مقاله ای در باب معرفی آرامگاه صائب تبریزی

مقاله ای در باب معرفی آرامگاه صائب تبریزی
کدخبر : 557262

صائب تبریزی از غزل سرایان بزرگ و برجسته قرن یازدهم هجری در دوره صفویان در سال 970 هجری و شمسی در شهر تبریز چشم به جهان گشود. میرزا محمد علی متخلص به صائب پدرش از بازرگانان تبریز بود که به دستور شاه عباس اول صفوی با جمعی از تجار از تبریز به اصفهان کوچ کردند و در اصفهان ساکن شدند.

به گزارش شما و اقتصاد: اصفهان شهری باستانی درمرکز ایران است که سومین شهر پهناور ایران است. اصفهان در میان سال‌های ۱۰۵۰ تا ۱۷۲۲ میلادی و به ویژه در قرن شانزدهم میلادی در میان حکومت صفویان، هنگامی که برای دومین بار (پس از دوران سلجوقیان) پایتخت ایران شد، رونق فراوانی گرفت.

بناهای تاریخی متعددی در اصفهان وجود دارد که تعدادی از آن‌ها به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. اصفهان در سال ۲۰۰۶ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و همین ‌طور به عنوان پایتخت صنعتی ایران بعد از تهران انتخاب شده است.

این شهر به داشتن معماری زیبای اسلامی، بلوارهای زیبا، پل‌های سرپوشیده، تونل‌های زیبا، کاخ‌ها، مسجدها و مناره‌های منحصر به فرد معروف است. به خاطر همین هنر و معماری منحصر به فرد، این شهر «نصف جهان» لقب گرفته است.

آرامگاه صائب تبریزی شاعر بزرگ و نامی در دوران صفویه نیز در یکی ازمناطق پرتردد شهر اصفهان در خیابان صائب و در باغ تکیه واقع شده است. آس چارتر در این مقاله به معرفی این آرامگاه می پردازد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر ارزان کیش اصفهان در شهر مشهد می باشد، شما نیز می توانید برای سفر به اصفهان باکمتر از سه دقیقه و کمترین هزینه از این سایت بلیط خود را تهیه نمایید.

زندگینامه صائب تبریزی

صائب تبریزی از غزل سرایان بزرگ  و برجسته قرن یازدهم هجری در دوره صفویان در سال 970 هجری و شمسی در شهر تبریز چشم به جهان گشود. میرزا محمد علی متخلص به صائب پدرش از بازرگانان تبریز بود که به دستور شاه عباس اول صفوی با جمعی از تجار از تبریز به اصفهان کوچ کردند و در اصفهان ساکن شدند.

او در اصفهان در محله ای اعیان نشین بنام عباس آباد که در آن زمان یکی از بزرگترین وزیباترین بخش های اصفهان بود ساکن شدند. صائب پس از سکونتش در اصفهان به تحصیل علم پرداخت و در سن بلوغ به مکه رفت و از آنجا به مشهد رفت، وی در طول 20 سال اقامتش در اصفهان به دلیل سخت گیری های شاه طهماسب و اوضاع نامناسب ایران وبا دعوت شاهان هند، در سال 1034 به کشور هندوستان عزیمت کرد و پس از مدتی به هرات و به دعوت حکمران کابل، شاعر و ادیب احسن الله خان مشهور به ظفر خان به کابل مهاجرت کرد و در پس از 8 سال مهاجرت در سال 1011 هجری شمسی صائب با پدرش به اصفهان بازگشت و تا آخر عمرش در اصفهان اقامت کرد.
میرزا محمدعلی در طول ۸۰ سال زندگی خود اشعار بیشمار و بی نظیری در حدود ۶۰ هزار تا ۱۲۰۰ هزار بیت سروده است.

صائب در زمان پادشاه صفویه زندگی می کرد که از طرف شاه عباس دوم لقب ملک الشعرا را نیز گرفت. این شاعر بزرگ ایرانی در سال ۱۰۵۵ هجری شمسی بعد از ۹۰ سال عمر دیده ازجهان فروبست، و در باغ شخصی خودش به خاک سپرده شد.

 

آس چارتر

تاریخچه آرامگاه تبریزی

تا سال 1317 کسی از مزار صائب تبریزی آگاهی نداشته است که این مزار توسط جلال الدین همایی در باغ مسجد لبنان کشف می شود. وی در زمان پهلوی تاجری عمده فروش میوه بود او از اداره اوقاف این باغ که در آن قبر شاعر نامی صائب تبریزی بود را اجاره کرده بود، که قبر این شاعر بزرگ را کشف کرد، و پس از کشف آن اجازه بازدید از قبر و باغ را به دیگران نمی داد. سرانجام عباس بهشتیان دوستدار میراث فرهنگی نامه ای به روزنامه چهلستون اصفهان می نویسد و خواستار رسیدگی به این موضوع می شود. بنای آرامگاه به درخواست عباس بهشتیان و معماری استاد حسین معارفی اصفهانی درمدت 4 سال بازسازی، سرانجام در سال 1346 به پایان رسید. این آرامگاه دوباره در سال 1381 توسط شهرداری اصفهان مرمت شد.

 

آس چارتر.JPG2

معماری آرامگاه صائب تبریزی

بنای این مقبره حدود 2 متر از سطح زمین بالاتر است، ایوان بلندی با ابعاد 20/14 در 6 تا 8 متر و 10 پله سنگی است. زیر سقف آن به سبک شطرنجی آینه کاری شده است. در بخش شرقی و غربی میدان دو دهنه یک ستون و دو قوس وجود دارد که بر روی سرستون ها قوس های جناغی قرار دارد، سنگ مزار نیز از جنس سنگ مرمر یزدی است که سنگ مزار قدیمی نیز در میان آن جاسازی شده است، کتیبه ای است که از یک مطلع وغزلی از صائب با خط محمدصالح، خوشنویس دوران صفوی است. حوض و آب نمایی نیز در مقابل ایوان آرامگاه نیز وجود دارد. و همچنین در قسمت بالای قبرش دوقبر دیگر که متعلق به پسر و نواده اش است، در آنجا دیده می شود. میرزا محمد محسنا بن میرزا محمدعلی صائب که در سال 1149 فوت شده و میرزا محمد علی ولد میرزا رحیم صائب که در سال 1141فوت شده اند. این آرمگاه در سال 1355 بعنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. شعری که بر روی سنگ قبر صائب تبریزی نوشته شده است؛ عبارت است از: (محوکی از صفحه دل ها شود آثار من... من همان ذوقم که می یابند از از گفتار من)

 

آس چارتر.JPG3

ساعات بازدید از آرامگاه صائب تبریزی

در هرساعت از شبانه روز و بدون هیچ هزینه ای شما می توانید از این آرامگاه بازدید نمایید.

مسیر دسترسی به آرامگاه صائب تبریزی

اصفهان، خیابان شهیدبهشتی ، ابتدای خیابان صائب، باغ شخصی صائب تبریزی

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: