اسماعیل ابراهیمی:

تامین مالی راه آهن بوشهر خیالی خام/ توجه ویژه رهبری به مردم بوشهر/ گوش مردم بوشهر از وعده‌های دروغین پر شده است

تامین مالی راه آهن بوشهر خیالی خام/ توجه ویژه رهبری به مردم بوشهر/ گوش مردم بوشهر از وعده‌های دروغین پر شده است
کدخبر : 565531

تامین مالی خط راه آهن بوشهر طلسمی است که در هیچ دولتی محقق نشده است تا جایی که مقام معظم رهبری دستور برداشت از صندوق توسعه ملی، برای تامین مالی خط ریلی بوشهر دادند.

به گزارش شما و اقتصاد: شاید آخرین نسل های مردم بوشهر که صدای بوق قطار این شهر را شنیدند اکنون در قید حیات نباشند. حدود صد و دو سال از آخرین قطاری که انگلیسی ها با استفاده از هندوها برای کاربرد نظامی، ریل قطاری را بین بوشهر تا برازجان احداث کردند، میگذرد.

همان سالها پیشنهاد فروش ریل آهن به شهرداری بوشهر داده شد اما به علت نبود پول کافی انگلیسی‌ها مصالح آن را جمع آوری کردند و این ریل آهن به بصره منتقل شد. پس از گذشت بیش از صد سال دولت نهم طرح راه آهن شیراز بوشهر را به طول ۴۳۹ کیلومتر تصویب کرد اما به علت نبود اعتبارات متوقف شد تا آن که در خردادماه سال ۹۶ دوباره زمزمه‌هایی مبنی بر آغاز مجدد رسید.

راه آهن بوشهر

این سرآغاز امیدوار کننده ای بود که مردم بوشهر دوباره طعم جابجایی با ریل قطار را بچشند اما استاندار وقت آن زمان در دولت دوازدهم اعلام کرد که تامین بودجه این پروژه در گرو تامین مالی سازمان برنامه و بودجه است.تامین بودجه ۹۰ میلیاردی برای تکمیل و راه اندازی ریل آهن بوشهر خیالی خام و شعاری بیش نبود چرا که تاکنون هیچ اقدامی در راستای تکمیل این پروژه انجام نشده است.

گوش مردم بوشهر از وعده‌های مسئولین پر شده است تا جایی که شنیدن سوت قطار برای مردم این شهر تبدیل به بلوفی از سوی مسئولین شده است.

این مطلب می‌افزاید معاون زیرساختهای وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتصال ۲۲ مرکز استان به شبکه ریلی از اتصال سه مرکز استان دیگر شامل کردستان، اردبیل و چهارمحال و بختیاری طی سال جدید و سال های آینده خبر داد و این موضوع نشان از این دارد که احداث راه آهن شیراز بوشهر به هیچ عنوان در اولویت برنامه ها این وزارتخانه قرار ندارد.

استان بوشهر با ثروت ها و توانمندی های بسیار نمی تواند برای بهبود وضعیت خود تصمیم بگیرد چرا که آینده و تصمیمات این استان در اختیار دیگران است و با توجه به درآمد زایی های بسیار برای خزانه کشور توسعه زیرساخت های خانم چون خط ریلی در اولویت دولت ها نیست به گونه‌ای که پس از گذشت ۱۵ سال از شروع پروژه راه آهن بوشهر کمتر از ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به دلیل عدم تخصیص اعتبارات کارگاه راه آهن در زمستان سال گذشته و درست چند ماه پس از بازدید رئیس جمهور از این محل تعطیل شد.

جالب است بدانید در بازدید میدانی رئیس جمهور دولت سیزدهم از وضعیت پیشرفت ریل خط آهن شیراز  بوشهر پیشرفت ۲۰ درصدی آن را در مدت ۱۴ سال گذشته غیرقابل قبول دانستند و اعلام کردند که دولت برای حل مشکلات استان بوشهر مصمم است.

در اوج بی کفایتی مسئولین و خیال های خام برای تامین مالی راه آهن بوشهر و خدمت رسانی دیگر به مردم این شهر، امام جمعه بوشهر اعلام کرد که در راستای تامین اعتبارات حمل و نقل ریلی ،مقام معظم رهبری اجازه تهاتر و برداشت از صندوق توسعه ملی را صادر کردند.

 مقام معظم رهبری ضمن توجه ویژه به مردم بوشهر بستری را فراهم کردند تا بتوان از صندوق توسعه ملی برای تکمیل و راه‌اندازی راه آهن شیراز بوشهر استفاده شود.

متاسفانه بی کفایتی  برخی  از مسئولین باعث شد تا  شخص اول کشور برای تامین مالی این پروژه مهم وارد میدان شود که این مسئله جایی بسی سوال دارد که چرا در مدت گذشت چند سال و روی کار آمدن پنج  دولت  این اتفاق نیفتاد.

نقش حمل و نقل ریلی در توسعه فعالیت های مجتمع فولاد بوشهر و عسلویه

یکی از مهمترین مزایای افتتاح خط آهن شیراز بوشهر، کمک به حمل و نقل ریلی برای جابجایی مواد مورد نیاز مجتمع فولاد بوشهر همچنین مواد نفتی مورد نیاز مجتمع پتروشیمی عسلویه است.

این در حالی است که باید از تلاش ها و مساعدت های استاندار   بوشهر در دولت سیزدهم  تقدیر و تشکر کرد که  برای  تسریع راه اندازی خط آهن شیراز بوشهر اقدامات گسترده ای انجام داده است که تاکنون به نتیجه نرسید.همچنین تلاش ها و مساعدت های آیت الله صفایی بوشهری امام جمعه شهر بوشهر و همچنین عنایت و نظر ویژه مقام معظم رهبری به حل مشکلات مردم بوشهر جای بسی تقدیر و تشکر دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: