معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور عنوان کرد؛

خط آهن تا پایان سال آینده به چابهار می‌رسد

خط آهن تا پایان سال آینده به چابهار می‌رسد
کدخبر : 565778

معاون شرکت ساخت با اشاره به پیشرفت پروژه احداث خط‌آهن زاهدان-چابهار به طول 640 کیلومتر، گفت: بخش زاهدان تا خاش این پروژه ریلی به طول 154 کیلومتر تقریبا آماده شده است و به‌زودی افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

عباس خطیبی، با اشاره به احداث پروژه ریلی چابهار - زاهدان، اظهارداشت: این ابرپروژه ریلی به طول ۶۴۰ کیلومتر در حال احداث است و تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: بخش زاهدان تا خاش این پروژه به طول ۱۵۴ کیلومتر تقریبا آماده شده است و به‌زودی افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

 

* تاکنون ۲۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به پروژه تزریق شده است

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به این سوال که تاکنون از محل صندوق توسعه ملی چه میزان اعتبار به این پروژه تزریق شده است، گفت: کل اعتبار مصوب از محل صندوق توسعه ملی 300 میلیون یورو که تاکنون 250 میلیون یورو به حساب وزارت راه و شهرسازی واریز شده و ما آن را هزینه کرده‌ایم و برای 50 میلیون یوروی دیگر در حال اخذ مجوز آن هستیم.

 

* برای رسیدن خط آهن به چابهار ۲۵۰ میلیون دلار دیگر نیاز داریم

خطیبی در پاسخ به این سوال که برای تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان چه میزان اعتبار مورد نیاز است، اظهارداشت: در حال حاضر پیشرفت پروژه 60 درصد است و تلقی ما این است که با این 300 میلیون یورو به پیشرفت 70 درصدی پروژه می‌رسیم و برای اتمام پروژه خط‌آهن چابهار-زاهدان حدود 250 میلیون یوروی دیگر مورد نیاز است.

 

* می‌توانیم پروژه را تا پایان سال آینده به اتمام برسانیم

وی ادامه داد: این مهم طرح موضوع و گزارش‌های آن هم ارسال شده است. اگر این 250 میلیون یوروی مورد نیاز تامین شود می‌توانیم کل پروژه را تا پایان سال 1402 به اتمام برسانیم.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: اگر مشکلی از نظر منابع به‌وجود نیاید، قطعات دیگر این خط ریلی هم‌‌ طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته‌ تا پایان سال 1402 به اتمام خواهد رسید و در ابتدای سال 1403 مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

خطیبی با تاکید بر اینکه هدف‌‌گذاری ما برای سال آینده اتمام پروژه راه آهن چابهار- زاهدان است، تصریح کرد: همان‌طور که عرض کردم فاصله چابهار تا خاش به طول 154 کیلومتر به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و در صورت تامین اعتبار، 406 کیلومتر دیگر این پروژه تا پایان سال آینده یا ابتدای 1402 به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش فارس، در حال حاضر 14 هزار و 268 کیلومتر مسیر ریلی در حال بهره‌برداری، 3 هزار و 276 کیلومتر پروژه در دست اجرا و 6312 کیلومتر هم دست در مطالعه است. از 3276 کیلومتر پروژه دست دست اجرا 560 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی بالای 85 درصد هستند که 154 کیلومتر آن به خط آهن زاهدان- خاش مربوط می‌شود.

توسعه حمل و نقل عمومی برون‌شهری همواره یکی از اهداف برنامه‌های توسعه بوده است در این راستا در کشورمان در دوران پس از انقلاب اسلامی، میزان خطوط ریلی کشور حدود 3 برابر شده است؛ اما همچنان حدود 9500 کیلومتر خط‌آهن باقی مانده که ضرورت دارد به سرعت و در سال‌های آینده ساخته شود.

متوسط ساخت سالانه راه‌آهن در کشور ما حدود 200 کیلومتر است و در صورتی که همین روند ادامه یابد، اتمام پروژه‌های ریلی 45 تا 50 سال زمان خواهد برد. بنابراین باید این حوزه از نظر تامین اعتبارت به‌میزان قابل توجهی تقویت شود.

یکی از پیشنهاد تامین مالی پروژه‌های ریلی از محل تهاتر نفت است که به‌تازگی این پیشنهاد مورد توجه مسئولان دولتی هم قرار گرفته است. تامین پایدار اعتبار، مهم‌ترین حلقه مفقوده برای توسعه خطوط ریلی است که در صورت مشخص کردن اعتبارات مورد نیاز به‌سرعت امکان اتمام پروژه‌های ریلی در طول یک دوره 10 ساله فراهم خواهد شد.

 

خبرگزاری فارس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: