نرخ طلا در سال ۲۰۲۱

نرخ طلا در سال 2021
کدخبر : 540809

طلا از ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی تاکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران را ناامید کرده است، لی گوئرینگ تحلیلگر اقتصادی در Goehring & Rozencwajg معتقد است قبل از اتمام سیکل صعودی طلا، این فلز ارزشمند قابلیت دستیابی به قیمت ۱۵ هزار دلاری را دارد.

 طلا از ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی تاکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران را ناامید کرده است اما برخی از تحلیلگران بر این باورند که روند طلا در ادامه سال جاری تغییر خواهد کرد. برخی شرایط کنونی را با وضعیت پس از بحران سال ۲۰۰۸ مشابه می‌دانند و احتمال ریزش بازارهایی را می‌دهند که طی این مدت با سرعت بالایی رشد کرده‌اند. برخی دیگر معتقدند که بازار بیت‌کوین با موج هیجانی خرید و بازار اوراق قرضه با موجی از هیجان فروش همراه بوده است و هر گونه بازگشت از این هیجانات می‌تواند به سود طلا تمام شود.

در این میان حتی پیش‌بینی‌های عجیبی هم دیده می‌شود؛ لی گوئرینگ تحلیلگر اقتصادی در Goehring & Rozencwajg معتقد است قبل از اتمام سیکل صعودی طلا، این فلز ارزشمند قابلیت دستیابی به قیمت ۱۵ هزار دلاری را دارد.

این کارشناس رابطه میزان پول چاپ شده در سال گذشته و قیمت طلا را پایه این استدلال خود می‎داند. با این وجود گروهی دیگر از تحلیلگران حداقل برای بازه زمانی میان‌مدت چشم‌انداز طلا را به دلیل بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش میل به ریسک سرمایه‌گذاران تیره و تار می‌دانند.

آینده هنوز جذاب است

جفری گاندلاچ، بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری DoubleLine در این باره معتقد است طلا در سال جاری میلادی نسبت به بازارهای دیگر از جمله بیت‌کوین عملکرد ضعیفی داشته است مخصوصا از زمانی که از اوج ۲ هزار دلاری خود فاصله گرفته است.

این تحلیلگر بازار معتقد است که قیمت منصفانه کنونی طلا مرز ۱۷۶۱ دلار است، مرزی که طلا در صورت بازگشت به آن فرصت برای صعود بیشتر را نیز داراست.

این سرمایه‌‌گذار بزرگ آمریکایی معتقد است هنوز چشم‌انداز بلند مدت طلا می‌تواند بسیار جذاب باشد و به احتمال زیاد روند نزولی چند ماه اخیر طلا ادامه پیدا نخواهد کرد.

به طور کلی گاندلاچ در بازه زمانی بلند مدت نسبت به فلزات گرانبها نظری صعودی و نسبت به ارزش دلار پیش‌بینی نزولی دارد. عامل مهمی که گاندلاچ درباره آن تاکید می‌کند عامل تورم است؛ او معتقد است در تابستان پیش‌رو نرخ تورم به ۳ درصد خواهد رسید و برای چند ماه نرخ تورم بالاتر از این محدوده خواهد بود.

مهلت فدرال رزرو به افزایش تورم؟

گاندلاچ معتقد است که فدرال رزرو حداقل برای مدتی نسبت به تورم بالای ۳ درصد واکنشی نشان نخواهد داد. او در ادامه می‌افزاید که نه تنها مقامات فدرال رزرو نسبت به تورم بالاتر از نرخ هدف بی‌توجه خواهند بود بلکه حتی از افزایش این نرخ به سطحی بالاتر از نرخ بهره استقبال خواهند کرد.

مقامات فدرال رزرو برای کمک به جلوگیری از افزایش کسری قابل توجه اقتصاد آمریکا نرخ بهره منفی را عاملی مطلوب می‌دانند. همچنین گاندلاچ احتمال افزایش نرخ تورم به بالای ۴ درصد را نیز رد نمی‌کند.

گاندلاچ در مورد بازار اوراق نیز معتقد است که این بازار با فروش بیش از حد مواجه شده است و او انتظار دارد که نرخ بهره این اوراق با کاهش فروش آنها کاهشی ملایم داشته باشد. تمام این عوامل در صورت تحقق پیش‌بینی‌های گاندلاچ می‌تواند به سود طلا باشد.

رابطه بین قیمت اوراق قرضه و نرخ بهره آن رابطه‌ای معکوس است و هر زمان که فروش اوراق قرضه کاهش پیدا کند، با افزایش قیمت این اوراق نرخ سود آنها پایین می‌آید. در ماه‌های اخیر با افزایش فروش اوراق قیمت این اوراق کاهش پیدا کرده است.

رالی جدید طلا در راه است؟

مارک بریستو مدیر عامل شرکت استخراج معادن و فلزات بَریک گولد (Barrick Gold) که به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده طلای جهان شناخته می‌شود معتقد است که بازارهای مالی با هیجان زیادی رشد کرده‌اند و در ادامه با فروکش این هیجانات طلا شاهد رالی صعودی جدیدی خواهد بود.

بریستو معتقد است وضعیت کنونی بازارها شبیه به وضعیت پس از بحران سال ۲۰۰۸ است؛ در آن مقطع همه در بازارها آرزو می‌کردند که همه چیز به حالت عادی بازگردد اما هنوز از خسارت کامل به بازارها آگاهی نداشتند.

نقدینگی که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ تامین شده بود در آن مقطع در بانک‌ها گرفتار شده بود اما این بار این نقدینگی وارد بازارها شده است. بریستو با اشاره به دارایی‌هایی که صعود سریعی داشتند از جمله رمزارزها این موضوع را ناشی از استیصال سرمایه‌گذاران می‌داند.

این درماندگی سبب شد تا آنها به خرید دارایی‌هایی روی بیاورند که به زعم او ارزش ذاتی در بازارها ندارند. بریستو در این مورد می‌افزاید: ما در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ شاهد هیجان بیش از حد بازارها بودیم و سپس پس از آن یک سقوط بزرگ رخ داد. از نظر بریستو این تحولات می‌تواند به سود طلا باشد و سبب به وجود آمدن موج جدید صعودی طلا شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: