در بررسی عملکرد منطقه ویژه اقتصادی لامرد مشخص شد

پروژه هایی برای دستیابی به توسعه اقتصادی و اشتغال نیازمند حمایت های دولتی در ایجاد زیرساخت های لازم

پروژه هایی برای دستیابی به توسعه اقتصادی و اشتغال نیازمند حمایت های دولتی در ایجاد زیرساخت های لازم
کدخبر : 562345

منطقه ویژه اقتصادی لامرد سال ۱۴۰۱ را با یک عزم جدی در تولید و حمایت از ساخت قطعات وتجهیزات ساخت داخل آغاز کرد. حمایتی که در راستای دستیابی به توسعه اقتصادی و بی‌اثرکردن تحریم ها در کنار استفاده از تجربیات شرکت های دانش بنیان همراه شده است.

به گزارش شما و اقتصاد:  حمایت از تولید داخل، ساخت و تامین قطعات، تجهیزات و ماشین آلات ساخت ایران و استفاده از صندوق های پژوهش وفناوری کشور برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در شعار سال مبنی بر تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین موجبات برنامه‌ریزی های گسترده مدیریتی در چشم‌انداز مناطق ویژه اقتصادی را توسط منطقه ویژه اقتصادی لامرد به وجود آورد. موضوع این گزارش به چشم انداز و اهداف از پیش تعیین شده مدیریتی این منطقه برای تحقق برنامه های توسعه ای اقتصادی با هدف اشتغال و استفاده از ظرفیت‌های فناوری های داخلی اختصاص دارد.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد در جنوب استان فارس و در شش کیلومتری شمال شرق شهر لامرد و در وسعتی برابر با ۸۵۰۰ هکتار از زیر مجموعه های سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در محل تلاقی سه استان دارای منابع سرشار نفت و گاز و معادن (فارس، بوشهر و هرمزگان) واقع شده است.

وجود ظرفیت های زیرساختی (آب، برق، گاز، جاده شریانی و فرودگاه) در منطقه ویژه اقتصادی لامرد و فعالیت های مبتنی بر تجارت و تولید، این منطقه را به یکی از قطب های اقتصادی در استان فارس مبدل کرده است. بر همین اساس، پروژه هایی در دست احداث قرار گرفته که تاثیری شگرف در تولید انرژی و توسعه زیرساخت‌های این منطقه دارد. اردیبهشت ماه امسال بود که  با فرمان رئیس‌جمهور در راستای تامین زیرساخت‌‌ها، پروژه سیل‌بند (ضلع غربی) منطقه ویژه اقتصادی لامرد افتتاح شد.

پروژه اجرای سیل بند ضلع غربی سایت منطقه ویژه اقتصادی لامرد، پس از انجام مطالعات و طراحی تفصیلی مهندسی رودخانه توسط مشاور تخصصی ، با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله و کنترل ۲۰۰ ساله ، برای کنترل و هدایت سیلاب های مخرب زمستانی و نیز حفاظت از تاسیسات و امکانات زیربنایی سایت صنایع انرژی بر به طول ۸۵۰۰ متر و به ارتفاع ۲ متر و عرض تاج چهار متر به صورت خاکی و ریپ رپ سنگ و سیمانی احداث شده است.

در این دوره از افتتاح پروژه های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از ۸هزار نفر ایجاد شغل خواهد شد.

پروژه هایی که طی بهار امسال و با اعتباری بالغ بر ۸ هزار میلیارد ریال در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز شد تا سندی مستحکم بر برنامه های این منطقه اقتصادی در توسعه زیرساخت‌ها باشد. پروژه‌های احداث خط ۱۳۲ کیلو ولت، تامین تجهیزات و احداث شبکه توزیع و تغذیه چهار واحد ایستگاه تقلیل فشار گاز و انجام عملیات احداث پست ۱۳۲/ ۲۰ کیلو ولت به روش طرح و ساخت از جمله این پروژه‌ها است.

 آلومینیوم جنوب افتخار ملی است و با همت و تدبیر می توان زنجیره آلومینیوم در منطقه ویژه اقتصادی لامرد تاسیس کرد. شناسایی بسته های سرمایه گذاری جذاب مبتنی بر خوراک های در دسترس یکی از ضروریات برای دستیابی به توسعه اقتصادی و تامین مواد اولیه در داخل است و نگرشی حمایتی از سرمایه گذاری، احداث و راه اندازی پتروشیمی ها در منطقه ویژه اقتصادی لامرد را می طلبد.

با توجه به ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی لامرد، عقب افتادن طرح انتقال آب و نیروگاه موجبات نگرانی را فراهم می کند و اتمام این طرح ها عامل رشد و ترقی منطقه است.

همچنین احداث خط انتقال آب از آب شیرین‌‌کن به کارخانه آلومینیوم جنوب، احداث ساختمان ذخیره اسید سولفوریک و احداث جاده‌ها و کانال‌‌های آب‌‌های سطحی بخش شمالی رودخانه «مهران شور» از دیگر برنامه‌های این منطقه اقتصادی است.

پروژه ملی خط انتقال آب از خلیج فارس به منطقه ویژه اقتصادی لامرد، نیروگاه ۹۳۰ مگاواتی غدیر انرژی و مجتمع آلومینیوم جنوب از جمله پروژه هایی بود که در مردادماه سال جاری مورد بازدید معاون وزیر نفت قرار گرفت.

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت معتقد است که فعالیت های منطقه ویژه اقتصادی لامرد و آلومینیوم جنوب، انتقال آب دریا را به منطقه ویژه اقتصادی لامرد دارای اهمیت فراوان است و اگر بناست منطقه ویژه توسعه پیدا کند باید آب دریا به منطقه انتقال پیدا کند.

تسریع در انتقال آب از دریا به منطقه ویژه اقتصادی لامرد بسیار حیاتی و حائز اهمیت است و با انتقال آب به منطقه ویژه اقتصادی لامرد، سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری راغب تر می شوند. پروژه ای که نیازمند نگاه حمایتی مسئولین و دولت در اختصاص بودجه مناسب و زیرساخت‌های لازم است، چرا که عدم انتقال آب به این سرزمین پیامد های خطرنای همچون کوچ دسته جمعی و فرونشست زمین را در پی خواهد داشت.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر در شهرستان لامرد ظرفیت مناسب و جدید صنعتی را در کنار بزرگترین مخزن گازی جهان(پارس جنوبی) و دریای خلیج فارس در اختیار کشور قرار داده تا علاوه بر اینکه به یک مرکز بزرگ و جاذب صنعتی و اقتصادی تبدیل می شود، باعث ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در تمامی جهات در کشور و به خصوص در بخشی از سواحل جنوبی خواهد شد که البته نیازمند نگاه و نگرشی جدی از طرف دولت و مسئولین امر در جهت حمایت و فراهم نمودن زیرساخت‌های مهم برای اجرای پروژه‌های این منطقه می باشد. منطقه اقتصادی لامرد توانسته از یک بیابان خشک و بی آب و علف، فرصت های مناسب اقتصادی و درآمدزایی را پدید آورد که زمینه ساز اشتغال بسیاری از جوانان خصوصا ساکنان بومی منطقه خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: