سرنوشت بسته‌هایی که به دست گیرنده نمی‌رسند؛

آمدیم، نبودید

آمدیم، نبودید
کدخبر : 548307

​انتظار کشیدن برای رسیدن یک نامه یا یک بسته پستی، حسی است که خیلی‌ها آن را تجربه کردند و حتی با شیوع کرونا و خریدهای اینترنتی، شوق دریافت محصولات این حس را بیشتر هم کرده است. حتی بعضی‌ها زمان بیشتری انتظار کشیدند و شاید هم اصلا مرسوله‌ای به دست‌شان نرسیده است اما هیچ وقت به این فکر کرده‌اید که سرنوشت بسته‌ای که به دست گیرنده نرسد، چه می‌شود یا اصلا کجا می‌توان دنبال‌شان گشت؟

به گزارش شما واقتصاد به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست، خبرگزاری ایسنا در استان زنجان طی گفتگویی با زهرا کاظمی مسئول باجه معطله پست استان زنجان گزارشی از سرنوشت بسته های برگشتی و دلایل این موضوع تهیه کرده که متن آن در ادامه آمده است. 

تا به حال این موضوع فکر کرده‌اید که نامه‌ها یا بسته‌های پستی هم می‌توانند با ما حرف بزنند و از راه دور یا نزدیک به منازل‌مان بیایند و وقتی دری به رویشان باز نشد، بگویند:«آمدیم، نبودید»؟

انتظار کشیدن برای رسیدن یک نامه یا یک بسته پستی، حسی است که خیلی‌ها آن را تجربه کردند و حتی با شیوع کرونا و خریدهای اینترنتی، شوق دریافت محصولات این حس را بیشتر هم کرده است. حتی بعضی‌ها زمان بیشتری انتظار کشیدند و شاید هم اصلا مرسوله‌ای به دست‌شان نرسیده است اما هیچ وقت به این فکر کرده‌اید که سرنوشت بسته‌ای که به دست گیرنده نرسد، چه می‌شود یا اصلا کجا می‌توان دنبال‌شان گشت؟

باجه معطله مربوط به مرسولات برگشتی است که از دست فرستنده خارج شده و به دست گیرنده نرسیده است و از جمله دلایل آن می‌توان به آدرس اشتباه یا ناقص، نقل مکان کردن گیرنده، حضور نداشتن گیرنده در آدرس مورد نظر یا مواردی نظیر اینها اشاره کرد. 

زهرا کاظمی با اشاره به اینکه نقص آدرس، جایه‌جایی گیرنده، عدم حضور در محل یا مواردی از این دست باعث می‌شود که بسته به دست گیرنده نرسد و به باجه معطله بیاید، اظهار کرد: «برخی از مرسوله‌ها مثل کارت ماشین، برگ سبز و کارت سوخت معمولا آدرس‌های قدیم روی آن‌ها درج شده و آدرس جدید روی آن‌ها اعمال نمی‌شود و معمولا ارباب رجوع‌ها از این بابت شاکی هستند که چرا مدارک به دست آن‌ها نرسیده است که با چک کردن آدرس متوجه برگشت خوردن آن‌ها می‌شویم.»

 

در هنگام خرید اینترنتی کد۲۴رقمی رهگیری بسته خود را یادداشت کنید

وی عنوان کرد:«نامه‌رسان‌ها وقتی به آدرسی مراجعه کنند و فرد در آنجا حضور نداشته باشد، برگه اطلاعیه می‌گذارند که آمدیم نبودید و افراد می‌توانند با این اطلاعیه به پست مراجعه کنند و مرسوله خود را تحویل بگیرند. روی بسته‌ها یک کد ۲۴ رقمی درج می‌شود که در شرکت پست دارای اهمیت زیادی است، در واقع با این کد امکان رهگیری مرسوله فراهم می‌شود و با وارد کردن آن در سامانه می‌توان پیگیری کرد که مرسوله در چه موقعتی است، به همین دلیل همواره تاکید می‌شود که افراد در هنگام خرید اینترنتی یا سفارش محصول و ارسال بسته کد رهگیری را یادداشت کنند یا از فرستنده بخواهند کد را در اختیار آن‌ها قرار دهد تا بتوان آن را پیگیری کرد.»

پستچی دوبار به آدرس شما مراجعه می کند

مسئول باجه معطله اداره‌کل پست استان زنجان ادامه داد: «پستچی‌ها دو بار به آدرس روی بسته‌ها مراجعه می‌کنند و در صورتی که گیرنده یافت نشود، اگر مرسوله با پست پیشتاز ارسال شده باشد، پنج روز و چنانچه با پست سفارشی ارشال شده باشد به مدت ۱۵ روز در باجه معطله نگهداری می‌شود تا طبق اطلاعیه اعلام شده گیرنده مراجعه و بسته خود را تحویل بگیرد. پس از پایان مهلت قانونی اگر شماره‌ای روی بسته درج شده و مرسوله مهمی باشد حتما با گیرنده تماس می‌گیریم و سعی داریم که حتما گیرنده را پیدا کنیم و بسته را به دست او برسانیم. زمانی که همه این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسید، مرسوله برگشت می‌خورد و به دست فرستنده می‌رسد.»

 

بسته هایی که آدرس گیرنده ندارند

وی یادآور شد: «برخی از مرسوله‌ها در قالب پست «رستانت» به باجه می‌آیند. این بسته‌ها آدرس گیرنده ندارند و آدرس اداره پست به عنوان گیرنده در آن‌ها قید شده است که فقط یک شماره و اسم گیرنده روی آن ثبت شده است. این بسته‌ها همان روز که به اداره پست می‌آید با گیرنده تماس برقرار می‌شود که مرسوله خود را تحویل بگیرد. مرسولات پست رستانت نیز اگر پیشتاز باشند، ۱۰ روز و اگر سفارشی باشند، یک ماه در باجه معطله نگهداری و پس از این مهلت به مبدا عودت داده می‌شوند.»

کاظمی تصریح کرد: «اگر آدرس مبدا نیز مشکل داشته باشد، اینها جزو مرسولات غیرقابل توزیع شناخته شده و یک ماه در باجه می‌ماند و چنانچه نتوانیم فرستنده یا گیرنده را پیدا کنیم تا مرسوله را به دستشان برسانیم، بسته به واحد حراست تحویل داده می‌شود. برای تحویل بسته‌ها نیز حتما باید کارت شناسایی صاحب بسته و گیرنده ارائه شود و در سرویس‌های پستی امضای گیرنده ثبت می‌شود؛ چراکه بسته‌ها امانتی در نزد اداره پست است و و باید به همان فرد مورد نظر تحویل داده شود.»

 

کالاهای شکستنی را حتما بیمه کنید

وی با اشاره به اینکه در شرکت پست برخی از کالاها جزو ممنوعات پستی محسوب می‌شوند، بیان کرد: «جابه‌جایی مایعات، حیوان، برخی از داروها، چاقوهای بزرگتر از ۳۰ سانتی‌متر که جنبه تزئینی یا کار آشپزخانه‌ای نداشته باشند، مثل قمه و قداره، پنجه بکس و ابزارهایی که برای نزاع استفاده می‌شود، سلاح، مجلات مد، طلا و موارد این چنینی ممنوع است. البته در حال حاضر مایعاتی مثل روغن زیتون که از محصولات تولیدی طارم است، با یک بسته‌بندی مناسب و وکیوم شده به طوری که در هنگام جابه‌جایی آسیب نبیند، از طریق پست ارسال می‌شود.»

این مسئول با تاکید براینکه کالاهای شکستنی حتما بیمه شوند، تصریح کرد: «در هنگام توزیع بسته‌هایی که بیمه هستند، چه در بخش نامه‌رسانی و چه بخش معطله باید مشتری بسته را باز کند و از سالم بودن آن اطمینان داشته باشد و بعد بسته را تحویل بگیرد. چنانچه بسته آسیب دیده باشد، پست غرامت آن را پرداخت می‌کند اما در صورتی که بسته بیمه نشود و شخص اصرار به ارسال آن داشته باشد، پست هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.»

وی با اشاره به اینکه پس از شیوع کرونا این باور در مردم تقویت شد که در خانه‌های خود بمانند و به شکل اینترنتی و غیرحضوری خرید کنند، ابراز کرد: «با این روند تعداد مرسوله‌های پستی به طور چشمگیری افزایش یافت و با تعداد نیروهای کم، کار نامه‌رسان‌ها و کارکنان پست چند برابر شد. با این وجود ما از مردم تقاضا داریم که برای ارائه خدمات بهتر حتما آدرس‌های دقیق با کد پستی معتبر روی بسته‌ها درج کنند و کد پیگیری ۲۴ رقمی را برای دریافت و پیگیری بسته‌ها همراه اشته باشند.»

 

مدارک خودرویی در باجه نگه داشته نمی شوند

کاظمی یادآور شد: «در مورد مدارک خودرویی که نقص آدرس یا نقل مکان داشته باشند، اجازه نداریم مرسولات را در باجه نگه داریم و یک روز پس از رسیدن به پست به مبدا عودت داده می‌شود. در مورد گذرنامه نیز مدارک همان روز به اداره گذرنامه برگشت می‌خورد. اداره گذرنامه تأکید کرده است که در صورت درج شماره تلفن افراد در بسته‌ها امکان تماس با گیرنده وجود ندارد و در صورت برگشت خوردن افراد با کارت شناسایی باید آن را از اداره مذکور تحویل بگیرند.»

وی با بیان اینکه کار در اداره پست با خاطرات متعددی همراه است به یکی از اتفاقات در آستانه نوروز امسال اشاره کرد و گفت: «چند روز مانده به عید یک آقای جوانی با استرس به اداره پست مراجعه کرد و به دنبال یک بسته بود که باید همان آن روز آن را تحویل می‌گرفت. او گفت که این بسته حاوی یک کفش برای خانومم هست و امشب باید در مراسم عقد آن را بپوشد و اصرار می‌کرد تا هر ساعتی که لازم باشد منتظر می‌مانم تا آن را تحویل بگیرم. با شنیدن این سخنان همه نیروها در واحد تجزیه بسیج شدند تا بسته را پیدا کنند. در نهایت مرسوله پیدا و به این داماد جوان تحویل داده شد. این فرد هم چند روز بعد با یک جعبه شیرینی برای تشکر از نیروها به پست آمد.»

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: