شماواقتصاد گزارش می‌دهد؛

مسئولیت‌ اجتماعی در بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور

 مسئولیت‌ اجتماعی در بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور
کدخبر : 542245

به گزارش شما و اقتصاد: همراه اول در این سال‌ها نشان داده است که همواره به ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی توجه کرده و در ابعاد مختلف سعی بر آن داشته که جزء شرکت‌های پیشتاز در پیاده‌سازی مسئولیت اجتماعی شرکتی قرار داشته باشد.

به گزارش خبرنگار شماواقتصاد، شرکت همراه اول به عنوان بزرگترین و با تجربه ترین اپراتور تلفن همراه در کشور همواره نقش مهمی را توسعه فناوری دیجیتال و بهبود زیرساخت‌های ارتباطی دارد.

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که در خصوص میزان سهم اپراتور‌های تلفن همراه در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ منتشر شد و اپراتور همراه اول بیشترین سهم بازار را دارا می‌باشد.
همچنین طبق آمار اعلام شده در سه ماهه چهارم سال 1399، تعداد خطوط واگذار شده‌ دائمی 20 میلیون و 744 هزار و 913، و نیز خطوط واگذارشده اعتباری 78 میلیون و 770 هزار و 729 بوده که به عبارتی جمع کل این ارقام حدود 99 میلیون و 515 هزار و 642 سیم‌کارت است.
همچنین از این تعداد ۱۹ میلیون و ۸۲۸ هزار و ۱۱۳ سیم‌کارت دائمی فعال و ۵۰ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۱۷۳ سیم‌کارت اعتباری فعال هستند.

ازآنجا که همراه اول از پوشش گسترده داخلی، تعداد مشترکین بالا و تنوع محصولات و خدمات برخوردار است، این موضوع مسئولیت‌های اجتماعی نخستین اپراتور تلفن همراه در کشور را برجسته‌تر می‌سازد؛ در واقع مسئولان همراه با پی بردن به دامنه نفوذ خود در لایه مختلف جامعه مسئولیت‌های اجتماعی را برای خود تعریف کرده‌اند تا از این طریق نشان دهند که نمی‌خواهند تنها یک سرویس‌دهنده صرف در حوزه تلفن همراه و داده‌های اینترنتی باشند و هم نقش مهم خود را در بهبود وضعیت اجتماعی و عمل به رسالت اجتماعی نشان دهد.

 کلیه سازمان‌ها، شرکت‌ها، نهادها و مؤسسات در سراسر جهان اعم از دولتی، خصوصی، انتفاعی و همین‌طور ذی‌نفعان آنها به‌طور روزافزون به اهمیت و مزایای رفتار مسئولانه اجتماعی پی می‌برند و نسبت به این مفهوم آگاهی بیشتری می‌یابند.
شرکت ارتباطات سیار ایران نیز با توجه به چشم‌انداز خود مبنی‌بر محبوب شدن برای جامعه، سهام‌داران، کارکنان و شرکای تجاری از این امر مستثنی نیست.

**همراه اول به دنبال ارزش‌آفرینی برای ذی‌نفعان

همراه اول با تدوین چشم‌انداز خود به‌عنوان محبوب‌ترین شرکت ایرانی به‌دنبال ایجاد ارزش برای همه ذی‌نفعان خود ازجمله سهام‌داران، شرکای تجاری، جامعه و کارکنان، از طریق فعالیت‌های کسب‌وکار شفاف و منصفانه است.
این شرکت برای رسیدن به توسعه پایدار و دستیابی به اجرای کامل مسئولیت اجتماعی شرکتی بدین وسیله، منشوری را بر اساس استراتژی‌های تدوین‌شده در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی به‌عنوان اصول راهنما برای مدیریت و کارکنان و ذی‌نفعان خود در نظر گرفته است که در فعالیت‌های روزانه کسب‌ و کارشان مدنظر قرار دهند.
برای کسب اعتماد و حسن نیت جامعه، شرکت ارتباطات سیار ایران به حقوق شهروندی احترام می‌گذارد، مطابق و همراه با قوانین و مقررات ملی و بین‌المللی عمل می‌کند و عملیات کسب‌وکار خود را بر اساس استانداردهای بالای اخلاقی مدنظر قرار می‌دهد و مدیریت شرکت، شرکت‌های تابعه و وابسته‌های آن و مدیران بخش‌های مربوطه مصمم به اجرای روح منشور در برنامه‌های کسب‌وکار خود هستند.

**ابعاد مسئولیت اجتماعی در همراه اول

ابعاد مسئولیت اجتماعی همراه اول را می‌توان به «حقوق بشر/شهروندی»، «کارکنان و فعالیت کاری»، «کسب‌وکار منصفانه»، «مسائل مربوط به مشتریان و مصرف‌کنندگان» و «مشارکت در توسعه جوامع محلی» تقسیم‌بندی کرد.

در رابطه با حقوق بشر یا حقوق شهروندی باید گفت که همراه بررسی دقیق شرایطی که حقوق بشر را تهدید می‌کند، اجتناب از مشارکت در جرم، رسیدگی به شکایات، تبعیض و گروه‌های آسیب‌پذیر، حقوق سیاسی و مدنی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اصول و حقوق اساسی مربوط به کار را مدنظر خود قرار داده است.

همچنین همراه اول در حوزه اهمیت دادن به مسئولیت اجتماعی در قبال کارکنان و فعالیت کاری؛ استخدام و روابط استخدامی، شرایط کاری و حمایت اجتماعی، گفتگوی اجتماعی، ایمنی و بهداشت در محل کار، رشد و آموزش فردی در محل کار را به صورت جدی پیگیری می‌کند.

جلوگیری از آلودگی، استفاده پایدار از منابع، کاهش تغییرات آب و هوایی، حفاظت و تجدید محیط طبیعی در زمره فعالیت‌های محیط زیستی همراه اول به شمار می‌رود. مبارزه با فساد، مشارکت سیاسی مسئولانه، رقابت عادلانه، ارتقای مسئولیت اجتماعی در زنجیره ارزش و احترام به حقوق مالکیت را هم باید در جزئی از مسئولیت اجتماعی بزرگترین اپراتور تلفن همراه در حوزه کسب‌ وکار منصفانه تبیین کرد.

همچنین در رابطه مسائل مربوط به مشتریان و مصرف‌کنندگان؛ همراه اول بازاریابی عادلانه، ارائه و دریافت اطلاعات واقعی و بدون غرض، حفاظت از سلامت و ایمنی مصرف‌‌کنندگان، توسعه مصرف پایدار، خدمت به مصرف‌کننده، پشتیبانی و حل اختلاف و شکایت‌ها، حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی مصرف‌کننده، تضمین دسترسی به خدمات ضروری، آموزش و آگاهی را در دستورکار دارد.

در رابطه با مشارکت در توسعه جوامع محلی هم باید گفت همراه اول به عنوان پیشگام‌ترین اپراتور تلفن همراه در کشور، افزایش مشارکت جامعه، آموزش و فرهنگ، اشتغال‌‌زایی و توسعه مهارت‌ها، توسعه فناوری و دسترسی به آن، ثروت‌آفرینی و درآمدزایی و سرمایه‌‌گذاری اجتماعی را جزئی از اولویت‌هایش در حوزه عمل به مسئولیت اجتماعی قرار داده است.

به طور خلاصه مسئولیت‌های اجتماعی همراه اول به دو بخش برون‌سازمان و درون‌سازمانی تقسیم‌بندی شده که در بُعد برون‌سازمان باید به کسب محبوبیت جامعه (شهروند محبوب)، ارتقاء علمی و فرهنگی جامعه و تعاون و همکاری در توانمندسازی جامعه اشاره کرد و در بُعد درون‌ سازمانی هم همراه اول قدردانی و ارج نهادن بر عملکرد در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی، ایجاد محیط کار ایمن و سالم و نیز اعتلای فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش‌ها، مأموریت و تحقق چشم‌انداز را جزء لاینفک مسئولیت‌های اجتماعی تعریف کرده است.

براساس این گزارش؛ همراه اول در این سال‌ها نشان داده است که همواره به ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی توجه کرده و در ابعاد مختلف سعی بر آن داشته که جزء شرکت‌های پیشتاز در پیاده‌سازی مسئولیت اجتماعی شرکتی قرار داشته باشد.
اقدامی که می‌توان آن را مورد تحسین قرار داد و از طرفی به‌دلیل پیشگام بودن این شرکت در مسئولیت‌های اجتماعی سایر شرکت‌ها و اپراتورها می‌توانند با الگوبرداری از همراه اول در مسیر اجرای مسئولیت‌های اجتماعی گام بردارند و در راستای بهبود وضعیت اجتماعی، زیست‌محیطی و....  سهم هرچند اندکی برای خود قائل شده و این موضوع نوپا در کشورمان را گسترش داده تا کشورمان ایران در مسیر تعالی بیش از گذشته حرکت کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: