در نشست تخصصی معاونت علمی ریاست جمهوری در نمایشگاه پتروشیمی کیش عنوان شد:

حمایت از شرکت های دانش بنیان رشد تولیدات داخلی را تضمین می کند

حمایت از شرکت های دانش بنیان رشد تولیدات داخلی را تضمین می کند
کدخبر : 539494

به گزارش شما و اقتصاد: علی وطنی از رشد 6 برابری منابع بانکی برای تامین مالی طرح های صنعت پتروشیمی در دومین نمایشگاه بین المللی پتروشیمی کیش خبر داد.

به گزارش شما و اقتصاد: مهدی وطنی مشاور عالی معاون توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری در نشست تخصصی "نقش حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه فناوری های صنعت پتروشیمی فناور"که صبح امروز سه شنبه ۲۸ بهمن درسالن ملاصدرای مرکزهمایش های بین المللی کیش برگزارشد.

بر توسعه فناوری های صنعت پتروشیمی  با محوریت تولیدات داخلی تاکید کرد.

وی بابیان اینکه سال گذشته سنگ بنای برگزاری نخستین همایش حمایت از ساخت داخل درصنعت پتروشیمی در منطقه آزاد کیش گذاشته شد و  بستر برپایی دبیرخانه دائمی این رویداد در جزیره کیش را فراهم کرد افزود: دومین همایش از نظر کیفیت و کمیت و ابعاد مختلف دستاوردهای مهمی دارد که یکی از آنها زیست بوم فناوری و حمایت از بخش عرضه ی شرکت های دانش بنیان، پژوهشگاه ها و شرکت های سنتی و مهندسی کشور می باشد.

وطنی ارزش تفاهمنامه های امضا شده سال گذشته به ویژه با شرکت های تحت پوشش هلدینگ خلیج فارس که منجر به عقد قرارداد و موافقت نامه شد را رقمی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: سال گذشته در نخستین نمایشگاه و همایش صنعت پتروشیمی  تنها یکی از بانک ها در حمایت از ساخت داخل و شرکت های دانش بنیان حضور داشت اما در حال حاضر۴ بانک آمادگی خود را برای مشارکت در این زمینه اعلام کرده اند، امسال نیز رقم ۵۰۰ میلیارد تومان سال گذشته رشد ۶ برابری داشته است.

مشاور عالی معاون توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه یک نهضت حمایت از ساخت داخل در کشور شکل گرفته اظهار داشت: بر اساس آمار ها در مرداد ۱۳۹۲ تنها  ۵۶ شرکت دانش بنیان داشتیم و امروز پس از ۷ سال این تعداد به ۵ هزار و۷۲۲ شرکت یعنی بیش از ۱۰۰ برابر رسیده است.

وطنی در بخش دیگر سخنان خود افزود: هر شرکتی به راحتی نمی تواند خود را دانش بنیان معرفی کند و معاونت علمی ریاست جمهوری به شدت و با حساسیت تمام درخواست متقاضیان را در این زمینه بررسی می کند.

به گفته وی پذیرش شرکت های دانش بنیان بر اساس معیار ها و شاخصه هایی خاص به دقت رصد می شود و مجوز ها به صورت یکساله بوده و بعد از این بازه شرکت ها مجدد ارزیابی خواهند شد تا معاونت علمی ریاست جمهوری نقش خود را در حراست وپاسداری از جایگاه شرکت های دانش بنیان به خوبی ایفا کند.

وطنی اظهار داشت: نسلی جوان در حال رشد در مراکز نوآری هستند که با وجود آنها کارهای بزرگی اجرایی می شود که تنها شرکت های معتبر بین المللی قادر به انجام آن بوده اند و با این وصف اعتماد به نفس فراوانی در شرکت های پتروشیمی، دانشگاه ها و بانکها و شرکت های دانش بنیان ما ایجاد شده است که زیست بوم کسب و کار و فناوری و نوآوری ما را تشکیل داده است.

وی با بیان اینکه فضایی در کشور در حال شکل گیری است که سنگ بناهای گذاشته شده در حمایت از شرکت های دانش بنیان آینده ای درخشان را با حضور ۱۲صندوق های جسورانه و بانک ها برای کشور عزیزمان رقم می زند گفت: با افتخار عنوان می کنم که شرکت های دانش بنیان بورسی ما نیز تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان آورده داشته اند.

وطنی با تاکید بر ضرورت حمایت از عرضه کنندگان، سرمایه گذاران و کاربران گفت: ما در جایگاه معاونت علمی و پژوهشی ریاست جمهوری وظیفه خود می دانیم از هر سه بخش حمایت و پشتیبانی کرده و بافراهم کردن تسهیلات اجازه ندهیم نهضت حمایت از ساخت داخل متوقف شود.

مهدی شریف زاده دبیر ستاد توسعه فناوری های آب و انرژی در این نشست در تشریح مسئولیت ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: چند ستاد در معاونت ما فعالیت می کنند که به عنوان بازوی تخصصی معاونت زیر نظر مستقیم دکتر ستاری اداره  می شوند.

شریف زاده گسترش مرجعیت علمی و ایجاد قطب های علمی در ایران، شناسایی فناوری های موجود در کشور با هدف تقویت زیرساخت ها و تلاش برای بومی سازی و تبادل آنها، دستیابی به فناوری های جدید، ترویج فرهنگ کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان، ترویج تبادلات فناوری در سطح بین المللی را  ماموریت ستادهای مختلف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برشمرد.

وی کارگروه های نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی و کارگروه  برق و نیروهای های تجدید پذیر را  بال های اصلی ستاد عنوان کرد و گفت:  تبادل اطلاعات و تعامل و همفکری ها در این کارگروه ها به صورت فراشرکتی انجام می شود و ما در این زمینه سیاست گذار نیستیم اما سعی می کنیم سیاست ساز باشیم و زمینه پیشرفت شرکت های دانش بنیان را فراهم کنیم .

جواهر دشتی معاون دفتر ارزیابی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز حمایت از ایجاد زمینه تعامل بین بخش های مختلف را از وظایف مهم این معاونت و صندوق شکوفایی عنوان کرد و گفت: ترویج دانش و فناوری و توسعه بازار از اهداف ما در بهم رسانی محسوب می شود که موجب ارتقاء صنایع بزرگ و جریان ساز بوسیله تعامل با شرکت های دانش بنیان می شود.

وی افزود: معاونت علمی ریاست جمهوری علاوه بر حمایت های مالی، حمایت های سیاستگذارانه قانونمدار نیز انجام می دهد و  خوشبختانه در دوره جدید جایگاه هایی در نهادهای فرا دستی از جمله شورای امنیت، شورای اقتصاد، دبیرخانه رفع موانع تولید وزارت صمت، جایگاه رای قانون حداکثری استفاده از توان ساخت داخل در بخش تولید کشور را به خود اختصاص داده است که برای رفع موانع اداری در حوزه های مالی و تجاری و ایجاد جهش برای شرکت های دانش بنیان در سیاست گذاری های کلان حضور دارد و پیشقدم است.

جواهر دشتی معاون دفتر ارزیابی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان داشت: با تمرکز بر صنعت پترو شیمی در مناطق آزاد و برگزاری جلسات تخصصی سال گذشته ۲۰ تفاهم نامه و امسال ۷۰ تفاهمنامه با شرکت های دانش بنیان با همکاری هلدینگ خلیج فارس و بانک ها  به امضا رسید؛ برگزاری این رویداد با تمامی فراز و نشیب ها  توسعه بازار را به همراه داشت و پس از گپ و گفت های تخصصی، دانش شرکت های مخاطب ما نسبت به وظایف شرکت های پشتیبان افزایش یافت و مراجعات برای تشکیل شتاب دهنده ها و شرکت های دانش بنیان هر روز بیشتر شد.

همچنین حمیدرضا فرهادی مدیرعامل اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با بیان اینکه صندوق در راستای اجرای قوانین حمایت از شرکت های دانش بنیان و ساخت داخل شکل گرفته است گفت: ماموریت ما حمایت از تجاری سازی فناوری ها و نوآوری ها و به طور خاص بحث تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور می باشد که صندوق ما با ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه اولیه فعالیت خود را شروع کرد و تا امروز رقمی  بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان از موسسات و شرکت ها حمایت کرده است به طوریکه ما امروز پربارترین اکوسیستم نوآوری را در کل منطقه داریم.

وی افزود: اکوسیستم نوآوری تنها به شرکت های دانش بنیان محدود نمی شود و بخش قابل توجهی از آن را نیز استارتاپ ها به عنوان شرکت های نوپا با ریسک پذیری و ارزش افزوده های  بالا برای حل معضلات بسیاری از صنایع تشکیل می دهند.

فرهادی عنوان کرد: تلاش داریم محدودیت های قانونی که در اسناد بالادستی برای صندوق نوآوری وجود دارد را حل کنیم و امکان حمایت از بقیه اجزا اکوسیستم مانند صندوق های پژوهش فناوری فراهم شود.

مدیرعامل اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از توجه ویژه به بحث توسعه بازار و اکوسیستم نوآوری شرکتی در ماموریت های خود خبر داد و گفت: خارج از حمایت های مالی در قالب تسهیلات،ضمانت نامه و سرمایه گذاری و تسهیلات بلاعوض و توانمندسازی با ابزارهای سیاستی درست فعالیتخواهیم کرد.

وی در پایان افزود: در حوزه اکوسیستم نوآوری ۳ سطح درقالب های مختلف توسعه حول یک فناوری مشخص، در شرکت و در صنعت مد نظر است که دیروز با حضور دکتر ربیعی مدیرعامل هولدینگ خلیج فارس تفاهم نامه آن با عنوان توسعه اکوسیستم نوآوری در صنعت پتروشیمی به امضا رسید تا تعامل بین شرکت های کوچک با این مجموعه بزرگ راحت ترو قابل دسترسی باشد.   

لازم به ذکراست در این نشست راهکارهای تسهیل امور در مسیر توسعه بازار های صنعت پتروشیمی، فعالان و شرکت های خرد و کلان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مسائلی از جمله پیگیری مشکلات شرکت های دانش بنیان، ایجاد مراکز صدور مجوز برای ارائه محصولات تولید شده در شرکت ها و موسسات، ایجاد لینک ارتباطی شرکت های مورد تایید معاونت علمی با هلدینگ خلیج فارس و شناسایی و بازدید از شرکت هایی که نیاز به حمایت دارند، رفع مشکلات در زمینه برگزاری مناقصات و ایجاد لیست فروشندگان شناخته شده و فعال در این صنعت مطرح شد.

گفتنی است مسئولان امور پژوهش و فناوری پتروشیمی نوری و پتروشیمی البرز و معاون سرمایه گذاری صندوق پژوهش نوآوری ماندگار نیز در این جلسه حضور داشتند.

روابط عمومی منطقه آزاد کیش

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: