پیمان پاک در برنامه میز اقتصاد:

تراز تجاری مثبت نتیجه توجه دولت سیزدهم به دیپلماسی اقتصادی است/ تدوین نقشه راه توسعه تجارت در سال ۱۴۰۱

تراز تجاری مثبت نتیجه توجه دولت سیزدهم به دیپلماسی اقتصادی است/ تدوین نقشه راه توسعه تجارت در سال ۱۴۰۱
کدخبر : 557493

معاون وزیر و رئیس کل سازمان‌ توسعه تجارت ایران در برنامه میز اقتصاد شبکه یک با اشاره به مثبت شدن تراز تجاری کشور در دو ماهه سال ۱۴۰۱، این دستاورد را نتیجه توجه ویژه دولت سیزدهم به دیپلماسی اقتصادی عنوان کرد.

به گزارش شما و اقتصاد: علیرضا پیمان‌پاک رئیس کل سازمان توسعه تجارت در برنامه میز اقتصاد اخبار ساعت ۱۴ گفت: یکی از مهمترین مولفه‌های مدنظر دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد که از سوی رئیس جمهور و معاون اول مورد تاکید است، توجه ویژه به دیپلماسی اقتصادی بوده که این نگاه به رغم مشکلات داخلی، منجر به رشد و رونق صادرات غیرنفتی شده است.

 

پیمان‌پاک با اشاره به مثبت شدن ۴۰۰میلیون دلاری تراز تجاری کشور در دوماهه سال ۱۴۰۱ گفت: از اسفند سال گذشته شاهد مثبت شدن تراز تجاری و افزایش صادرات بودیم و توانستیم واردات را کنترل کنیم و این‌ موضوع منجر به افزایش ذخایر ارزی کشور و ایجاد پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری فراتر از تامین نیازهای روزمره کشور می‌شود.

 

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به بحران‌هایی همچون جنگ ایران و روسیه، قرنطینه چین، رکود تجارت جهانی و قفل شدن بازارها گفت: رشد تجاری و افزایش تراز تجاری ایران در این شرایط، به رغم کاهش اقتصاد جهانی اتفاق افتاد.

 

 

پیمان‌پاک با بررسی دلایل سهم پایین بخش خصوصی در صادرات نسبت به بخش دولتی و خصولتی گفت: آمارها نشان می‌دهد ما بیشتر محصولات منبع پایه و نسبتا خام صادر کردیم؛ این در حالی است که نقش بخش خصوصی در صنایع پایین دستی فعال‌تر است و این بخش توان، سرمایه و منابع ارزی مورد نیاز برای ورود به صادرات صنایع بالادستی را ندارد و صادرات این بخش بیشتر در حوزه‌های صنایع غذایی، کفش، پوشاک، لوازم خانگی و ... بوده است.

 

وی ادامه داد: از طرفی سال‌های سال نسبت به ارزش افزوده، زنجیره ارزش و کنسرسیوم‌سازی و شرکت‌های مدیریت صادراتی بی‌توجه بودیم و صادرکنندگان خرد و بنگاه‌های کوچک و متوسط برای صادرات حمایت نشدند.

 

 

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه بالاتر از تحریم اراده برای توسعه روابط تجاری مهم است، گفت: به عنوان نمونه ما۵۰ پروژه تعریف کرده‌ایم که بتوانیم در حوزه صنایع خرد و متوسط شرکت‌ها را بین‌المللی کنیم. همچنین۲۰شرکت توانمند کوچک و متوسط را طی چهار هفته گذشته با هزینه  آی تی سی به آلمان اعزام کرده‌ایم که از شرکت‌های بزرگ اروپایی بازدید کنند و آموزش‌های صادراتی لازم را ببینند.

 

پیمان‌پاک با اشاره به اینکه هفته آینده کارگاهی با حضور ۸۰۰ صادرکننده برگزار می‌شود تا همه زنجیره صادراتی و تجاری در حوزه کشور پاکستان معرفی شود، گفت: قبلا این تصور باطل وجود داشت که اگر هیات تجاری در اتاق اصناف، بازرگانی و تعاون حضور یابد، امتیاز ویژه‌ای به بخش خصوصی داده می‌شود؛ در حالی که این وظیفه دولت است.

 

 معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در حذف ارز ترجیحی، جنگ اقتصادی و رکود بخش خصوصی در کنار دولت بوده است؛ گفت: سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار منهای نفت و میعانات گازی تجارت غیرنفتی رخ داده است؛ این رقم به راحتی انجام شده است و این در حالی است که تحریم هم وجود داشته، بنابراین هر چند که تحریم مشکل ایجاد می‌کند اما خودتحریمی‌ها بیشتر اثرگذار است.

 

پیمان‌پاک با بیان اینکه ۸۰ درصد گرفتاری‌های کشور مربوط به تحریم نیست و مربوط به خودتحریمی است، گفت: وقتی که دیپلماسی اقتصادی تقویت شود، تحریم کمرنگ خواهد شد، اما موضوع خودتحریمی‌ها بیشتر آزاردهنده است.

 

وی با بیان اینکه همه کشورها به دنبال منافع اقتصادی هستند و ما نیز باید از این فرصت استفاده کنیم، گفت: اگر بی‌توجه به فرصت‌ها باشیم، می‌توانیم مشکلات و کم‌کاری‌ها را به گردن تحریم بیندازیم. 

 

هدفگذاری توسعه صادرات به ۵۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱

 

 

معاون وزیر صمت گفت: سازمان توسعه تجارت ایران بر اساس برنامه رئیس جمهور، نقشه راه توسعه تجارت را تدوین کرده و هدفگذاری توسعه صادرات را در سال ۱۴۰۱, ۵۵ میلیارد دلار در نظر گرفته‌ایم.

 

پیمان‌پاک افزود: بر این اساس سهم هر کشور از این افزایش صادرات مشخص است و اولویت‌های حمایتی و پشتیبانی دولت را نیز تعیین کرده‌ایم که بر مبنای آن، گروه کالایی و الزامات آن در حوزه لجستیک، تعرفه‌ها، گمرکات، پولی و مالی مشخص شده و بخش‌هایی که مربوط به توسعه بازار است، بر عهده سازمان توسعه تجارت ایران است.

 

معاون وزیر و رئیس کل سازمان‌ توسعه تجارت ایران با اشاره به افزایش رایزنان بازرگانی گفت: تا سال گذشته ۷ رایزن داشتیم؛ در حال حاضر این تعداد به ۱۲ رایزن رسیده است که تا پایان سال به ۲۰ رایزن تجاری با اولویت کشورهای همسایه خواهیم رسید و بعد از آن جنوب شرق آسیا، شرق آسیا و آفریقا در اولویت قرار گرفته‌اند.

 

 معاون وزیر صمت با اشاره به استفاده از ظرفیت ایجاد مراکز تجاری گفت: طی روزهای آینده هیاتی را به کشور قطر اعزام خواهیم کرد.

 

وی افزود: در دولت سیزدهم سفری نبوده که در کنار وزرا و رئیس جمهور هیات تجاری قدرتمندی از بخش خصوصی اعزام نشده باشد.

 

 پیمان پاک با اشاره به گسترش فعالیت‌های مراکز تجاری در کشورهای هدف گفت: مراکز تجاری در برخی کشورها فعال بوده‌اند، اما نظارت و راهبرد آن مشخص نبوده‌ است، در حال حاضر ۷۰ هدف برای این مراکز در نظر گرفته شده‌ و نظارت می‌شوند.

 

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه سیاست‌های ارزی کشور بر عهده بانک مرکزی است، گفت: ما به اندازه کافی ذخایر ارزی داریم ولی اینکه سیاست ارزی چگونه باشد که اثرگذاری لازم را داشته باشد، بر عهده بانک مرکزی است.

 

پیمان‌پاک افزود: در ماه‌های گذشته عرضه نیما بدون خریدار بوده و عرضه بر تقاضا پیشی گرفته است و اکنون ذخایر ارزی کشور بی‌نظیر است، اما اینکه این سیاست خود را در زندگی مردم نشان دهد، زمان‌بر است.

 

 

 

 

پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: