شماواقتصاد گزارش می‌دهد؛

منطقه آزاد اروند قربانی سوءمدیریت‌ها

منطقه آزاد اروند قربانی سوءمدیریت‌ها
کدخبر : 541869

منطقه آزاد اروند یکی از مناطق آزاد مهم کشورمان محسوب می‌شود که این روزها درگیر مشکلات بسیاری است و غالب این مشکلات از سوءمدیریت‌ها و خطاهای مدیران ناشی می‌شود.

به گزارش خبرنگار شماواقتصاد: منطقه آزاد اروند یکی از مناطق آزاد مهم کشورمان محسوب می‌شود که این روزها درگیر مشکلات بسیاری است و غالب این مشکلات از سوءمدیریت‌ها و خطاهای مدیران ناشی می‌شود. سال گذشته بود که در تمام رسانه‌های کشور و فضای مجازی خبر بازداشت اسماعیل زمانی مدیرعامل سابق منطقه آزاد اروند منتشر شد. خبر بازداشت او تمام نظرها را نسبت به مشکلات جاری منطقه آزاد اروند متمرکز ساخت، مشکلاتی که اگر هرچه از آن بگوییم باز هم کم است. اما پیش از ورود به مبحث اصلی بهتر است به صورت گذرا در خصوص اهمیت منطقه آزاد اروند و تأثیر آن بر توسعه اقتصادی منطقه خوزستان و شهرستان‌های اطرف آن اشاره شود. 

 

25560c8b-c741-4878-9bc9-7864c0845f74

 

**ویژگی‌های منطقه آزاد اروند

منطقه آزاد اروند با وسعتی حدود 37 هزار و 400 هکتار محل تلاقی اروند رود و کارون است که با کشورهای عراق و کویت همجواری دارد. این منطقه آزاد شامل ۳ بخش اصلی شهرکهای صنعتی خرمشهر و آبادان، شلمچه و جزیره مینو است از کل مساحت اراضی این منطقه ۸۶۰۰ هکتار به فعالیت‌های صنعتی و ۴۸۰۰ هکتار به سایر بخش‌ها در زمینهٔ بازرگانی گردشگری و اداری و ۳۸۰۰ هکتار به بخش‌های بندری، انبارداری و و ترانزیت اختصاص یافته‌است. گفتنی است منطقه آزاد اروند بزرگترین منطقه آزاد تجاری و صنعتی کشور محسوب می‌شود.

** وعده‌هایی که خیلی عملیاتی نشد

منطقه آزاد اروند همیشه درگیر حواشی و اتفاقاتی بوده که اجازه نداده این منطقه مهم اقتصادی به رسالت و کارویژه خود به درستی عمل و تمام ساکنان منطقه را از ویژگی‌ها و توانایی‌هایش منتفع سازد. متأسفانه این منطقه آزاد تجاری و صنعتی نتوانسته به بخشی از تعهدات و رسالت خود مانند: «ارتقای سطح کیفیت خدمات سرمایه‌گذاری، بازرگانی و شهروندی»، «افزایش بهره‌وری با توجه به ظرفیت و مزیت‌های منطقه»، «افزیش عمران و آبادانی منطقه »، «افزایش رشد و توسعه اقتصادی از طریق جلب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی »، «ایجاد مشارکت و جلب سرمایه‌های ملی و استانی در رونق سرمایه‌گذاری در منطقه»، «تنظیم بازار کار و کالا و ایجاد اشتغال سالم و مولد در منطقه»، «افزایش سطح رفاه و درآمد عمومی»، «حضور فعال در بازارهای جهانی از طریق صادرات کالاهای فرآوری شده و خدمات ارائه شده»، «افزایش توان رقابتی محصولات تولید شده در منطقه در عرصه‌های بین‌المللی» و «افزایش صادرات و سهم بازار منطقه آزاد اروند در بازارهای جهانی» عمل کند.

در شرایطی که کشور ما تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصای قرار دارد و بازارهای داخلی نیازمند ترخیص هرچه سریع‌تر کالاهای رسوب‌شده در بنادر هستند، اما ظاهراً منطقه آزاد اروند در ماجرای ترخیص کالاهای رسوب‌شده از بنادر آبادان، خرمشهر و گمرکات استان خوزستان عملکردی سریع و به موقع نداشته و به کندی کالاها را ترخیص می‌کند و قطعاً ادامه این روند هم برای بازار داخلی مشکل‌ساز خواهد بود و هم صدای واردکنندگان را در خواهد آورد.

** اقدامات در شأن منطقه آزاد اروند نیست

البته ناگفته نماند که برای حل برخی مشکلات، مدیران منطقه آزاد اروند اقداماتی خوبی را انجام داده‌اند که تأثیرگذاری آن محسوس بود است. به عنوان مثال یکی از آنها برطرف شدن مشکلات موجود در قضیه چاپ و صدور کارت شهروندی در منطقه آزاد اروند است که این مشکل هم به خاطر عدم وجود تراشه الکترونیکی و بدقولی‌های بانک شهر به وجود آمده بود و با تلاش مدیران مجموعه منطقه آزاد اروند مرتفع شد و تا الان بیش از ۴۰ هزار کارت شهروندی صادر شده است. اما به طور کلی عدم ثبات در مناصب مدیریتی منطقه آزاد اروند، سوءمدیریت‌ها و نبود جدیت و پشتکار برای حل مشکلات جاری منطقه آزاد اروند، مشکلات موجود در این منطقه مهم اقتصادی همچنان پا بر جا خواهد ماند و شاید هم به این مشکلات افزوده شود؛ بنابراین مدیران و مسئولان کشوری و به خصوص مدیران منطقه آزاد اروند باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند که منطقه آزاد اروند به جایگاه واقعی خود بازگردد و رونق اقتصادی را برای منطقه به ارمغان آورد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: