منطقه آزاد کیش، مدلی موفق در تجارت بین‌الملل

منطقه آزاد کیش، مدلی موفق در تجارت بین‌الملل
کدخبر : 574374

ایجاد منطقه آزاد یکی از مدل‌هایی است که رابطه نزدیکی با تجارت بین‌المللی دارد. منطقه آزاد کیش با وجود مشکلات و چالش‌ها در امکانات و تأسیسات زیربنایی و جذب سرمایه‌گذاران به دلیل مشکلات تحریمی تلاش خود را بر تعیین جایگاه تعریف‌شده در برنامه‌های کلان و راهبردهای توسعه اقتصادی کشور قرار داده و توانسته در این مسیر تأثیری نسبتا مثبت بر تجارت بین‌المللی داشته باشد.

به گزارش شما و اقتصاد: منطقه آزاد کیش با داشتن زمینه ها و توان بالقوه برای توسعه و پیشرفت علیرغم بداخلاقی‌ها و مشکلات موجود توانسته در ایجاد روابط با دیگر کشورها و جذب سرمایه گذار در تجارت بین‌المللی نقشی مثبت را ایفا کند که در این زمینه و براساس آمار منتشره سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی کیش در سال گذشته توانسته رقم ۱۵۹ میلیارد تومانی سود را به دست بیاورد.

 تجارت بین المللی عبارت است از روابط تجاری یعنی صادرات و واردات کالاها و خدمات بین کشورهای مختلف جهان. بیشتر اقتصاددانان معتقدند که تجارت، موتور رشد و توسعه در جوامع امروزی است. عوامل بسیاری از جمله راهبردهای اقتصادی کشورها (راهبرد جانشینی واردات (راهبرد درون نگر) و راهبرد توسعه صادرات (راهبرد برون نگر))، مقررات سازمان های بین المللی و نیز شرایط سیاسی بین المللی تجارت بین الملل را تحت تأثیر قرار می دهند.
کیش

با توجه به اینکه اهداف اولیه ایجاد مناطق آزاد عبارت اند از؛ توسعه صادرات و تنوع بخشیدن به آن، ایجاد فرصت های شغلی، کسب درآمد ارزی، جذب سرمایه های داخلی و خارجی، انتقال تکنولوژی پیشرفته، برقراری ارتباط سیستماتیک میان اقتصاد ملّی و اقتصاد جهانی. عملکرد مناطق آزاد تجاری به طور کلی و نیز منطقه آزاد تجاری کیش در تجارت بین المللی کشورمان در جهت رو به مثبت ارزیابی می‌شود.

 

در این راستا می‌توان گفت که یکی از دلایل مثبت شدن این تراز فعالیتی در راهبردهای توسعه اقتصادی ایران، محور شفافیت موضوعات عملکردی از طرف سازمان منطقه آزاد کیش است. چرا که سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی کیش تنها سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی است که صورت های مالی سال گذشته خود را منتشر کرده است. براین اساس، در آمد سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی کیش در سال گذشته به رقم 2 هزار و 867 میلیارد تومان رسیده و فعالیت این سازمان هم منجر به سوددهی  159 میلیارد تومانی شده است.

 

جزیره زیبای کیش در کشور ایران به عنوان یک زمینه اصلی برای ترانزیت و تجارت مطرح می‌گردد، زمینه‌ای که مدیران سازمان منطقه آزاد کیش علاوه بر پرداختن روش‌های کسب درآمدی و برنامه‌های مربوط به این حوزه ، زمینه گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های مربوط به حوزه فناورمحوری این جزیره را هم در دستور کار خود قرار داده و برای این مهم تلاشی جدی را به کار بسته‌اند.  

 

براساس این گزارش، جزیره کیش یکی از مناطق مناسب برای آزمون طرح های هوشمندسازی کشور است، موضوعی که معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران به آن اذعان کرده و با اشاره به زیرساخت فراهم شده دولت الکترونیک در جزیره کیش معتقد است جزیره کیش بتواند به عنوان یکی از مناطق مستعد، برای آزمون طرح های هوشمند سازی کشور در نظر گرفته شود.

 

جزیره کیش به عنوان منطقه ای با ظرفیت بالا در ارائه و توسعه خدمات الکترونیک است که به عنوان یکی از مناطق آزاد پیشرو به صورت صد در صدی به پنجره واحد دولت متصل شده و ارائه برخی خدمات از جمله سرویس نسل پنجم تلفن همراه (5G) و خدمات مخابراتی، نشان دهنده قابلیت توسعه و اولویت‌بندی و نیز نمونه ای از هوشمند سازی در این منطقه است.

 

علاوه بر این، در حوزه گردشگری و بنا بر اعلام معاون گردشگریی سازمان منطقه آزاد کیش، طبق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منعقد شد، قرار شد تا پروژه‌های بالای ۶۰درصد پیشرفت کاری برای اخذ تسهیلات ۱۳درصد با سه‌سال تنفس به بانک‌های عامل معرفی شوند تا از این طریق، تکمیل و اتمام پروژهای درحال ساخت تسریع یابد. برای تکمیل و اتمام ۱۵پروژه درحال ساخت که متقاضی تسهیلات در آینده هستند، ۱۵هزار میلیارد تومان تسهیلات برآورد شده است که بهره‌برداری از آنها، تعدیل و کاهش قیمت‌ها و رضایتمندی گردشگران را به همراه خواهد داشت.

 

۶۸پروژه در جزیره کیش درحال ساخت است که در قالب کاربری‌های مختلف، هتل و تاسیسات گردشگری ۱۷گانه تعریف می‌شود که بوم‌گردی، دهکده‌های گردشگری و تک‌برندها را نیز در برمی‌گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: