با بررسی عملکرد گل‌گهر مشخص شد:

افزایش سهم کگل در اقتصاد غیر نفتی

افزایش سهم کگل در اقتصاد غیر نفتی
کدخبر : 558468

مجموعه گل گهر در دو سال اخیر تلاش می کند تا علایم حیاتی بنگاه خود را تقویت کرده و سهم خود در بخش غیر نفتی اقتصاد را افزایش دهد. توسعه با رویکرد ملی همان نکته ای است که مدیر عامل شرکت معدنی - صنعتی گل گهر در مراسم افتتاح خط انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی به آن اشاره داشت.

به گزارش شما و اقتصاد: بررسی آمارهای فروش و تولید را باید به مانند علایم حیاتی یک بنگاه اقتصادی دانست. به هر میزان این علایم کارکرد خوبی از خود به جای بگذارند، وضعیت آن بنگاه بهتر خواهد بود و سهامداران اطمینان بیشتری به آن دارند. ثبت رشد ۱۲۸ درصدی در ۸ ماهه اخیر شرکت معدنی و صنعتی گل گهر از اصلی ترین دستاورد «کگل» با جذب اطمینان سهامداران در آشفته بازار بورس است.

منطقه معدنی گل گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن به عنوان یکی از مطرح ترین قطب های فعال معدنی، صنعتی در خاور میانه است که دارای قابلیتهای بسیاری برای تبدیل شدن به یک منطقه بزرگ و رقابتی در سطح ایران و حتی جهان می باشد.

معدن1-گلگهر-1024x498

مراحل آماده سازی و ساخت کارخانه تغلیظ معدن سنگ آهن گل گهر در اواخر سال 1372 به اتمام رسید . همزمان با شروع بهره‌برداری از این مجتمع در سال 1373 ، برنامه خصوصی سازی نیز آغاز گردید و در ابتدا با واگذاری فعالیتهای واحدهای تولیدی معدن و کارخانه به شرکتهای پیمانکار و انتقال پرسنل آموزش دیده به این شرکتها ، اولین گام خصوصی سازی در این معدن بعنوان یکی از پیشگامان خصوصی‌سازی در کشور برداشته شد. در ادامه، واحدهای تاسیسات، تعمیرات و نگهداری، مخابرات، حمل ونقل، خدمات و ... به بخش خصوصی واگذار گردیده و در کنار آن با تقویت کادر نظارتی ، کنترل خود را بر عملکرد شرکتها افزایش داده است.

واگذاری این فعالیتها به بخش خصوصی تا حد بسیار زیادی از تصدی‌گری گل گهر در امور جاری کاسته شده و زمینه را برای برنامه‌ریزی استراتژیک و اجرای طرح‌های توسعه‌ای فراهم نموده است که از جمله آ نها می‌توان به طرح بازیابی هماتیت، کارخانه گندله‌سازی و راه‌اندازی معدن شماره 3 با ذخیر ه‌ای بیش از 600 میلیون تن اشاره نمود. علاوه بر اجرای خصوصی سازی در زمینه انجام فعالیتهای تولیدی و خدماتی، در زمینه انتقال مالکیت نیز گل گهر گام‌های ارزنده‌ای را برداشته است، به گونه‌ای که در حال حاضر تنها 20 % از سهام این شرکت در اختیار دولت می‌باشد.

حال مجموعه گل گهر در دو سال اخیر تلاش می کند تا علایم حیاتی بنگاه خود را تقویت کرده و سهم خود در بخش غیر نفتی اقتصاد را افزایش دهد. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با ثبت رشد 128 درصدی در 8 ماهه اخیر نشان داد به دنبال افزایش سهم خود در زنجیره فولاد است و شاید اصلی ترین دستاورد این آمار را «کگل» با جذب اطمینان سهامداران به خود آن هم در آشفته بازار بورس شاهد باشد .

امروز که گل گهر بزرگترین تولید کننده کنسانتره و گندله در کشور محسوب می شود با ثبت رشد 128 درصدی فروش آن هم در شرایطی که نوسانات ارزی فعالیت های زیادی را با مشکل همراه کرده، بار دیگر بر نقش مهم خود در تامین مواد اولیه تاکید داشته و این موضوع می تواند سیگنال مثبتی برای سهامداران باشد.

عملکرد مثبت این مجموعه در تولید حاکی از آن است که این مجموعه در سال های پیش رو با تکمیل طرح های توسعه علاوه بر توسعه منطقه ای در نگاه ملی می تواند سهامداران را در افزایش سهم خود در زنجیره شریک کند.

m4

ماحصل اقدامات اخیر گل گهر را می توان در بررسی آمارهای فروش و تولید این مجموعه دید. میزان تولید کنسانتره و گندله شرکت گل گهر در آبان‌ماه به ترتیب ۱.۲۸۲.۷۳۶ و ۱.۰۶۶.۰۶۵ تن بوده است که میزان حاصل از فروش این محصولات در آبان ماه بیش از ۴۶ هزار میلیارد ریال است. بدین ترتیب گل گهر توانسته است در ۸ ماهه ابتدای امسال بیش از ۱۸.۸ میلیون تن محصول تولید کند و میزان فروش شرکت دراین ۸ماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل، با رشد ۱۲۸ درصدی همراه شده است.

افزایش درآمد را باید اصلی ترین دستاورد این موضوع دانست آن هم در زمانی که بسیاری از بنگاه های اقتصادی در تامین نقدینگی با مشکل مواجه هستند.درواقع «کگل» با تولید 18.8 میلیون تنی، رشد 128 درصدی را در فروش ثبت کرده است که بی تردید دستاوردهایی به همراه دارد.

این افزایش در آمد می تواند در بخش های مختلف از جمله افزایش سرعت اجرای طرح های توسعه و ارتقای تجهیزات و ... تاثیر داشته باشد که در نهایت میزان بهره وری را افزایش می دهد. همچنین با افزایش درآمد نقش آفرینی گل گهر در منطقه در حوزه مسئولیت های اجتماعی نیز بیش از گذشته خواهد شد و مردم منطقه تاثیر فعالیت یک واحد اقتصادی را در زندگی خود احساس خواهند کرد. درواقع این موضوع بر توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه نقش مهمی دارد.

رشد 18.8 میلیون تنی در 8 ماهه اخیر حاکی از آن است که گل گهر با برنامه ریزی های صورت گرفته به دنبال رفع نگرانی ها درباره تامین مواد اولیه است. از سویی دیگر افزایش درآمد می تواند به اجرای اکتشافات تکمیلی و افزایش ذخایر این مجموعه کمک کرده تا سهامداران آسوده خاطر باشند.

نماد کگل در صنعت استخراج کانه های فلزی فعال است و در بورس ثبت نماد شده است. کگل جزو شرکت های خیلی بزرگ بازار سرمایه می باشد که از لحاظ ارزش شرکت در رتبه 1 گروه خودش و در رتبه 5 کل بازار قرار دارد.

براساس تحلیل تکنیکال بازار بورس امروز (لحظه تنظیم گزارش ۲۸ خرداد ۱۴۰۱) حجم معاملات امروز 0.51 برابر بیشتر از حجم مبنا بوده است. توصیه اندیکاتور Bollinger به افرادی که سهم کگل را قبلا خریده اند، نگه داری سهم تا تغییر وضعیت بعدی است. سیگنال خرید میانگین های متحرک ۸ و ۲۱ روزه قبلا صادر شده است و سیگنال این اندیکاتور همچنان، وضعیت خرید میباشد. توصیه اندیکاتورهای تنکنسن و کیجونسن، ابر کومو و اندیکاتور Parabolic Sar به افرادی که سهم کگل را قبلا خریده اند، نگه داری سهم تا تغییر وضعیت بعدی است. سیگنال خرید اندیکاتور Aroon قبلا صادر شده است و سیگنال این اندیکاتور همچنان، وضعیت خرید میباشد.

تحلیل بنیادی نماد کگل در معاملات امروز نیز نمایانگر این است که نسبت P/E کگل برابر با عدد 13.33 است که نسبت به بسیاری از نمادها، خوب است و سهامداران می‌توانند نسبت به دریافت سود نقدی بیشتر در پایان سال مالی اطمینان بیشتری داشته باشند. نسبت P/B کگل برابر با عدد 8.28 است که نسبت به بسیاری از نمادها، خوب و دارای ارزش ذاتی خوبی برای خرید است. نسبت P/S کگل برابر با عدد 5.54 است که نسبت به بسیاری از نمادها، خوب و جالب توجه است.

برآیند معاملات حقوقی در ده روز تا صد روز گذشته مثبت بوده است به این معنی که حقوقی در حال خرید و حمایت از سهم است.

در بخش دیگر رشد تولید و فروش در 8 ماهه سال جاری، نشان از نقش آفرینی پررنگ مجموعه گل گهر در زنجیره فولاد کشور دارد. موضوعی که از اهداف اصلی مدیران این مجموعه است و تلاش می کنند سهم «کگل» از زنجیره فولاد کشور را افزایش دهند.

آن طور که پیداست و آمارها نشان می دهد، گل گهر هرچند به دنبال سهم خواهی از زنجیره فولاد است و امروز نیز نقشی 30 درصدی در آن دارد اما افزایش تولید، فروش و ... تنها با نگاه توسعه پایدار محقق شده است. درواقع رشد فروش و تولید را باید دستاورد توسعه پایدار دانست.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: