در قالب امضای تفاهم نامه همکاری بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و شرکت بورس انرژی محقق شد؛

بهره‌گیری از بورس برای تامین مالی زیرساخت و تولید در مناطق

بهره‌گیری از بورس برای تامین مالی زیرساخت و تولید در مناطق
کدخبر : 543542

به گزارش شما و اقتصاد: امروز سه شنبه (8 تیرماه) تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و شرکت بورس انرژی ایران در محل دبیرخانه شورایعالی به امضاء رسید.

به گزارش شما و اقتصاد: بهره برداری از ظرفیت و فرصت های مشترک طرفین از اهداف این تفاهم نامه است که با حضور «حمیدرضا مؤمنی» مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و «علی نقوی» مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران به امضاء طرفین رسید.

به گزارش فرینا، حمیدرضا مومنی در این مراسم، استفاده از ظرفیت‌های بورس انرژی در زمینه تامین مالی پروژه‌های انرژی در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، بهره‌گیری از فرصت‌های ایجاد شده توسط مناطق آزاد برای گسترش رینگ بین المللی بورس انرژی، استفاه از ظرفیت‌های طرفین در توسعه بانک رینگ کشور، بررسی ظرفیت‌های مشترک و توسعه مکانیزم‌های تامین مالی و ایجاد بازار در حوزه آب را از موضوعات این تفاهم‌نامه برشمرد.

مومنی با بیان اینکه باید مذکرات و همکاری‌هایمان را با چهار بورس افزایش دهیم و جلسات متعدد برای توسعه همکاری‌ها داشته باشیم افزود: امروز فاصله بسیار زیادی با بازارهای تامین مالی داریم و از آنجایی که با تنگنای مالی مواجه هستیم استفاده از بازارهای تامین مالی یک اجبار است که می‌تواند مناطق آزاد فعلی و به ویژه مناطق آزاد جدید را نجات دهد.

او ادامه داد: مناطق آزاد جدید هم با مشکلات مالی مواجه هستند، بنابراین باید از بازارهای تامین مالی از جمله بازار سرمایه برای رفع این مشکلات استفاده کنیم.

مشاور رییس جمهور با تاکید بر اینکه برنامه های مناطق آزاد جدید باید براساس ظرفیت ها و چارچوب تخصصی تعریف شده این مناطق تهیه شود گفت: باید برای مناطق آزاد جدید و فعلی براساس ظرفیت‌های غالب که فعالیت‌های آن در چارچوب تخصصی تعریف شده از بالا به پایین ورود کنیم. برای مثال ظرفیت گردشگری کیش برجسته است و باید به صورت تخصصی و حرفه‌ای زنجیره تامین آن را ببینیم و تصویری از پنج سال آینده این ظرفیت در کیش داشته باشیم.

مومنی به توسعه مالی در دو ماه گذشته در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت:‌ در دو ماه گذشته توانستیم اقدامات توسعه مالی ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی را به اتمام برسانیم و در این حجم از تامین مالی موفق شویم.

وی در پایان تاکید کرد: استفاده از بورس برای تامین مالی باقیات صالحات است و باید از این ظرفیت در این شرایط کنونی استفاده کنیم.

گفتنی است؛ توسعه همکاری‌ها در زمینه تامین مالی بخش‌های تولید، توزیع و صادرات برق و استفاده از ظرفیت‌های گمرکی مناطق آزاد برای ایجاد و توسعه کریدورهای ترانزیت نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی، همکاری‌های مشترک در زمینه تسهیل و تسریع در فرآیند انتشار گواهی سپرده کالایی و همچنین ارائه خدمات و تسهیلات از سوی مناطق آزاد برای تشویق و ترغیب کارگزاران، عرصه‌کنندگان و سایر ذینفعان برای توسعه این دست از فعالیت‌ها در مناطق آزاد از جمله مصوبات این تفاهم نامه است.

همچنین ایجاد کارگروه تخصصی برای راهبری امور مرتبط و ارایه گزارشات منظم ماهانه از پیشرفت اقدامات اجرایی نیز از دیگر مصوبات این تفاهم نامه است.

پایگاه خبری فرینا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: