتغالزایی صنایع کوچک و متوسط در کشور عنوان کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد اشتغال کشور برعهده این بخش از صنعت است، چون صنایع بزرگ همیشه در معرض چالش‌های بین‌المللی وتحریم‌ها هستند و به نوعی صنایع کوچک ضربه‌گیر صنایع بزرگ هستند اما چون قدرت چانه‌زنی صنایع بزرگ بیشتر است متاسفانه به صنایع کوچک توجهی نمی‌شود.

این تولیدکننده؛ ارزش افزوده واحدهای تولیدی، تامین نهاده های تولید از جمله فولاد، برق و آب در شهرک‌های صنعتی، و تامین مالی و خدمات بانکی و گمرک را مهم‌ترین مشکلات این صنعت عنوان کرد.

عضویت در انجمن شرط انتخاب پیمانکار در مناقصه های دولتی شود

رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران گفت: یکی از درخواست‌هایی که از قانون‌گذاران داریم این است در راستای حمایت از تولید ملی، دستگاه‌های دولتی ملزم شوند در مناقصات خود شرط عضویت در انجمن تخصصی را اجباری کنند و اولویت با این شرکت ها باشد. متاسفانه شاهدیم که شرکت‌های متفرقه با خرید پروانه تولید در مناقصه شرکت می‌کنند و کالای مشابه خارجی را با قیمت بالا و کیفیت پایین ارائه می‌دهند.

WhatsApp Image 2022-03-08 at 5.59.33 PM (1)

بستانچی عمده مشکلات صنعت در کشور را ناشی از تصمیمات داخلی عنوان کرد و گفت: صدور بخش نامه‌های خلق‌الساعه و متعدد همواره باعث بروز بسیاری مشکل است. ما نیاز به ثبات در تصمیمات و تسهیل فرایند ها هستیم. ما نیازمند حمایت در توسعه دانش و ورود تکنولوژی و ماشین‌آلات مدرن هستیم.

این صنعتگر با اشاره به نبود استاندارد در محصولات تهویه مطبوع تاکید کرد: یکی از شروط شرکت در مناقصات این است که محصول استاندارد یوروونت داشته باشد که متاسفانه به دلیل تحریم دریافت این استاندارد امکان پذیر نیست، یعنی شرکت های کنترل کیفیت خارجی به دلیل تحریم، محصولات ایرانی را پذیرش نمی کنند. این در حالی است که این شرط غیرممکن، در حقیقت سد کردن راه تولیدکنندگان داخلی برای شرکت در مناقصات است.

استاندارد سازی محصولات تهویه مطبوع از اهداف انجمن در سال 1401

بستانچی با اشاره به اهداف سال ۱۴۰۱ این انجمن گفت: از مهم‌ترین اهداف ما استانداردسازی محصولات به شکل جدی است. در کشور استانداردها در تولید لحاظ می‌شود اما باید این استانداردها تدوین و اجباری شود.

رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران درباره تعامل با اتاق بازرگانی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی و شهرداری ها گفت: قصد داریم در سال آینده در کمیسیونهای مدیریت شهری حضور مستمر داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم پروژه‌های مشترک مطالعاتی و اجرایی داشته باشیم. اتاق بازرگانی متاسفانه به صنایع کوچک و متوسط توجه ندارد و همیشه مورد بی‌مهری قرار گرفته است. در تعامل با سازمان نظام مهندسی هم برنامه آموزشی در نظر گرفته‌ایم و قصد داریم مهندسان را به عنوان مجریان و بهره‌برداران اصلی در تهویه مطبوع را آموزش دهیم.

قاچاق هدفمند تاسیسات تهویه مطبوع با معافیت گمرکی

بستانچی درباره تاثیر قاچاق بر روی صنعت تهویه مطبوع گفت: قاچاق به صورت جدی در این صنعت وجود دارد. در یک نمونه ساده  ۵۰درصد کولرگازی موجود در بازار قاچاق و ۵۰درصد بقیه آن تولید داخل و واردات است. ما شاهد قاچاق هدفمند هستیم. شرکت‌هایی با خرید پروانه تولید تحت عنوان ماشین‌آلات، دستگاه و ادوات اقدام به واردات کالا می‌کنند و جالب است که از معافیت مالیاتی و گمرکی هم بهره می‌گیرند.

یکی از کارهای اساسی انجمن این بود که در سال های گذشته توانستیم تعرفه واردات کالاها را استانداردسازی کنیم، پیش از این در تولید چیلر که ایران سابقه دارد تعرفه واردات ما پایین‌تر از واردات امارات بوده است.

تولید جت فن های تونلی گروه صنعتی بستانچی و صادرات به 16 کشور  

در ادامه این نشست  مدیرعامل گروه صنعتی بستانچی گفت: این گروه صنعتی جت‌فن‌های تونلی که در انحصار چند کشور بود را تولید کرد و هم اکنون در پروژه‌های داخلی مانند تونل اراک- خرم‌آ‌‌باد استفاده شده است. ما در یک فعالیت بسیار سخت، این جت‌فن‌ها را به آزمایشگاه‌های بین‌المللی ارسال کرده و توانستیم تمام استانداردهای لازم را اخذ کنیم و حالا می‌توانیم در پروژه‌های منطقه‌ای حضور پیدا کنیم.

او با اشاره به اهداف این گروه صنعتی در سال آینده گفت: توسعه دفاتر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با هدف صادرات به کشورهای خاورمیانه و CIS را در نظر داریم.

مهدی بستانچی از صادرات سیستم های تهویه به ۱۶ کشور دنیا خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد تولیدات ما صادر و ۷۰ درصد آن در داخل کشور مصرف می شود. اما برنامه داریم که میزان صادرات خود را به ۷۰ درصد تولیداتمان برسانیم.

بستانچی  تکمیل جت فن های خط ۷ مترو تهران و متروی قم را از پروژه‌های انجام شده و در دست اقدام این گروه اعلام کرد.

بستانچی راه‌اندازی بزرگترین آزمایشگاه تست فن در خاورمیانه

مدیرعامل گروه صنعتی بستانچی راه‌اندازی بزرگترین آزمایشگاه تست فن در خاورمیانه، رقابت با برندهای شناخته شده بین‌المللی و توسعه فنی و همکاری با شرکت‌های بین‌المللی را از دیگر اهداف این گروه صنعتی در سال آینده خبر داد و گفت: تولید فن‌های مترو با آخرین فناوری روز دنیا از دیگر اهداف اصلی ماست.

بستانچی افزود: امسال حدود ۳۰ درصد افزایش اشتغالزایی داشته‌ایم و امیدواریم این روند حفظ شود.

وی استفاده از دانش علمی دانشگاه‌ها، مراکز علمی کشور و تعامل با شرکتهای دانش‌بنیان را لازمه پیشرفت در این صنعت عنوان کرد.

استاندارسازی نیازمند یاری نهادهای دولتی است

علی آرین‌پور نایب‌رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران با اشاره به موضوع نبود استاندارد اجباری محصولات گفت: این امر دو وجه دارد که در یک سو نیازمند همت خود تولیدکنندگان است که دست تولیدکننده کوتاه است و نیازمند یاری نهادهای دولتی است. در کنار آن ارتباط با دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و اجبار و کنترل باعث می‌شود که تمام جنبه‌های آن محقق شود.

این مدیر صنعتی افزود: جلسه‌ای با رئیس سابق سازمان استاندارد خانم پیروزبخت داشتیم و قرار بر این بود که ضلع سوم استانداردسازی که تشکیل آزمایشگاه‌های تخصصی بود محقق شود اما متاسفانه حمایتی صورت نگرفت و گفتند آزمایشگاه استاندارد صنعت تهویه مطبوع جز اولویت های 10 گانه ی شان نیست.

نایب رییس انجمن با اشاره به موضوع واردات گفت: ما به هیچ عنوان مخالف واردات نیستیم اما باید آورده فنی برای تولید داشته باشیم، صرف واردات محصول دردی از کشور دوا نمی‌کند چون ما در این چند سال توانسته‌ایم به سطح مطلوبی از دانش فنی برسیم و متاسفانه می‌بینیم که کالاهایی وارد می‌شود که حتی ارزش تعمیرات و بازسازی ندارد و کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل می‌شود.

افزایش هنگفت هزینه مواد اولیه در قیمت تمام شده کالا

آرین‌پور ادامه داد: به دلیل فشارهای اقتصادی و غیرسرمایه‌ای که بر تولید وجود دارد تعدادی از تولیدکنندگان برای کنترل هزینه تولید خود اولین و راحت‌ترین را که همان کاهش کیفیت است را انتخاب می‌کنند و انجمن در تلاش است که کنترل کیفیت محصولات داخلی عضو انجمن را پیاده‌سازی کند.

او با اشاره به وضع بی‌ثبات تولید، سرمایه‌گذاری و سرمایه در کشور گفت: تولیدکنندگان بعد از استخراج هزینه تولید خود می بینند سهم مواد اولیه در بهای کالا ۷۰درصد و هزینه سربار زیر ۲۵درصد است و حاصل آن این است که شرکت‌های تولیدی از فرایند تولید خارج شده و مونتاژکار می‌شوند.

نایب رییس انجمن در پایان گفت: 2 شرکت دانش بنیان توانستند با تلاش شان در این صنعت فعال شوند و امروز خدمات و محصولات آن ها، ایران را از واردات بی نیاز کرده است و خوشحالیم که شرکت ها و محصولات دانش بنیان بیشتری در این انجمن فعال می شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: