عبدالرحیم کُردی:

چابهار به عنوان شهر لجستیک، قدرت رقابت بین‌المللی دارد

چابهار به عنوان شهر لجستیک، قدرت رقابت بین‌المللی دارد
کدخبر : 535477

به گزارش شما و اقتصاد: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار تنها در صورتی توان رقابت در عرصه بین‌المللی را دارد که به عنوان یک شهر لجستیک زیرساخت‌هایش تکمیل شود.

به گزارش شما و اقتصاد: عبدالرحیم ‌کردی، در نشست با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه در آیین عملیات اجرایی چندین پروژه عمرانی این وزارت خانه در چابهار گفت: چابهار که زمانی هیچ مرز رسمی نداشت، امروزه مرزهایش روشن، ‌مشخص و کارآمد بوده و در عین‌حال زیرساخت‌های حمل‌‌نقلی‌اش هم در حال تکمیل است. زیرساخت‌هایی که می‌تواند چابهار را به عنوان ‌یک شهر لجستیک با استانداردهای کیفی در عرصه جهانی مطرح کند.

کردی افزود: سیاست‌ها، برنامه‌ها و راهبردهای سازمان بر این مبنا ترسیم شده و ان‌شاء‌الله با یکپارچگی‌ای که در مقررات و قوانین این منطقه در خصوص توسعه حاصل شده و با مناسبات خوبی که با همه دستگاه‌های اجرایی و متولیان در منطقه ایجاد شده، شاهد سرعت گرفتن بیش‌ازپیش روند توسعه منطقه باشیم.

وی اضافه کرد: حضور وزیر راه و شهرسازی همواره موجب شور و نشاط در پروژه‌های عمرانی منطقه بوده و ایشان همواره دغدغه سرعت گرفتن توسعه این منطقه را داشتند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه گفت: در بهمن‌ماه سال گذشته توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار با حمایت وزیر راه و شهرسازی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و عملیات اجرای طرح از همان ابتدا آغاز شد.

کردی با اشاره به اینکه منطقه آزاد چابهار از همان ابتدا هیچ مرز رسمی نداشت اما در طرح توسعه مرزهای زمینی هوایی و دریایی پیش‌بینی شده است، افزود: اکنون منطقه آزاد چابهار همزمان زیرساخت‌های بندر، جاده، راه‌آهن و فرودگاه در محدوده منطقه آزاد دارد که این بدان معناست چابهار که در سند لجستیک کشور بعنوان یکی از ۴ شهر لجستیک عنوان شده، اکنون پتانسیل رقابت در عرصه بین‌المللی در کنار رقبایی که در همسایگی ما درحال برنامه‌ریزی هستند بوجود آمده است.

وی اظهار داشت: درحال حاضر بیش از ۱۲۴۰ میلیارد تومان قرارداد عمرانی منعقد شده برای توسعه زیرساخت‌ها در منطقه آزاد چابهار داریم و همچنین تفاهم‌نامه هایی به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت منعقد کرده‌ایم که تبدیل به قرارداد خواهند شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: خوشبختانه ظرفیت‌های مقرراتی و آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و شرایط سرمایه‌گذاری در منطقه، امکان استفاده از شیوه‌های نوین فناوری را با سرعت بیشتری برای تأمین منابع مالی پروژه‌ها فراهم می‌کند.

کردی اضافه کرد: همه ما می‌دانیم که با توجه به شرایط اقتصادی دولت برای تأمین منابع مالی پروژه‌ها، باید مدت زمان زیادی در انتظار باشیم، لذا با استفاده از شیوه‌های نوین فناوری می‌توانیم در تحقق پیشبرد توسعه براساس منویات مقام معظم رهبری گام‌های بلند و مطلوب‌تری برداریم.

وی اظهار داشت: اراده‌ای که دولت برای توسعه زیرساخت‌ها فراهم نموده پیام مناسبی را به سرمایه‌گذاران منتقل کرده و در سه سال گذشته علاوه بر پروژه‌های بزرگ پتروشیمی و فولاد، بیش از ۵۰۰ طرح سرمایه‌گذاری منجر به قرارداد شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: در سال گذشته بدنبال تحقق مجتمع فولاد ۱۰ میلیون تن، اتفاقات خوبی در این حوزه افتاده و کنسرسیوم فولاد ۱۰ میلیون تن چابهار با حضور فولاد مبارکه، چادرملو و گل‌گهر تشکیل و ساختار شرکت شکل گرفته است. مشاور برای مطالعات گرفته شده و درحال برنامه‌ریزی برای جانمایی و امکان سنجی انجام و در تلاش هستیم تا عملیات اجرایی در همین دولت انجام شود.

کردی افزود: همچنین صنایع پایین‌دستی که در توسعه خوشه‌های صنعتی مثل موادغذایی، محصولات پایین‌دستی پتروشمی و سایر محصولات شکل گرفته، هم اکنون بیش از ۲۷۰ پروانه بهره‌برداری صادر شده داریم.

وی خاطرنشان ساخت: آمادگی تحقق پایتخت دریایی ایران در چابهار فراهم شده، اجرای این پروژه‌ها چابهار را تبدیل به پایتخت دریایی کشور می‌کند و نویدبخش توسعه نه تنها برای شرق کشور بلکه برای سواحل مکران و اقتصاد کشور و تمام همسایگان محصور در خشکی می‌باشد.

فرینا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: