تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به ۲۰ خرداد ۱۴۰۱

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
کدخبر : 557970

در هفته منتهی به ۲۰ خرداد، شاهد افزایش محسوس قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۸۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۴.۸ درصد افزایش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۸۵۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

در هفته منتهی به ۲۰ خرداد، شاهد افزایش محسوس قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۸۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۴.۸ درصد افزایش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۸۵۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۸۱۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۹۹۴۵ تومان به ازای هر کیلو رسید. هفته گذشته از روز دوشنبه ۱۶ خرداد نخستین رشد "شارپ" قیمت محصولات فولادی پس از فروردین سال جاری رقم خورد. خبرها حاکی از این است که محدودیت مصرف برق صنایع فولاد از ۱۵ خرداد آغاز شده است.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۱۰۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۵.۷ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۶۵۶۰ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۸۰۵۰ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۱۱ خرداد ۱۴۰۱، افزایش ۶۱۹ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۳.۸ درصدی را تجربه کرد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با رقابتی سنگین با قیمت میانگین موزون ۱۴۷۱۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۶۰۳۷ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۱۰ خرداد، ۷۹۳ تومان به ازای هر کیلو یا ۵.۶۹ درصد افزایش یافت.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۱۳ خرداد ۱۴.۵ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۲.۵ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۱۰۰ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۱۰۰ درصد حجم عرضه شده شمش مشتری داشت. دقیقا دو هفته قبل پیش‌بینی کرده بودیم که "با نزدیک شدن به محدودیت‌های برق، از اواسط خرداد به بعد شاهد رشد چشمگیر تقاضا برای شمش و همین‌طور افزایش تقاضا برای مقاطع فولادی باشیم". این پیش‌بینی که در زمان رکود بازار انجام شده بود، بدون ذره‌ای انحراف محقق شد.

در هفته گذشته در مجموع شاهد افزایش ۶۰۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۳۱۶۰۰ تومان به ۳۲۲۰۰ تومان در پایان هفته رسید. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز ۲۴۷۲۶ تومان بوده است. اختلاف نرخ ارز آزاد و نیمایی به ۳۰ درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود به تدریج شاهد افزایش نرخ دلار نیمایی باشیم.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که شاهد روند افزایشی باشیم. از حدود دو هفته پیش، شاهد کاهش قیمت پایه شمش در بورس کالا بودیم اما محدودیتهای برق و کاهش حجم عرضه‌ها در بورس باعث شد تا زور تقاضا در بازار بر زور کاهش قیمتهای پایه بچربد. محدودیتهای تخصیص برق به صنایع آغاز شده و شرکت فولاد خوزستان اعلام کرده که به دلیل این محدودیتها ۴۴۰ هزار تن از تولید فولاد خود- معادل تولید ۴۵ روز- را از دست می‌دهد. برای بقیه کارخانجات فولاد نیز وضع تقریبا همین‌گونه خواهد بود. لذا در ماه‌های پیش رو عامل اصلی در بازار فولاد، محدودیتهای برق صنایع خواهد بود و عوامل دیگر نظیر قیمتها در بازار جهانی فولاد در درجه دوم اهمیت قرار خواهد داشت. ما از هفته‌ها پیش گوشزد می‌کردیم که از اواسط خرداد و همزمان با محدودیتهای برق، حرکت صعودی بازار فولاد آغاز خواهد شد. این پیش‌بینی دقیقا محقق شد. در ماه‌های پیش رو محدودیتهای طرف عرضه، عامل اصلی در تعیین سمت و سوی بازار فولاد خواهد بود.

 

فراطرح فولاد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: