قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی:

انجمن خیرین میراث فرهنگی کشور ثبت شده است/ کرمان با ۷ اثر ثبت جهانی جزء مقاصد اصلی گردشگری می‌شود

انجمن خیرین میراث فرهنگی کشور ثبت شده است/ کرمان با ۷ اثر ثبت جهانی جزء مقاصد اصلی گردشگری می‌شود
کدخبر : 579435

قائم‌مقام وزیر و معاون وزیر میراث‌فرهنگی کشور با اشاره به ثبت انجمن خیرین میراث‌ فرهنگی در وزارت میراث‌ فرهنگی گفت: از طریق این انجمن قصد داریم از مردم دنیا -به ویژه ایرانیان مقیم کشورهای دیگر- بخواهیم تا برای نگهداری و مرمت گنجینه بزرگ میراث‌فرهنگی با این وزراتخانه همکاری کنند.

به گزارش شما و اقتصاد: علی دارابی امروز سوم خردادماه در همایش ملی پایگاه جهانی ارگ بم اظهار کرد: زمانی که از میراث‌فرهنگی صحبتی به میان می‌آید؛ هویت، زبان، دین و تاریخ‌ کشورمان در ذهن‌ها تداعی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در شاهنامه حکیم فردوسی بیش از ۲هزار بار از واژه «ایران» استفاده شده است، افزود: کشوری که فردوسی، سعدی و حافظ دارد، دچار گسست موقعیتی نمی‌شود و به گذشته خودش افتخار می‌کند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور با بیان اینکه ایران با قدمت ۷ هزار ساله‌اش، به قدمت تاریخ پهلو می‌زند، بیان کرد: سابقه بیش از یک میلیون سال سکونت بشری در ایران وجود دارد و امروز که از ایران عزیز صحبت می‌کنیم، بیش از ۳۵ هزار اثر به نام این کشور ثبت شده است.

دارابی گفت: با ۲۶ اثر جهانی در حوزه میراث ملموس و ۲۱ میراث ناملموس فرهنگی، ایران در بین ۱۰ کشور اول دنیا قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه دو دهه درگیر مسائل انقلاب و جنگ بودیم و نتوانستیم آثار ارزشمند تاریخی را ثبت جهانی کنیم، اظهار کرد: اثری که ثبت جهانی می‌شود، نه تنها به مردم آن شهر و استان، بلکه به تمامی آحاد جامعه بشری تعلق دارد و مردم باید برای معرفی آن‌ها تلاش کنند.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه ۷ اثر ثبت شده جهانی در استان کرمان وجود دارد، افزود: امسال ۵۶ کاروانسرای ایران ثبت جهانی می‌شود که ۲ اثر متعلق به کرمان است و با ثبت این آثار، تعداد آثار ثبت شده جهانی کرمان به ۹ اثر افزایش می‌یابد.

او با اشاره به اینکه طرح‌های ویژه در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در نظر داریم خاطرنشان کرد: از مدیران استانی خواسته‌ایم به حوزه‌های مذکور اعتباری ویژه‌ای تخصیص دهند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور با بیان اینکه استان کرمان را باید جزء مقاصد اصلی گردشگری کشور قرار دهیم، گفت: سعی شده توزیع منطقی در مقاصد گردشگری انجام شود و باید در دوران پساکرونا در زمینه زیرساخت‌های گردشگری قدرتمند عمل کنیم.

۲ کاروانسرای استان کرمان ثبت جهانی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان هم در این مراسم گفت: استان کرمان بالغ بر ۷۰۰ اثر ثبت ملی و  ۷ اثر ثبت جهانی دارد که دو اثر دیگر در قالب کاروانسرا به آثار ثبت جهانی استان اضافه خواهد شد.

فریدون فعالی در نشست مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی استان کرمان در بم اظهار کرد: شهرستان بم قبل از سال ۸۲ و وقوع زلزله، مقصد گردشگری بود اما بعد از آن، اوضاع متفاوت شد.

او افزود: اکنون به واسطه تلاش و زحمات مدیران، اتفاقات خوبی در بم رخ داده و ارگ تاریخی بم احیاو شده است.

فعالی بیان کرد: استان کرمان در مسیر گردشگری جدیدی قرار گرفته و امکان بازدید در شب از ارگ تاریخی بم نیز فراهم شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: بسیاری از جاذبه‌های ما در کرمان توانمند شده‌اند و شرایط بازدید برای آنها فراهم شده است.

فعالی بیان کرد: کرمان در مسیر گردشگری قرار گرفته است، به طوری‌که در ایام نوروز در رتبه‌بندی‌ها جزء ۵ استان اول کشور بودیم.

 

 

اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: