تبدیل کیش به دروازه بین المللی مراودات تجاری و گردشگری

تبدیل کیش به دروازه بین المللی مراودات تجاری و گردشگری
کدخبر : 537137

به گزارش شما و اقتصاد: استفاده از ظرفیت حمل و نقل دریایی و هوایی دست یابی کیش به اهداف توسعه ای در حوزه گردشگری و تجارت را تسهیل می کند.

به گزارش شما و اقتصاد:  مبادی ورودی در دو مسیر دریایی و هوایی این منطقه آزاد به عنوان هاب های لجستیکی، در رونق تجارت، بازرگانی، گردشگری و افزایش جذب سرمایه گذاری نقش بسزایی دارند، از این رو جذب سرمایه گذاران شرکت های مهم و بنام هواپیمایی و باربری با هدف ایجاد درآمد پایدار در این منطقه، کیش را به عنوان دروازه بین المللی مراودات تجاری معرفی می کند.

فرودگاه کیش یکی از مهم‌ترین، و پر تردد ترین فرودگاه‌های کشور بعد از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)است که تقریبا از همه شهرهای بزرگ ایران هواپیماهایی به‌صورت روزانه و هفتگی به مقصد جزیره کیش پرواز می‌کنند؛این فرودگاه در مرکز و کمی متمایل به شرق جزیره ساخته شده است که این نقطه از جزیره با ارتفاع حدود ۳۱ متر از سطح دریا، مرتفع‌ترین قسمت کیش شناخته شده است.

مساحت فرودگاه بین‌المللی کیش حدود ۹ کیلومتر مربع است که تقریبا ۱۰ درصد از مساحت جزیره کیش را به خود اختصاص می دهد. این مجموعه دارای دو باند موازی است و در حال حاضر باند شمالی به طول ۳۶۵۰ متر و عرض ۴۵ متر فعال بوده و باند جنوبی در حال توسعه و نوسازی است. پس از اجرای عملیات مهم زیرساختی باند جنوبی نیز قابلیت نشست و برخاست هواپیمای پهن پیکر ایر باس A۳۸۰ در جزیره میسر خواهد شد.

فرودگاه بین المللی کیش با دارا بودن ۴سالن ورودی و خروجی برای پروازهای داخلی و خارجی و یک سالن VIP/CIP ، ۱۶ فروردین پارسال با تعداد ۱۴۶ نشست و برخاست و جابجایی ۶۲۰ هزار مسافر، رکورد بیشترین پرواز و جابجایی مسافر را به خود اختصاص داد.

در حال حاضر کیش ایر، ایران ایر، ایران ایرتور، ماهان، زاگرس، کاسپین،سپهران، آسمان، آتا، قشم ایر، ساها، معراج، تابان، فلای پرشیا،کارون، وارش و پویا شرکت های هواپیمایی هستند که در فرودگاه بین المللی کیش تردد دارند.

تعداد پارک پوزیشن هواپیما در این فرودگاه ۱۶ جایگاه است و ۱۴ مسیر تاکسی وی و یک آشیانه تعمیر را شامل می شود. سرویس و نگهداری هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی کیش ایر نیز در این مجموعه مستقر در است که گواهینامه و امکانات لازم برای سرویس و نگهداری انواع هواپیماهای بوئینگ MD و F۱۰۰ و F۵۰ را دارد.

در کنار فرودگاه بین المللی کیش، جدید ترین فرودگاه ایران در جزیره هندورابی با هدف افزایش توان اقتصادی و توریستی طراحی و ساخت آن از سال ۱۳۹۲ آغاز شد که پس از تکمیل امور اجرایی، با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری؛ ۱۱ تیر۹۶ به بهره برداری رسید.

فرودگاه هندورابی با طول باند ۱۴۸۰ متر ، عرض ۳۰ متر و شانه‌های ۷.۵ متر برای نشست و برخاست هواپیماهای کوتاه برد، ظرفیت پایین و همچنین بالگرد (هلی پد) طراحی شده است.

مقدمات لازم برای عقد قرارداد و راه اندازی کارگو در فرودگاه بین المللی کیش بررسی شده و در دست اقدام است که در آینده نزدیک با سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ورود و ترخیص کالا از راه هوایی اجرا خواهد شد.

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: