پست گلستان با تکیه بر ظرفیت های استانی، پیشتاز تحقق پیش‌بینی هاست

پست گلستان با تکیه بر ظرفیت های استانی، پیشتاز تحقق پیش‌بینی هاست
کدخبر : 536138

پست استان گلستان در ارزیابی عملکرد شش ماهه سال 99 موفق به کسب رتبه نخست شد، به این بهانه گفت‌و‌گویی با مهرداد جلالی مدیرکل این استان انجام داشتیم تا دلایل کسب این موفقیت و برنامه‌های آتی در راستای تداوم وضعیت موجود را جویا شویم.

به گزارش شما و اقتصاد به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست، در متن این گفت‌وگو چنین آمده است :

 

- استان گلستان در شش ماهه سال ۹۹ موفق به کسب رتبه نخست ارزیابی عملکرد بر اساس کارت امتیازی متوازن BSC شد، از دلایل کسب این موفقیت بگویید؟

از دلایل اصلی کسب این موفقیت می توان به خواست و اراده همه همکاران اشاره کرد که منجر به کسب تحقق در آمد 144 درصدی شد. علاوه بر این، استفاده حداکثری از تجهیزات، امکانات و تلاش مجموعه برای رسیدن به اکثر شاخص‌های مهم در کسب رتبه اول موثر بوده است.

در این راستا براساس برنامه ریزی انجام شده در استان، تغییر سرویس ها، افزایش تعداد فروشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت کسب و کار تجارت الکترونیک در فضای مجازی، بهره گیری از خدمات نیابتی سازمان‌ها و عقد قراردادهای جدید، ایجاد و راه‌اندازی پست سیار با کمک بخش خصوصی و افزایش سهم بازار و ارتقا سطح کیفیت سرویس‌ها و فرآیندها، باعث شد تا موفق به کسب این رتبه شویم .

- این مدل ارزیابی تاکنون بارها مورد تجدید نظر قرار گرفته است، آیا نسخه فعلی متناسب با رویکرد و ماموریت‌های جدید شرکت ملی پست است؟

به نظر می‌رسد باوجود تغییرات زیاد که در سالهای‌گذشته انجام شده، این مدل همچنان نیاز به اصلاح و به‌روز رسانی در برخی شاخص‌ها به منظور شناسایی گلوگاه‌های موجود در شرکت است. برای گرفتن نتایج دقیق‌تر از شاخص‌ها، به‌خصوص در حوزه کیفیت از نگاه مشتری و خدمات‌دهی متناسب با تعهدات شرکت، باید بازنگری انجام شود.

- این مدل ارزیابی تا چه حد شرایط هر استان را لحاظ کرده است؟

مسلم است که این مدل ارزیابی می‌بایست نتایج ضعف استان‌ها را مشخص و ریشه‌یابی کند اما در بیشتر موضوعات بررسی نواقص برای رفع آن دیده نمی شود. علاوه بر این، نقاط قوت یک استان به سایر استان‌ها به‌عنوان یک مدل موفقیت ارجاع نمی‌شود. در حالیکه لازم است به عنوان یک شبکه کشوری که بخش‌های مختلف آن از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند، همسان سازی شود.

مهمترین مزایا و معایب این مدل ارزیابی چیست؟

از مهمترین مزایای این مدل، تعیین یک مؤلفه برای شرکت و هر اداره کل در استان است تا مدیران بتوانند نقاط ضعف خود را شناخته و رفع نمایند.

از معایب این مدل نیز می توان به بروز نبودن آن اشاره کرد. رقابت در همه سازمان‌ها یک چالش اساسی است و همه مدیران در تلاش هستند که رویکردی مناسب و به‌روز را برای به دست آوردن مزیت‌های رقابتی در پیش بگیرند تا به وسیله آن بتوان در گردونه کسب و کار موفق عمل کنند. در حالیکه کارت امتیازی متوازن یک بستر مناسب برای شناخت قوانین و روابط علت و معلول فراهم می‌‍‌کند؛ اما چرایی این علت و معلول توسط متولیان بررسی نمی‌شود. شاید بهتر باشد به کارت امتیازی متوازن به عنوان یک سیستم یادگیری، اطلاع رسانی و ارتباطات اجزا‌ و سیستم کنترل نگاه شود.

- چه برنامه‌هایی برای تداوم جایگاه نخست پست استان برای نیمه دوم سال دارید؟

پست استان گلستان برای افزایش بهره‌وری و استفاده صحیح از پتانسیل‌های موجود، پیگیری مستمر موضوعات توسط مسئولین به صورت همه جانبه عمل می‌کند. به شکلی که ضمن نگهداری سیستم، افزایش سهم ترافیک و در آمد، افزایش سطح دسترسی مردم و متقاضیان خدمات پستی امکانپذیر باشد. بنحوی که بتوان ضایعات در کار را به حداقل رساند و خدمات بهتری ارائه داد.

ایجاد کارگروه تجارت الکترونیک و تشکیل جلسات مستمر به‌منظور فراگیر کردن بازاریابی دیجیتال، شناسایی افراد تولیدکننده سنتی به‌خصوص در روستاها، آموزش و توانمندسازی افراد مستعد برای فروش تولیدات صنایع‌دستی و سایر تولیدات در شهرستان‌های استان و بهره‌گیری از پشتیبانی مدیران ارشد استانی به‌منظور توسعه این خدمات، از اعم فعالیت‌های پست استان است.

در کنار این عوامل، بهره‌گیری از تجربیات سایر استان‌ها و مدیران ارشد شرکت ملی پست راهگشای بهتری برای ارایه خدمات است.

-در حال حاضر مهمترین نقاط قوت شبکه پستی چه مواردی است؟

استفاده حداکثری از امکانات حمل و نقل خطوط ریلی و هوایی و تقویت ناوگان زمینی برای سرعت بخشیدن در رساندن مرسولات به دست مشتری و چابک‌تر کردن شبکه توزیع، به‌عنوان نقطه قوت شرکت ملی پست، به خصوص در دوران همه‌گیری کرونا در کشور است.

از دیگر مزایای شبکه پستی در شرایط رقابتی موجود، نرخ‌های پایین آن است که در کنار سایر مؤلفه ها از جمله، سرعت، دقت و امانت‌داری فرصتی مناسب برای تحقق اهداف تعیین شده فراهم کرده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: