در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برگزار شد

نشست مجمع نمایندگان استان گیلان، استاندار و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با سعید محمد

نشست مجمع نمایندگان استان گیلان، استاندار و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با سعید محمد
کدخبر : 563405

در نشست مجمع نمایندگان استان که با ریاست دکتر سعید محمد، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و حضور عیسی فرهادی رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان و اسدالله عباسی استاندار گیلان برگزار گردید، تأکید شد، افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی و الحاق اراضی صنعتی به آن، زمینه ساز توسعه کسب و کارها و جذب سرمایه گذاران تولیدی-صنعتی می شود.

سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه باید از ظرفیت ترانزیتی و ژئوپولتیکی منطقه آزاد انزلی نهایت بهره‌برداری شود، اظهار کرد: افزایش و توسعه صادرات، جذب سرمایه‌گذار، ایجاد اشتغال در منطقه و توسعه واحدهای صنعتی از جمله چشم اندازه‌ای مهم منطقه آزاد انزلی است.

سعید محمد با اشاره به رایزنی های صورت گرفته با اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان در خصوص رفع برخی موانع پیش روی توسعه اراضی و محدوده منطقه آزاد انزلی، اظهار کرد: در پنج سال گذشته لایحه افزایش محدوده به دلیل وجود برخی اشکالات مطرح شده در زمینه های زیست محیطی و استحصال اراضی کشاورزی، مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفت که در ادامه فرآیند قانونی تصویب لایحه تصویب شده توسط مجلس شورای اسلامی جلسات متعددی با شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شده تا با رسیدن به یک وحدت رویه، مشکلات و ایرادات موجود برطرف شود.

عیسی فرهادی نیز در این جلسه با قدردانی از همکاری نمایندگان و استاندار گیلان تصریح کرد، قطعاً اولین شهروندانی که از افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی بهره‌مند خواهند شد مردم قهرمان شهرستان بندر انزلی می باشند، افزود: سازمان منطقه آزاد انزلی با عنایت به روند رو به گسترش مناسبات اقتصادی کشورمان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و عزم جدی نظام برای فعال سازی کریدور شمال جنوب، با موج عظیمی از درخواست ها برای سرمایه گذاری در منطقه مواجه هستیم که متأسفانه نبود زمین، باعث ایجاد مشکلات عدیده برای اهداف و برنامه های سرمایه گذاری سازمان شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه نام و برند حدود سی ساله منطقه ویژه و آزاد انزلی بر تارک این منطقه تا ابد خواهد درخشید تصریح کرد: رعایت قانون و راهبردهای موجود در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در اولویت کاری سازمان قرار دارد و برهمین اساس اعمال تمام الزامات پنج گانه مطرح شده از شورای محترم نگهبان در دستور کار قرار دارد و اساسأ اضافه شدن حدود نهصد هکتار اراضی صنعتی به این منطقه، در راستای اهداف جذب طرح های سرمایه گذاری صادرات محور و تبدیل منطقه آزاد انزلی به مرکز ثقل مراودات کشور‌های اوراسیا، چین، جنوب و غرب آسیا در دستورکار این سازمان قرار دارد.

استاندار گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه شکوفایی فرصت‌های منطقه آزاد انزلی به رونق فعالیت‌های اقتصادی کمک می‌کند، گفت: الحاق اراضی به منطقه آزاد انزلی منجر به بهبود شرایط جذب سرمایه‌گذاران می‌شود.

عباسی منطقه آزاد انزلی و استان گیلان را دارای ظرفیت خوبی به لحاظ افزایش صادرات محصولات مختلف به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و حاشیه خزر ارزیابی کرد و افزود: شکوفایی ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی به رونق اقتصادی کمک می‌کند.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اهمیت نقش گیلان در حوزه توسعه صادرات دریا محور، بیان کرد: با تکمیل راه آهن رشت_آستارا، کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب، گیلان به قطب صادرات دریامحور در کشور تبدیل می‌شود و با ارز آوری به کاهش تورم و رونق اقتصادی منطقه از طریق صادرات محصولات استراتژیک به کشورهای عضو اوراسیا و حاشیه خزر کمک می‌کند.

وی افزود: الحاق اراضی به منطقه آزاد انزلی منجر به بهبود شرایط جذب سرمایه‌گذاران می‌شود.

رییس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اجرای قانون برنامه هفتم و توسعه مناطق آزاد کشور بسبار مهم و حائز اهمیت است که باید به آن توجه شود.

سید کاظم دلخوش با اشاره به ایجاد مناطق آزاد جدید در کشور با توجه به مصوبه اخیر دولت گفت: ایجاد مناطق آزاد جدید در نقاط مختلف کشور باید مورد بررسی و توجه دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

گفتنی است طرح مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل، افزایش محدوده تردد خودرو در منطقه آزاد انزلی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی از جمله موارد مهم مطرح شده در این جلسه بوده است.

 

مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: