با تحقق برنامه‌های تدوین شده به دست آمد

شرکت فولاد سنگان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات سنگ‌آهنی شرق کشور

شرکت فولاد سنگان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات سنگ‌آهنی شرق کشور
کدخبر : 560035

فولاد سنگان شرکت صنعتی در حوزه فولاد است که با وجود ناملایمات اقتصادی برای این حوزه و افت تولید فولاد کشور در کنار تحریم‌ها و مسائل جهانی، توانسته است تا در حوزه‌های مسئولیت اجتماعی و تولید به عملکرد قابل قبولی دست یابد.

به گزارش شما و اقتصاد: صنعت فولاد و چالش‌های پیش روی آن در افت تولید و صادرات با توجه به اتفاقات جهانی و همچنین شروع فصل گرما و نگرانی واحدهای تولیدی فولادی از قطعی برق موضوعات داغ این روزهای صنعتگران این حوزه است. اما در این میان شرکت‌هایی مانند فولاد سنگان هستند که علیرغم وجود چالش‌های موجود برنامه‌های هدفمندی را که نیازمند حمایت دولتی است برای پیشبرد اهداف و سودآوری اقتصادی در دست اجرا قرار داده که در این امر موفق هم بوده‌اند.

صنعت فولاد امروزه به عنوان یک صنعت پیشرو در ارزیابی شاخص‌های توسعه مورد توجه است و در کنار نفت و پتروشیمی ‌به عنوان سه‌گانه ارزآور و اشتغال‌زا مطرح می‌شود، به طوری که این صنعت تاثیر مهمی ‌در میزان تولید ناخالص داخلی کشورها دارد و به خاطر برخورداری از ماهیت استراتژیک به عنوان اهرم فشار در مناقشات بین‌المللی نقش جدی ایفا می‌کند.

شرکت فولاد سنگان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات سنگ‌آهنی در شرق کشور با ظرفیت پنج میلیون تن کنسانتره و پنج میلیون تن گندله در مجموع ۱۰ میلیون تن محسوب می‌شود. این شرکت در مدت فعالیت خود و پس از بهره‌برداری توانسته به یکی از تامین‌کنندگان بزرگ صنعت فولاد به ویژه برای شرکت فولاد مبارکه تبدیل شود.

تولید بیش از چهار میلیون تن گندله در سال ۱۴۰۰ نتیجه یک اراده جمعی پرتلاش در فولاد سنگان بود که سبب تحقق ۱۱۵ درصدی برنامه های پیش بینی شده و افزایش سود شرکت گردید. دستیابی به این امر حاصل برنامه‌های تدوین شده ای بود که با اراده و تلاش فولاد سنگان را در رده شرکتهای گرید A شرکت فولاد مبارکه قرار داد و در ارزیابی imi۱۰۰ برترین شرکتهای ایران با صعود ۴۵ پله ای در رده ۶۴ ام قرار گرفت.

علی امرایی، مدیرعامل شرکت فولاد سنگان درباره تولید و نقش فولاد در ایران و جهان می‌گوید: «تولید فولاد جهان در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل با رشد ۳.۷ درصدی همراه بوده است اما این صنعت در سال ۲۰۲۲ تحت‌الشعاع جنگ در اروپای شرقی قرار گرفته است. ایران در سال ۲۰۲۱ در تولید فولاد بالاتر از کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، کانادا، انگلیس و هلند قرار گرفت اما مقایسه تولید فولاد کشور در دو سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نشان می‌دهد تولید کشور در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱.۸ درصد کمتر از سال ۲۰۲۰ بوده است.»

مدیرعامل شرکت فولاد سنگان معتقد است: علیرغم افت ۸.۹ درصدی تولید فولاد ایران در این مدت و نگرانی‌های ناشی از قطع برق کارخانه‌ها و افت محسوس تولید در فصل گرما، همچنین دو چالش خرید محصولات روسی از طرف شرکت‌های چینی،کره‌ای و هندی در کنار تحریم‌های روسیه را فرصت‌های رشد و توسعه فولادی و سرمایه‌گذاری در این حوزه که در خطر افت است، یاد می‌کند.‌

photo6039842217662723245

علی امرایی راهکار برون‌رفت از شرایط موجود را نیازمند به‌کارگیری سیاست‌های واقع‌بینانه که منافع ملی کشور را تامین کند، می‌داند و بر این باور است  که امروزه رقابت اقتصادی تک‌بعدی نیست و با سایر ابعاد نظیر سیاسی، اجتماعی، بین‌المللی عجین شده است. تحریم قطر از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس، با توجه به رشد صنعت ساخت و ساز این کشور به واسطه برگزاری جام جهانی را نمونه‌ای از فرصت استثنایی برای توسعه صادرات ایران عنوان می‌کند که نیازمند سیاست‌گذاری صحیح در عرصه بین‌المللی است.

با علم به اینکه دستیابی به ۵۵ میلیون تن تولید در افق ۱۴۰۴ نیازمند رفع هرگونه مانع زیرساختی است باید گفت حل بحران انرژی نیازمند تعامل و همکاری نهادهای بالادستی و تولیدکنندگان است. تسهیل در روند عملیات ساخت نیروگاه برق توسط تولیدکنندگان فولاد و تضمین بازگشت سرمایه این شرکت‌ها دو امر مهم در راستای حل چالش برق است. برای مقابله با سیاست دامپینگی روسیه استفاده از توان دیپلماسی اقتصادی ضروری است و ناگفته پیدا است حل مشکل تحریم، درهای مهم سرمایه‌گذاری و فتح بازار اروپا در دوران تحریم روسیه را برای ما می‌گشاید.

 همچنین در عرصه های مختلف سازمانی اعم از منابع انسانی، تعالی سازمانی، ارتقای برند شرکت، اخذ مجوزها، ایزوهای مختلف و … نیز شاهد درخشش شرکت فولاد سنگان بودیم.

 در حوزه محیط زیست فولاد سنگان که باور خود را بر این قرار داده که محیط زیست بی تردید میراث مشترک همه انسانها وحفاظت از زیست بوم مشترک همه موجودات، یک تکلیف دینی، انسانی و وظیفه همه شهروندان است، حرکت در مسیر توسعه سبز و محیط زیست پایدار را بیش از هر زمان دیگری ضروری می‌داند و برنامه های علمی و راهبردی با تکیه بر نقش بی بدیل شهروندان در حرکت به سمت محیط زیست مردم پایه و حمایتهای شرکت-شهروندها را جهت تدوین و اجرا در دست قرار داده تا با تغییر نگرش عمومی در حراست از این عطیه الهی کمک شایانی نماید.

حمید محمدی ‌رفیع، معاون توسعه سرمایه های انسانی فولاد سنگان، سرمایه‌های انسانی را زمانی سرشار از انرژی، پویایی و خلاقیت می‌داند که آسایش و آرامش خود را از خانواده آرمانی خود دریافت می‌کنند؛ چرا که آنچه بر این مجموعه مهم ارجحیت دارد، توازن در تعالی صلاحیت‌ها، مهارت‌ها، شایستگی‌ها، سلامت و بالندگی همزمان با ارتقای سطح کیفیت زندگی در خانواده آرمانی است.

ر شرکت فولاد سنگان پس از ایجاد نظام مدیریت استراتژیک در سطح کلان سازمانی، استراتژی‌های سطح وظیفه‌ای را برای توسعه سرمایه‌های انسانی تعریف شده که با مشخص شدن استراتژی‌های اولویت‌دار، مسیرهایی را جهت رسیدن به اهداف مهیا کرده است.

 فرایند استخدام و جذب نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین فرایندهای توسعه منابع انسانی در فولاد سنگان به شمار می‌رود. از آنجایی که مهم‌ترین سرمایه یک شرکت منابع انسانی آن محسوب می‌شود، این شرکت در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود در منطقه سنگان و بهره‌مندی کامل از توان نیروی انسانی، توجه ویژه‌ای به جذب جوانان مستعد با اولویت بومی‌گزینی داشته و در این راستا فرایند جذب خود را به صورت علمی و نظام‌مند، مبتنی بر شایسته‌سالاری با هدف تناسب بیشتر شغل و شاغل طراحی کرده است. نقش موثر شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان در افزایش اشتغال‌زایی، توسعه عمرانی، اقتصادی و فرهنگی شهرستان خواف درخور توجه بوده و طی دوران فعالیت خود توانسته در حیطه مسئولیت‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی، اقدامات متعددی صورت دهد و این مسیر را باز هم ادامه خواهد داد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: